Romcab anunță că există probabilitatea să intre în faliment în următorul trimestru, potrivit unui raport transmis Bursei de Valori București.
Anunțul vine după ce compania a transmis că Sadalbari, acționarul majoritar al Romcab, a intrat în faliment, și după ce, recent, Zoltan Prosszer, administratorul special al Romcab, a fost reținut pentru 24 de ore.
Astfel, Romcab a transmis, azi: “În contextul evenimentelor recente care au avut ca subiect administratorul special al Romcab S.A., domnul Zoltan Prosszer și TEUER Internațional SRL, partener logistic cheie al Romcab S.A., conducerea Romcab S.A. (Societatea) a considerat oportună o analiză de fond a situației actuale și comunicarea perspectivei sale asupra impactului potențial și riscurilor asociate cu activitatea Societății.
Succint și concluziv:
Context: anul 2023 a fost extrem de dificil prin prisma pierderii unor clienți importanți, coroborat cu dificultatea construirii de parteneriate sănătoase cu noi clienți de calitate și dimensiuni compensatorii pentru cele anulate și pe fondul unor mutații structurale importante la nivelul cererii pe sector.
În prezent, deși în cei 7 ani care au decurs de la intrarea în insolvență a ROMCAB, volumul afacerii a crescut de la 20 milioane de euro (2017), la 420 milioane euro (2022) și planul de reorganizare a fost implementat în proporție de 80%, veniturile în 2023 sunt doar la 20% din nivelul anului 2022.
În data de 14.12.2023, potrivit Procesului-verbal al ședinței Adunării Creditorilor nr. 2751 din dată de 14.12.2023 („Proces-verbal confirmare”), publicat în BPI nr. 20457/15.12.2023, conform voturilor exprimate, coroborat cu art. 138 alin. (4) Legea nr. 85/2014, cu un procent de 76,0572% din totalul masei credale a fost aprobat Planul de reorganizare Romcab modificat, cu prelungirea perioadei de implementare până în 18 Februarie 2025 (”Planul de reorganizare modificat”).
În data de 01.02.2024, Judecătorul Sindic a confirmat și prelungit Planul de Reorganizare modificat prin Hotărârea intermediară nr. 25/01.02.2024.
Singurul creditor care a formulat apel împotriva sentinței de confirmare a planului de reorganizare modificat este ANAF. Acest lucru poate avea consecințe importante asupra Societății, mai ales în contextul expirării perioadei de valabilitate a OUG nr. 6/2019. Conducerea apreciază că Societatea se poate regăși în situația în care nu va putea întreprinde demersuri în sensul valorificării facilităților fiscale prevăzute de OUG nr. 6/2019 (care prevăd 50% din datoriile fiscale amnistiate și eșalonarea diferenței de plata pe 7 ani și care reprezintă un pivot important al planului de reorganizare), până când sentința de confirmare a planului de reorganizare modificat nu este definitivă.
Suplimentar, suspendarea pe termen nedefinit a activității TEUER Internațional SRL, un partener de încredere pentru serviciile de transport materie prima pentru Romcab, a avut un impact puternic asupra activității Societății, această întrând într-un blocaj operațional. Din motive multiple între care condițiile dificile de contractare de alți prestatori și riscurile majore asociate relațiilor contractuale cu furnizori care nu prezintă încredere în contextul unor transporturi de dimensiuni și valori mari, Societatea se află intr-o situație de impas major în plan logistic, de aprovizionare.
Iminentă falimentului acționarului majoritar Sadalbari pe fondul măsurilor abuzive – în opinia conducerii – a organelor ANAF a făcut imperativă vânzarea de pachete importante de acțiuni ROMCAB, demers care a afectat puternic cotația acțiunilor și, în mod nemijlocit, valoarea deținerilor acționarilor Societății care au crezut în strategia conducerii și au susținut planurile de redresare.
Concluzie analiză:
Luând în considerare riscurile majore asociate mai ales cu:
(1) Amânarea pronunțării sentinței definitive până dincolo de termenul în care Societatea poate face demersurile necesare pentru valorificarea facilităților fiscale OUG nr. 6/2019 și nu se implementează o altă schemă în locul acesteia;
(2) Refuzul posibil al creditorilor de a prelungi în continuare termenele de recuperare a creanțelor, prin modificarea subsecventă a planului de reorganizare;
(3) Dificultatea depășirii blocajului logistic generat de situația Teuer Internațional SRL
conducerea Societății consideră că există probabilitatea că Romcab S.A să între în faliment în următorul trimestru.
Subliniem, însă, că, față de anul 2023, perspectivele de piață se arată optimiste pentru anul 2024, numărul de comenzi fiind dublu față de cel de anul trecut, acestea fiind asigurate de contractele cu clienții și furnizorii noi și tradiționali din portofoliu și de diversitatea produselor solicitate de piață. În condițiile în care nevoia de servicii corespunzătoare de transport s-ar soluționa și presiunea datoriilor ANAF s-ar diminua, credem că anul curent ar putea fi unul de revenire.”
Printr-un alt raport, Romcab a comunicat sentința prin care s-a dispus intrarea în procedura generala a falimentului a societatii Sadalbari SRL, actionar cu o detinere de 89,76% in capitalul social al emitentului ROMCAB S.A. Cererea de faliment a fost depusa de creditorul fiscal (ANAF).
ROMCAB S.A. se află în insolvență din 2017). Atunci, compania și-a cerut insolvența după ce a raportat o pierdere de 39 de milioane de euro, pentru 2016, deşi înregistrase un profit de 9 milioane de euro, în primele nouă luni ale anului anterior. De asemenea, Romcab a raportat o depreciere masivă a stocurilor, de la 629,62 milioane de lei, la 30 septembrie 2016, la 498,9 milioane de lei, la 31 decembrie 2016 (conform datelor auditate).