În octombrie, Tengiz, cel mai mare câmp petrolier din Kazahstan, a atins o producție record pe fondul tensiunilor OPEC+
Kazahstanul exportă petrol către Italia, Olanda, China, Coreea de Sud, România, Franța, Turcia, Grecia și Singapore.
În 2024, industria de petrol și gaze din Kazahstan împlinește 125 de ani. În această perioadă, sectorul s-a extins de la o mână de puțuri la o industrie majoră, stabilind Kazahstanul ca un jucător geopolitic cheie, potrivit unui corespondent al Agenției de presă Kazinform. În 2023, Kazahstan a produs 90 de milioane de tone de petrol, echivalentul a 655 de milioane de barili, în timp ce exporturile de petrol au atins 70,5 milioane de tone, sau 517 milioane de barili.
Rezervele actuale de petrol ale Kazahstanului se ridicau la 4,4 miliarde de tone la începutul acestui an, potrivit informațiilor transmise de Ministerul Energiei într-un răspuns oficial pentru Tengrinews, citat de Astana Times.
Aproape 80% din toate rezervele de petrol recuperabile provin din 10 câmpuri mari: Kashagan, Tengiz, Karachaganak, Uzen, Korolevskoye, Zhanazhol, Kalamkas, Karazhanbas, Buzachi Severnyy și North Truva.
Potrivit Ministerului Energiei, sunt în curs de desfășurare lucrări de extindere a producției la câmpurile Tengiz și Kashagan. În urma acestora, se preconizează că volumul producției de petrol va ajunge la 100 de milioane de tone pe an. „În conformitate cu legea, petrolul produs în Kazahstan este trimis în principal rafinăriilor de petrol interne. Companiile producătoare de petrol vând restul în funcție de propriile interese economice”, a declarat ministerul.
În prezent, Kazahstanul implementează lucrări privind posibilul potențial al depozitelor de șist pentru a căuta noi câmpuri petrolifere. Ministerul colaborează cu parteneri industriali și companii internaționale pentru a optimiza extracția de petrol.
Ponderea companiilor kazahe în producția totală reprezintă 33,1%, urmate de Statele Unite – 30,9%, țările Uniunii Europene (UE) – 18,4%, China – 11,4% și alte țări – 2,7%.
Potrivit ministerului, Kazahstanul exportă petrol către Italia, Olanda, China, Coreea de Sud, România, Franța, Turcia, Grecia și Singapore.
Ministerul Finanțelor a explicat că veniturile din producția și exportul de petrol sunt generate prin contribuțiile fiscale ale companiilor din sectorul petrolier. Anul trecut, veniturile din producția și exporturile de petrol constau în impozitul pe extracția mineralelor de la companiile din sectorul petrolier – 1,28 trilioane de tenge (2,8 miliarde de dolari SUA); taxa de închiriere pentru exporturilor companiilor din sectorul petrolier – 452 miliarde de tenge (1 miliard de dolari SUA); și taxa vamală de export pentru țiței – 1,6 trilioane de tenge (3,5 miliarde de dolari SUA).
În prezent, petrolul este produs în 289 de câmpuri din diferite regiuni ale Kazahstanului
În prezent, petrolul este produs în 289 de câmpuri din diferite regiuni ale Kazahstanului, potrivit News Central Asia. Cea mai mare parte a rezervelor de petrol se află în câmpurile situate în regiunile vestice. În același timp, cea mai mare parte a „aurului negru”, al cărui preț pe baril variază zilnic pe piața mondială, este produsă în regiunea Atyrau. În prezent, zăcăminte mari precum Tengiz și Kashagan sunt dezvoltate împreună cu investitori străini. În regiunea Atyrau, rezervele de petrol sunt estimate la 3,2 miliarde de tone. Aceasta reprezintă 73% din rezervele totale de petrol ale Kazahstanului.
Următoarea mare rezervă de materii prime de hidrocarburi, numită golful de petrol, a fost descoperită în zăcămintele din regiunea Mangystau. Rezerva de petrol disponibilă este estimată la 0,56 miliarde de tone. Alte regiuni cu rezerve semnificative de petrol includ Aktobe (0,36 miliarde de tone), Kyzylorda (0,12 miliarde de tone) și Kazahstanul de Vest (0,09 miliarde de tone). Rezervele combinate ale acestor regiuni reprezintă restul de 27% din resursele totale de petrol ale Kazahstanului.
Potrivit serviciului de presă al KazMunaiGas JSC, pe parcursul primului semestru 2024, volumul producției de petrol și condensat de gaze a crescut cu 1,1% față de aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la 11,9 milioane de tone.
Rutele de export a petrolului din Kazahstan
Kazahstanul a urcat pe podiumul principalilor exportatori de petrol în Uniunea Europeană (UE) în ultimul trimestru al anului trecut, potrivit datelor Eurostat, înlocuind țițeiul rusesc pe piața europeană, alături de SUA și Norvegia.
