Update articol:
UPDATE

Comisia Europeană: Autostrada ”Unirii” poate fi eligibilă pentru cofinanţare din Fondurile europene structurale şi de investiţii

Autostrada Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni poate fi eligibilă pentru cofinanţare din Fondurile europene structurale şi de investiţii şi este responsabilitatea autorităţilor române să pregătească un proiect în acest sens, a declarat pentru AGERPRES comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu.

”Autostrada Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni poate fi eligibilă pentru cofinanţare din Fondurile europene structurale şi de investiţii, având în vedere faptul că este situată în reţeaua TEN-T de bază şi este totodată parte a Master Planului general de transport. Mai mult decât atât, accesibilitatea regiunii de nord-est a României este foarte importantă, zona urbana Iaşi este cea mai populată din Romania, după capitala Bucureşti”, a precizat oficialul european.

În context, Corina Creţu a subliniat că investiţiile în infrastructura de transport a Uniunii Europene se axează pe finalizarea reţelelor transeuropene de transport (TEN-T) şi că statele membre au căzut de acord să finalizeze părţile centrale şi globale ale acestora până în 2030, respectiv 2050.

”Ar fi de dorit să se dea prioritate investiţiilor care primesc fonduri nerambursabile din Fondul European de Dezvoltare Regională şi Fondul de Coeziune şi care vizează construirea secţiunilor româneşti ale coridoarelor TEN-T, în special construirea secţiunilor transcarpatice nefinalizate. În acest sens, merită să i se acorde o atenţie specială Moldovei, care este o regiune situată la graniţa externă a Uniunii Europene. De asemenea, această regiune este slab conectată la celelalte regiuni ale ţării, la vest (Transilvania) şi la sud (Bucureşti şi Constanţa)”, a subliniat Corina Creţu.

Potrivit acesteia, în conformitate cu principiul gestiunii partajate a fondurilor structurale şi de investiţii europene, autorităţilor române le revine sarcina de a selecta proiectele, de a pregăti cereri de finanţare, respectiv proiecte solide şi de a le trimite spre aprobare serviciilor Comisiei Europene, în cazul proiectelor majore, al căror cost total depăşeşte 75 milioane euro.

”Este responsabilitatea autorităţilor române să pregătească un proiect în acest sens, inclusiv un studiu de fezabilitate obiectiv, care să poată recomanda dacă o conexiune rutieră ar trebui să fie sub forma unei autostrăzi sau a unui drum expres; ce traseu ar trebui sa aibă şi dacă toate acestea ar trebui să se realizeze într-un termen scurt, mediu sau lung, ţinând cont de asemenea de fondurile disponibile”. ”Serviciile Comisiei (DG REGIO) nu au primit încă o cerere de finanţare pentru acest proiect”, a spus comisarul european.

Deoarece fondurile UE disponibile sunt limitate, atât România, cât şi Comisia Europeană au responsabilitatea de a acorda prioritate acelor investiţii care au cel mai bun raport calitate-preţ, dar şi cel mai mare impact, a mai spus oficialul european.

…………….

Camera Deputaţilor a adoptat astăzi, cu 261 de voturi „pentru”, două „împotrivă” şi cinci abţineri, proiectul de lege privind aprobarea realizării autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş – Autostrada Unirii.

Potrivit proiectului, iniţiat de parlamentari ai PMP şi semnat de reprezentanţi ai tuturor formaţiunilor politice, Autostrada Unirii începe la graniţa României cu Republica Moldova printr-un nou pod peste râul Prut şi se termină printr-o conexiune cu autostrada A3 Braşov – Borş, în apropierea oraşului Târgu Mureş.

Autostrada Unirii se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, din credite externe şi din fonduri europene nerambursabile şi/sau prin parteneriat public-privat. În fiecare lege bugetară anuală, pe durata implementării proiectului, se vor aloca acestui obiectiv credite bugetare conform necesarului de finanţare comunicat de Ministerul Transporturilor.

Autostrada Târgu Mureș-Iași (A8), denumită și Autostrada Unirii  sau Autostrada Est-Vest, este o autostradă ce va fi construită pe traseul Ungheni – Iași – Târgu Frumos – Pașcani – Târgu Neamț – Poiana Largului– Ditrău – Târgu Mureș, unde va fi creată o legătură cu Autostrada A3. Va avea o lungime de 310 km, la un cost estimat de 9 miliarde de euro.

Ministerul Transporturilor este responsabil pentru coordonarea realizării Autostrăzii Unirii şi va demara, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, procedurile necesare pentru acest obiectiv de investiţii.

Președintele Klaus Iohannis a criticat recent Guvernul pentru că, în pofida susținerii constante din partea Comisiei Europene și a disponibilității fondurilor europene necesare, nu există voință la nivel guvernamental pentru materializarea proiectului

PSD: „Deputații social-democrați botoșăneni au votat alături de colegii lor din PSD pentru realizarea Autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş, Autostrada Unirii, în ciuda manipulărilor din partea PNL”

Deputații social-democrați botoșăneni au anunțat astăzi, 7 noiembrie, că au votat pentru aprobarea inițiativei legislative care prevede realizarea obiectivului de investiţii Autostrada Iaşi – Târgu Mureş.

În ciuda manipulărilor din partea Opoziției, în special a reprezentanților PNL, am votat alături de colegii noștri de la PSD pentru construirea Autostrăzii Unirii. Nu s-a pus nicio clipă problema să nu fim de acord cu acest proiect. Toate mesajele care au fost transmise zilele trecute cu privire la faptul că PSD se opune acestui demers s-au dovedit a fi simple dezinformări pentru a câștiga capital electoral domnul Orban și colegii dânsului din teritoriu. Astăzi s-a devoalat, dincolo de orice dubiu, politicianismul ieftin bazat pe demagogie, manipulare și intoxicare a opiniei publice, practicat de PNL și aliații săi din Opoziție”, au declarat parlamentarii PSD Botoșani.

Reprezentanții PNL Botoșani au uitat complet faptul că anul trecut, la dezbaterea Bugetului de stat pentru 2018 au lipsit din plenul Parlamentului în momentul adoptării anexei cu obiectivele de investiții gestionate de Ministerul Transporturilor. De asemenea, cei doi parlamentari ai PNL Botoșani, se pare că nu își mai aduc aminte că au votat împotriva aprobării bugetului pentru 2018, care includea și amendamentul redactat de deputații și senatorii de la PSD Botoșani cu finanțarea pentru prima parte a lucrărilor la drumul DN 28B, Botoșani-Târgu Frumos. Noi nu am uitat și cred că și botoșănenii știu acest lucru”, au subliniat deputații social-democrați botoșăneni.

Parlamentarii PSD Botoșani au arătat că cei din Opoziție trebuie să înțeleagă că nu pot fi propuse proiecte de lege, fără să fie îndeplinite procedurile legale. De aceea, Guvernul trebuie acum să se ocupe de corelarea legislației privind investițiile și achizițiile publice, detalierea etapelor procedurale și ai indicatorilor tehnico-economici. Obiectivul de investiții „Autostrada Iaşi – Târgu Mureş” se află pe lista de proiecte prioritare incluse în Programul de Guvernare și în Master Planul General de Transport al României, aprobat prin HG nr. 666/2016.