Update articol:

Senatul a votat proiectul de lege al PNL care prevede executarea la domiciliu a pedepselor de până în 7 ani de închisoare 

Senatul a votat, aseară, un proiect de lege iniţiat de PNL, care prevede executarea la domiciliu, sub anumite condiții, a pedepselor de până în 7 ani de închisoare. 

Persoanele condamnate la pedeapsa închisorii pentru care s-a dispus executarea acesteia la domiciliu vor fi supravegheate în permanenţă prin intermediul unei brăţări electronice – prevede un proiect de lege votat marţi de senatori, într-o şedinţă de plen online.

Senatorii au aprobat astfel propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu modificările şi completările ulterioare.

S-au înregistrat 128 de voturi “pentru” şi două abţineri.

Senatorul PNL Alina Gorghiu, iniţiator al propunerii, a declarat că este un proiect care reprezintă creionarea cadrului legal necesar pentru a putea fi implementată monitorizarea persoanelor condamnate cu dispozitive electronice.

“Proiectul modifică în esenţă Codul penal cu câteva prevederi esenţiale care se găsesc în sistemele multor state ale Uniunii Europene. De exemplu, de a introduce o măsură alternativă la pedeapsa închisorii, şi anume executarea la domiciliu a pedepsei închisorii, care reprezintă o formă de individualizare a pedepsei şi, de asemenea, executarea fracţionată a pedepsei închisorii. Codul de procedură penală suportă o modificare esenţială care presupune că instanţa se va pronunţa asupra revocării şi anulării executării la domiciliu a pedepsei închisorii. (…) Se instituie supravegherea prin brăţară electronică, se defineşte noţiunea de imobil în care se execută pedeapsa şi se reglementează cazurile în care condamnatul poate părăsi imobilul – asta este esenţa iniţiativei legislative”, a detaliat Alina Gorghiu, potrivit Agerpres.

Senatorul neafiliat Valeriu Bădulescu a apreciat că proiectul în esenţă este unul bun, care merită să fie votat, precizând că rezolvă, printre altele, aglomerarea din penitenciare.

Senatorul PSD Şerban Nicolae a afirmat că “există suficiente probleme cu respectarea izolării şi a carantinei”.

“Să ne punem problema că autorităţile sunt deja pregătite pentru eliberarea infractorilor condamnaţi din închisori pentru a nu mai sta în penitenciar, ci în locuinţe, ar putea să fie prematur, cel puţin la acest moment. Iniţiativa este una care să justifice necesitatea. În ceea ce priveşte însă oportunitatea, aş vrea să reflectaţi, pentru că suntem în situaţia în care mulţi români consideră că se află, ca urmare a măsurilor luate în starea de urgenţă, într-un soi de arest la domiciliu, că autorităţile nu reuşesc să menţină controlul asupra respectării măsurilor de izolare şi carantină la domiciliu, dar PNL se gândeşte la scoaterea infractorilor din închisori pentru a nu suferi condiţiile de detenţie din închisorile româneşti”, a susţinut Şerban Nicolae.

Una dintre prevederile proiectului este aceea că persoanele condamnate la pedeapsa închisorii pentru care s-a dispus executarea acesteia la domiciliu vor fi supravegheate în permanenţă prin intermediul unei brăţări electronice. Modul de utilizare a dispozitivului, costurile pe care acesta le presupune, precum şi condiţiile referitoare la transmiterea, modificarea şi stocarea datelor obţinute prin supravegherea electronică se stabilesc prin regulamentul de aplicare a legii.

Potrivit proiectului, instanţa poate dispune executarea la domiciliu a pedepsei închisorii dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii: pedeapsa aplicată, inclusiv în caz de concurs de infracţiuni, este închisoarea de cel mult 7 ani; infractorul nu a mai fost condamnat anterior la pedeapsa închisorii mai mare de 2 ani, cu excepţia cazurilor prevăzute în art. 42 pentru care a intervenit reabilitarea ori s-a împlinit termenul de reabilitare; infractorul şi-a manifestat acordul de a presta o muncă neremunerată în folosul comunităţii; în raport de persoana infractorului, de conduita avută anterior săvârşirii infracţiunii, de eforturile depuse de acesta pentru înlăturarea sau diminuarea consecinţelor infracţiunii, precum şi de posibilităţile sale de îndreptare, instanţa apreciază că executarea la domiciliu a pedepsei închisorii este suficientă, iar condamnatul nu va mai comite alte infracţiuni, însă este necesară supravegherea conduitei sale pentru o perioadă determinată.

“Nu se poate dispune executarea la domiciliu a pedepsei închisorii dacă: iniţial a fost dispusă suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, dar ulterior a fost revocată; infractorul s-a sustras de la urmărire penală ori judecată sau a încercat zădărnicirea aflării adevărului ori a identificării şi tragerii la răspundere penală a autorului sau a participanţilor; faptele reprezintă infracţiuni contra vieţii, contra integrităţii corporale sau sănătăţii, infracţiuni stabilite asupra unui membru de familie sau asupra fătului, infracţiuni contra libertăţii şi integrităţii sexuale, infracţiuni de corupţie, infracţiuni de serviciu, trafic de persoane sau minori, fraude comise prin sisteme informatice şi mijloace de plată electronice contra siguranţei şi integrităţii sistemelor şi datelor informatice, precum şi infracţiuni prevăzute de Legea 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, republicată. De asemenea, nu se poate dispune executarea la domiciliu a pedepsei dacă persoana a fost condamnată anterior pentru săvârşirea fie a infracţiunii de evadare, fie pentru cea de înlesnire a evadării ori pentru tentativă la aceasta”, mai prevede proiectul de lege.

Proiectul se mai referă şi la termenul de supraveghere, care este egal cu durata pedepsei aplicate şi se calculează de la data rămânerii definitive a hotărârii de condamnare, pe durata acestuia condamnatul trebuind să respecte măsurile de supraveghere şi să execute obligaţia de a presta o muncă în folosul comunităţii, în condiţiile stabilite de instanţă.

Camera Deputaţilor este for decizional în cazul acestui proiect. 

BVBStiri BVB

OMV PETROM S.A. (SNP) (28/10/2020)

Disponibilitate raport trim 3 2020

SOCEP S.A. (SOCP) (28/10/2020)

Hotarari AGA O 28.10.2020

DAX INDEX TURBO LONG 0.01/ 11,000/ 11,500 (EBDAXTL78) (28/10/2020)

Tranzactionare valoare rascumparare in piata RVSP pe 29 si 30 Octombrie 2020

ARTEGO SA (ARTE) (28/10/2020)

Reluare tranzactionare - ora 15:25 - conform Codului BVB - operator de piata reglementata (Titlu II - art. 115 si Titlu III - art. 6) - Decizia ASF nr. 1272/28.10.2020 - aprobare document oferta publica de cumparare actiuni ARTE

BMW TURBO SHORT 0.10/73/70 (EBBMWTS12) (28/10/2020)

Reluare tranzactionare - ora 15:20 - Notificare Erste Group Bank AG suspendare limita variatie