Acum există mai multe rute pentru livrarea „aurului negru” către consumator. Una dintre acestea este conducta Tengiz-Novorossiysk, care transportă materii prime de hidrocarburi de la zăcământul Tengiz la coasta Mării Negre. Anul trecut, peste 56,51 milioane de tone de petrol au fost transportate de pe teritoriul Kazahstanului.
De exemplu, câmpul Tengiz din regiunea Atyrau a livrat 27,46 milioane de tone, câmpul Kashagan – 17,89 milioane de tone de petrol, câmpul Karachaganak – 9,61 milioane de tone.
Din 2021 până la 1 ianuarie 2024, peste 0,88 miliarde de tone de petrol au fost exportate pe piața mondială prin conducta Tengiz-Novorossiysk. Acum este luată în considerare posibilitatea de a transporta 72,5 milioane de tone de petrol pe an din câmpurile Kazahstanului prin această conductă.
KazTransOil JSC, unul dintre principalii operatori de conducte petroliere din Kazahstan, a atins o etapă importantă, transportând peste 1,128 miliarde tone de petrol de la înființarea sa în 1997.
În prezent, KazTransOil JSC deține 5,4 mii de kilometri dintr-o rețea diversificată de conducte principale de petrol. Compania transportă materii prime către rafinăriile naționale și de-a lungul a 5 rute de export – Atyrau-Samara, Kazahstan-China, pomparea petrolului în petroliere în portul Aktau, transbordarea în sistemul JSC Caspian Pipeline Consortium și încărcarea în cisterne de cale ferată.
Kazahstanul a explorat în mod activ rute alternative pentru exporturile sale de petrol, inclusiv conducta Druzhba, care leagă țara de rafinăriile din Europa.
Ca răspuns la o solicitare din partea guvernului german de anul trecut, Kazahstanul a fost de acord să furnizeze petrol prin conducta Druzhba rafinăriei RSK Raffinerie din Schwedt. În temeiul acordului, părțile și-au propus să exporte până la 102 milioane de tone de petrol pe an. Până la sfârșitul anului 2023, 993 de mii de tone fuseseră exportate prin această rută, iar alte 520 de mii de tone au fost livrate în primele cinci luni ale anului 2024.
O altă rută de export avantajoasă este conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan. Pentru furnizarea de petrol prin această rută, a fost semnat un acord între JSC NC KazMunayGas și SOCAR. Ca parte a rutelor suplimentare de tranzit prin Azerbaidjan, a fost încheiat un acord privind transportul a 1,5 milioane de tone de petrol pe ruta Baku-Tbilisi-Ceyhan. Ca urmare, livrările lunare au ajuns la 1 milion de tone.
Azerbaidjanul își exprimă intenția de a crește volumul de petrol kazah primit la 2,2 milioane de tone. Ca parte a memorandumului general, a fost elaborată o foaie de parcurs între KazMunayGas și SOCAR. Scopul principal este creșterea volumului de tranzit al petrolului kazah prin teritoriul Azerbaidjanului.
În octombrie, Tengiz, cel mai mare câmp petrolier din Kazahstan, a atins o producție record pe fondul tensiunilor OPEC+
În luna octombrie, cel mai mare câmp petrolier din Kazahstan, Tengiz, operat de compania petrolieră americană Chevron, a crescut producția la un nivel record în octombrie. Astfel, producția Tengiz a crescut la 699.000 de barili pe zi (bpd) la începutul lunii octombrie, de la 687 000 bpd în septembrie, când producția a crescut cu 30% în urma întreținerii, potrivit surselor din industrie.
Producția de la Tengiz urmează să se extindă în continuare, Chevron și partenerii săi plănuind să crească producția la 850.000 bpd până în prima jumătate a anului 2025, la un cost de aproximativ 49 de miliarde de dolari.
Tengizchevroil, operatorul zăcământului, a investit peste 70 de miliarde de dolari în proiect de la începutul acestuia în 1993. Chevron deține o participație de 50% în Tengizchevroil, Exxon Mobil controlează 25%, compania de stat KazMunayGaz din Kazahstan deține 20%, iar Lukoil din Rusia deține 5%.
Kazahstanul este supus unor obiective de reduceri de producție în calitate de membru al OPEC+, o coaliție de producători de petrol condusă de Rusia. În septembrie, Kazahstanul și-a depășit cota OPEC+ de 1,468 milioane bpd cu aproximativ 170.000 bpd.
