Update articol:
SĂPTĂMÂNA INDUSTRIEI DE GAMBLING

Sorin Constantinescu: “Sistemul bancar are o politică de a distruge industria jocurilor de noroc”

  • „Multe bănci nu vor să mai lucreze cu societăți de jocuri de noroc sau cu angajații acestora“

  • “Nu știu de ce e mai riscantă afacerea cu jocuri de noroc, care este legiferată, are licențe de peste zece ani de zile, sunt investiți milioane de euro, decât un restaurant de cartier“

 

Interviu cu Sorin Constantinescu, preşedintele Asociaţiei Cazinourilor din România, expert al industriei de gambling şi fost consilier al preşedintelui Loteriei Române

ReporterCare sunt problemele cu care se confruntă/s-a confruntat piața de gambling din România în acest an?

Sorin Constantinescu: Din decembrie 2018, de când a apărut OUG 114, nu s-a întâmplat ceva spectaculos pe piața jocurilor de noroc. Problemele legislative s-au cam terminat, s-a cam pus la punct legislația. 

Au mai fost niște tentative în Parlament  – care sunt uzuale din 1993, de când s-a legiferat această industrie – de a încerca interzicerea jocurilor în anumite orașe. Este vorba doar de acțiuni electorale, pur politicianiste, nimic serios.

De curând, de circa trei săptămâni, s-a dat o ordonanță de urgență care aprobă suplimentarea cu zece posturi la ONJN (Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc) pentru partea de adicție, de dependență. Va fi un departament special care va colecta o taxă suplimentară pe care o plătesc organizatorii, de 1000-2000 de euro pe luna. O să se adune la buget în jur de 800.000 de euro, bani care vor fi folosiți pentru prevenirea și vindecarea dependenței de jocuri de noroc.

Probleme mai sunt cu organizatorii obscuri din baruri care încă nu înțeleg că jocurile de noroc  nu sunt pentru minori și nu trebuie să facă bani cu orice preț. Nu trebuie să distrugem vieți, nu trebuie să afectăm bugetele familiilor ca să putem desfășura această activitate. Ei nu înțeleg că jocurile de noroc sunt doar pentru distracție și doar o mică parte din bugetul unei familii trebuie alocat pentru jocuri. Oamenii aceștia se agață cu orice preț de client, indiferent dacă e minor sau nu, primesc revocări și suspendări de licențe de la ONJN, dar până la urmă piața îi va elimina mai devreme sau mai târziu.

O altă problemă serioasă pe această piață este relația cu sistemul bancar. Am vorbit și la Asociația Română a Băncilor și la Banca Națională pentru că sunt foarte multe bănci care nu mai vor să deschidă cont la societăți cu jocuri de noroc, chiar dacă acestea sunt licențiate, chiar dacă desfășoară activitate legală. Inclusiv angajaților nu le mai deschid cont sau nu le mai dau dau credite, argumentând că lucrează într-o afacere cu risc. Nu știu de ce e mai riscantă afacerea cu jocuri de noroc, care este legiferată, are licențe de peste zece ani de zile, sunt investiți milioane de euro, decât un restaurant de cartier care azi merge, dar mâine poate să dea faliment.

Personal, am din 1993 licență și plătesc de 26 de ani taxe, impozite, am dat salarii oamenilor, unde este riscul? De ce nu ar avea risc unul care are restaurant sau unul care are fabrică de confecții?

Este o politică a băncilor de a distruge această activitate economică legiferată de statul român, care plătește taxe și impozite. Nu mi se pare logic, corect și normal. Am avut angajați cărora le-a fost refuzat și creditul Prima Casă pentru că lucrează în domeniul jocurilor de noroc și că aici  există risc. Îmi pierd o grămadă de salariați buni care se duc să lucreze în altă parte, o iau de la zero, ca să poată să ia un credit. Acest lucru mi se pare absurd, anormal și ilogic.

Reporter:   În data de 29 decembrie 2018 s-a publicat Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare. Actul normativ instituie și o taxă pe încasările organizatorilor de jocuri de noroc online. Cum a influențat apariția acestei ordonanțe piața de profil?

Sorin Constantinescu: OUG 114  a afectat partea de industrie online și slot-machine.

La slot-machine s-a mărit cu 1000 de euro taxa anuală pe aparat, respectiv de la 3000 la 4000 de euro, ceea ce este la limita suportabilității.

La online s-a introdus taxa de 2% pe depozitele jucătorilor, ceea ce a creat un mic conflict între organizatori în sensul că unii din aceștia, care au produse mai slabe și mai puțin competitive pe piață, au decis să suporte din buzunar această taxă, iar alții, cu produse bune, care sunt siguri că vine clientul la ei pentru produsele pe care le au, iau de la jucători.

Normal că nu a bucurat pe nimeni o asemenea taxa, dar încă se poate supraviețui. Eu zic că suntem cam la limita cu taxele. Dacă s-ar mai mari încă o dată, cred că deja ar fi prea mult.

Reporter: Cum vedeți piața jocurilor de noroc în perspectivă?

Sorin Constantinescu: Dacă politicienii nu o mai razna și nu vor mai face modificări, odată cu alegerile locale, prezidențiale, încearcând să își facă campanie pe spatele acestei activități reglementate, atunci nu vor fi schimbări spectacuoase, pentru că este o industrie bine pusă la punct.

Piața s-a reglementat, firmele serioase și-au plătit taxele și impozitele, și-au luat licențe pe zece ani.  Cei care au vrut să păcălească sau să nu își plătească taxele au dispărut din piață, li s-au revocat licențele.

