Rompetrol importă materia primă din Kazahstan, iar în declarațiile vamale se specifică foarte clar acest lucru, precizează compania într-un comunicat.
Oficialii Rompetrol spun: “Ținând cont că țițeiul din Kazahstan este încărcat în portul Novorossiysk de la Marea Neagră – capătul conductei de transport de peste 1.511 kilometri, țara de export înregistrată la Institutul Național de Statistică este Federația Rusă, în condițiile în care, în declarațiile vamale, se specifică foarte clar și țara de origine a materiei prime – Kazahstan”.
Rompetrol Rafinare este operatorul rafinăriilor Petromidia Năvodari – cea mai mare și complexă unitate de prelucrare a țițeiului din România și Vega Ploiești – unicul producător de bitum și hexan din țară, dar și a diviziei de petrochimie de pe platforma Petromidia – singurul producător intern de polimeri.
Compania a transmis: “Parte a Grupului KMG International, compania își asigură integral materiile prime necesare din import, în special din Kazahstan. Unicul acționar al KMG International este compania naționala de petrol și gaze din Kazahstan – KazMunayGas. Aprovizionarea cu țiței se realizează pe traseul zăcămintelor petrolifere din Kazahstan – porturile Novorossiysk și Midia de la Marea Neagră – parcul de rezervoare al rafinăriei Petromidia.
KazMunayGas este acționar cu 19% al CPC – Caspian Pipeline Consortium, companie care operează conducta de transport țiței ce face legătura dintre zăcămintele din vestul Kazahstanului și portul de la Marea Neagră – Novorossiysk, Federația Rusă. Conform datelor publice, volumul de țiței tranzitat prin CPC, în 2021, s-a ridicat la 60,7 milioane de tone, din care circa peste 87% a fost încărcat și expediat de companii de profil din Kazahstan (perimetrele Tengiz – 26,6 milioane de tone, Karachaganak – 10,3 milioane de tone și Kashagan – 15,7 milioane de tone).
În același timp, KazMunayGas este, din 2008, unic acționar al operatorului terminalului petrolier din portul Batumi, Georgia, cu o capacitate anuală de tranzit de 15 milioane de tone de țiței.
Transferul țițeiului între porturile Novorossiysk și Midia se realizează, în principal, de compania națională de transport maritim din Kazahstan – Kazmortransflot. Aceasta a achiziționat, în 2011, două tancuri petroliere de tip Aframax (115.000 tdw) pentru operațiuni de transport țiței și produse petroliere în Marea Neagră și Marea Mediterană.
În apropierea portului Midia, Grupul KMG International deține un terminal petrolier situat la 8,6 kilometri în largul Mării Negre și care permite operațiuni de descărcare/încărcare a țițeiului printr-o conductă submarină și de uscat, care face legătura între un sistem plutitor de acostare și parcul de rezervoare al rafinăriei Petromidia.
În 2021, rafinăria Petromidia Năvodari a procesat aproximativ 4,6 milioane de tone
de materii prime, obținând 1,13 milioane de tone de benzină și aproape 2,5 milioane de tone de motorină și combustibil special de aviație.
Pe fondul incidentului tehnic din iulie 2021, activitatea de producție a rafinăriei a fost oprită pentru o perioadă de trei luni, în vederea efectuării lucrărilor de reabilitare a activelor afectate. Pentru respectarea obligațiilor contractuale din perioada iulie – septembrie, compania a importat din regiune (inclusiv Federația Rusă) produse petroliere”.
Valoarea totală a exporturilor realizate de Rompetrol Rafinare în 2021 către subsidiarele KMG International din Republica Moldova, Georgia, Bulgaria, cât și către alți parteneri tradiționali din regiunea Mării Negre, a fost de circa 960 milioane USD.
Rompetrol Rafinare este un contribuabil important la bugetul de stat al României, cu un aport de peste 1,63 miliarde de dolari în cursul anului trecut.
Principalii acționari ai Rompetrol Rafinare sunt KMG International (54,63% – direct și indirect) și Statul Român, prin Ministerul Energiei (44,7%). Cele două rafinării operate de companie funcționeaza în perfectă sinergie, Petromidia asigurându-i integral unității din Ploiești materiile prime/semifabricate necesare obținerii de produse speciale cu o valoare adăugată ridicată.