Istoria petrolului din Kazahstan
Istoria petrolului din Kazahstan a început în 1899, când explorarea a început la puțul de petrol Karashungul din Atyrau, unde au fost forate 17 puțuri. Primele studii geologice au început în Iskine în 1892, iar în anul următor au început forajele exploratorii în Dossor, Karaton, Makat și Karashungul. În jurnalele din acea perioadă, petrolul Karashungul era descris ca fiind „foarte ușor, transparent și bogat în gaze”. Petrolul era transportat cu cămilele până la coasta Mării Caspice, unde era încărcat pe nave.
Petrolul din Kazahstan a dobândit recunoaștere internațională în 1911, când a fost descoperit un câmp petrolifer major la Dossor, dezvoltat de antreprenori britanici. Compoziția chimică a petrolului din Dossor era chiar mai bună decât cea din Baku, capitala petrolieră a Imperiului Rus la acea vreme.
În urma acestei descoperiri, companiile ale căror obligațiuni au fost investite de investitori britanici, francezi, germani și elvețieni au început producția de petrol în Kazahstan. Companii precum „Western-Ural Oil Society”, „Central Ural-Caspian Society” și „North Caspian Oil Campaign” au început exploatarea petrolului.
În 1914-1915, producția de petrol din Kazahstan a ajuns la 200.000 de tone, egalând producția din Baku din acei ani.
Cu toate acestea, războiul civil a stopat dezvoltarea industriei petroliere din Kazahstan.
La mijlocul anilor 1920, extracția petrolului a început cu ajutorul pompelor și compresoarelor de mare adâncime. Forajul rotativ a fost introdus în câmpurile Emba, crescând adâncimea puțurilor și ritmul operațiunilor de foraj.
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, producția de petrol a Kazahstanului a crescut cu 39%. Cererea de combustibil din timpul războiului a stimulat, de asemenea, dezvoltarea industriei de extracție a petrolului.
Epoca independenței
În 1992, Kazahstanul, împreună cu Rusia și Oman, a înființat Consorțiul Oleoductului Caspic (CPC) pentru a transporta petrol de la zăcământul Tengiz la portul Novorossiysk din Marea Neagră. Această decizie a reprezentat un pas important către integrarea internațională a industriei petroliere a republicii.
În același an, Kazahstanul a semnat un acord cu compania italiană Agip și cu compania britanică British Gas pentru dezvoltarea zăcământului de petrol și gaz condensat Karachaganak, demonstrând disponibilitatea țării de a atrage investitori străini pentru dezvoltarea resurselor sale bogate.
Următorii ani au marcat pași importanți în consolidarea poziției Kazahstanului pe scena energetică mondială. În 1993, a fost semnat un acord cu compania americană Chevron, cunoscut drept „contractul secolului”. Importanța acestui acord constă în cooperarea de 40 de ani, simbolizând încrederea companiilor internaționale în climatul investițional al țării.
De asemenea, în 1993, a fost creat un consorțiu internațional pentru a efectua explorări geologice pe platforma Mării Caspice. Participarea unor jucători globali precum British Petroleum, Total și Shell a subliniat importanța zăcămintelor caspice.
În 1995, președintele Nursultan Nazarbayev a semnat un decret „privind petrolul” care avea putere de lege și urmărea să atragă investiții străine în sectorul petrolului și gazelor. La scurt timp, au fost înființate Compania Națională de Petrol și Gaze „Kazakhoil” și compania de transport al petrolului „KazTransOil”. Începutul privatizării în 1997 a marcat o nouă etapă pentru industria petrolieră, deoarece companiile străine au început să achiziționeze participații majoritare în întreprinderile kazahe.
Odată cu intrarea în noul mileniu, Kazahstanul a continuat să își dezvolte în mod activ infrastructura petrolieră. În 2001, petrolul a început să fie pompat în sistemul CPC, care leagă Tengiz de Novorossiysk. Această conductă a devenit una dintre principalele rute de export pentru petrolul kazah.
O descoperire majoră a fost câmpul Kashagan din nordul Mării Caspice în 2000, unul dintre cele mai mari din lume. În plus, Kazahstanul a înființat o bancă a calității petrolului, care permite identificarea loturilor de petrol în toate etapele de transport.
Din 2002, controlul statului asupra activelor petroliere și gaziere a fost consolidat prin crearea Companiei Naționale „KazMunayGas”. Acesta a fost un pas important către asigurarea securității energetice și protejarea intereselor economice ale țării.
Până la sfârșitul anilor 2000, Kazahstanul și-a consolidat poziția pe scena internațională prin încheierea unor tranzacții de achiziționare a unor active importante, precum Mangistaumunaigas și Batumi Industrial Holdings, asigurând controlul asupra unor rute de transport importante.
În 2018, a fost finalizată modernizarea celor mai mari trei rafinării de petrol. Modernizarea a început în 2010 și a vizat rafinăriile Shymkent, Atyrau și Pavlodar. Ca urmare a modernizării, producția de benzină din Kazahstan a crescut cu o treime, acoperind deficitul pieței interne.