Ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode şi şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, au semnat, marţi, alături de reprezentanţi ai grupului Damen, contractul pentru achiziţia a două nave multirol destinate salvării de vieţi şi protejării de bunuri, care vor fi proiectate şi construite la şantierul naval din Galaţi.
“Evenimentul reprezintă un nou pas pentru îmbunătăţirea sistemului de intervenţie în situaţii de urgenţă pe mare, prin semnarea contractului, cele două nave multirol cu funcţiuni diferite destinate salvării de vieţi şi protejării de bunuri. Ele vor permite intervenţia salvatorilor pe mare, în condiţii extreme. Achiziţia acestor nave este o premieră pentru structurile noastre şi sunt convins că vor contribui la creşterea eficienţei în misiunile la care vom fi chemaţi să răspundem”, a declarat, marţi, ministrul de Interne, Lucian Bode.
Achiziţia este finanţată din fonduri europene prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2021- Viziune 2020, în valoare totală de aproximativ 44 milioane de euro. Navele vor intra în dotarea IGSU în decembrie 2023.
Bode a felicitat Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, care, împreună cu Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, este “campion la atragerea de fonduri europene”.
“Am asistat în ultimii ani la intensificarea riscurilor care ameninţă viaţa şi sănătatea populaţiei şi afectează grav mediul înconjurător. Manifestările climatice extreme, dezastrele naturale, chiar şi evoluţiile geopolitice cu impact asupra mediului de securitate relevă necesitatea întăririi capacităţii de răspuns a tuturor structurilor pentru situaţii de urgenţă”, a mai spus Bode.
El a arătat că un alt beneficiu al acestor noi ambarcaţiuni este reprezentat de faptul că pot asigura condiţii necesare coordonării operaţiunilor comune cu alte structuri.
“Aici vorbim despre un adevărat centru de control care permite interconectarea cu alte ambarcaţiuni în vederea acordării de sprijin persoanelor aflate în pericol, permite localizarea, preluarea ambarcaţiunilor şi a navelor aflate în derivă precum şi a persoanelor aflate în apă, localizarea şi lichidarea incendiilor izbucnite la bordul navelor sau a platformelor maritime, stingerea incendiilor şi limitarea poluării”, a precizat Bode.
Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, a precizat că ambele ambarcaţiuni sunt de căutare-salvare, cu capabilităţi de a recupera persoane şi de a găzdui la bord 50 de supravieţuitori, între doi şi patru pacienţi în stare critică şi până la 12 pacienţi pe tărgi.
Una dintre ele este o navă clasificată ca navă de intervenţie de pompieri care are o capacitate mare de stingere cu apă şi, dacă este nevoie, şi spumă, în timp ce cealaltă navă poate participa la stingere, însă are o capacitate mai mică a tunurilor de apă.
Nava de pompieri, de stingere, are două nave care pot fi lansate, iar nava de căutare-salvare poate lansa o navă pentru a recupera persoanele şi a le aduce la nava mare.
“Totodată, vor avea un rol în decontaminarea CBRN şi în limitarea poluării. Sunt nave pe care noi le considerăm multirol şi care cu siguranţă vor creşte nivelul de securitate şi de siguranţă în zona maritimă şi nu numai pentru zona de port, dar şi în larg, ambele fiind nave maritime care pot să intervină în condiţii foarte grele. Este un aspect foarte important şi pentru platformele noastre petroliere care se află la distanţă”, a mai spus Arafat.
El a precizat că acest concept de căutare-salvare va fi completat de elicopterele care urmează să ajungă anul viitor, care vor fi pe celula de intervenţie permanentă şi care vor colabora cu navele achiziţionate şi cu navele Poliţiei de Frontieră.