 În rest, am mai putea fi afectați dacă vine o criză economică majoră, care să scadă veniturile la jocuri.

Reporter: Având în vedere schimbările dese de la Loterie, cum credeți că va evolua activitatea acestei companii?

Sorin Contantinescu: Atâta timp cât Loteria este politizată, așa cum am mai spus și în alte interviuri, cât politicienii se ocupă de Loterie și încearcă să tragă ultimul bănuț în buzunarele lor și pentru propriile lor interese, nu se va schimba foarte mult în această companie.

Loteria Română are un potențial enorm, ar putea face de zece ori mai mulți bani decât face acum, dacă ar fi condusă de oameni din industrie care se pricep, care ar fi de bună credință și, dacă ar fi plătiți corespunzător, ar aduce statului foarte mult.

Tot fac comparația un Ungaria care are 10 milioane de locuitori. Ungurii nu sunt gambleri și nu au păcănele la Loterie și fac 180-190 de milioane de euro profit anual. Noi de-abia scoatem 15-20 de milioane de euro și banii aștia îi obținem cu păcănelele de la Novomatic, că altfel nu i-am face.

E de notorietate că Loteria Română a fost de-a lungul timpului afectată de scandaluri de corupție, de achiziții de echipamente supraevaluate, credibitatea ei a scăzut foarte mult.

Până nu se rade cu totul și se începe de la zero, cu management privat, nepolitizat, sau până când Loteria nu își va lua un partener privat, serios, nu cred că se va schimba foarte mult acolo. Din 90 această companie este căpușată, politicienii își pun acolo mame, cumnați, amante. Spunea un ziarist cunoscut  – și mare dreptate avea – că 70% din funcționarii publici sunt puși pe pile, luând concursuri aranjate, cu subiecte date înainte. Acest lucru ar trebui să se schimbe, însă nu văd cum s-ar putea face acest lucru.

Nu ai cum să schimbi 70% din oamenii care au păcălit sistemul și au ajuns într-un post pe bani mulți, pe banii noștri de fapt, fiind foarte slab pregătiți. Există legea funcționarilor publici, nu ai cum să-i dai afară.

Ar trebui resetat tot sistemul, ceea ce e imposibil. Nici un politician care vine la putere nu vrea să se pună cu acest sistem care înseamnă peste 1 milion de oameni.

Reporter: Ce ne puteți spune despre legea privind spălarea banilor în piața jocurilor de noroc? Cum influențează piața transpunerea directivei europene privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului?

Sorin Constantinescu: Directiva influențează foarte mult piața locală a jocurilor de noroc, în special cea de slot-machine.

La cazinouri, a rămas la fel, pentru că oricum acestea raportau date către Oficiul Spălării Banilor. La cazinouri, clientul intră pe baza buletinului sau a unul document care să dovedească identitatea clientului respectiv.

La sloturi, din cauza că legislația pe jocuri, cea din 2015, s-a schimbat, OUG 91 nu prevede ca la intrarea într-o sală de solt-machine să arăți buletinul, dar legea spălării banilor cere ca tu să raportezi clientul. Atunci te trezești în situația în care jucătorul care scoate echivalentul a peste 2000 de euro din aparat, atunci cînd i se cere actul de identitate, să nu îl aibă pentru că nu știa că are nevoie.

Organizatorii de slot machine cer buletinul în momentul în care li se pare ceva suspect, că jucătorul nu are 18 ani. Dar când vede unul de 30-40 de ani nu îi cere buletinul, că știe că are vârstă legală.

Acum, odata cu transpunerea directivei, o să li se ceară clienților actul de identitate, aceștia se vor speria și atunci se vor duce la organizatorii de jocuri care nu o să ceară actul de identitate. Sunt acei organizatori cu săli obscure care nu fac o concurență loială și încearcă prin alte metode, mai legale sau mai puțin legale, să concureze societățile care își plătesc taxele și impozitele. Atunci chiar va fi o problemă.

Este foarte greu să raportezi date la slot-machine atât timp cât nu ai o evidență clară.

La discuțiile noastre despre legea jocurilor de noroc din 2015 eu am propus ca în sălile specializate să se intre pe bază de document  de identitate și atunci problema era rezolvată. Poate că pe parcurs se poate modifica legislația și poate să avem document de identitate la client. Și atunci nu va mai fi o problemă.

La cazinou, de exemplu, când raportăm clienții care tranzacționează sume peste plafoanele prevăzute de legea spălării banilor nu spunem clientului că l-am raportat. Pur și simplu facem un tabel cu clienții respectivi pe care îl dăm Oficiului pentru Spălarea Banilor care își face treaba  cum știe el.

La sloturi nu pot să raportez discret fără să nu îi spun clientului pentru că trebuie să îi cer buletinul. Eu nu îl cunosc de la început. El vine în sală, bagă banii și joacă direct, efectiv, nu am cum să știu cum îl cheamă. În momentul în care îi cer buletinul, mă întreabă de ce, ce vreau să fac cu el, de ce îl raportez și nu mai vine să joace.

Trebuie schimbate niște norme la ONJN și făcut un sistem computerizat, electronic, care să poată să detecteze toate tranzacțiile și toți organizatorii să poată să raporteze la fel de ok toate tranzacțiile.

 

BVBStiri BVB

SOCIETATEA ENERGETICA ELECTRICA S.A. (EL) (07/08/2020)

Disponibilitate Raport la S1 2020 si detalii teleconferinta

ELECTROARGES SA (ELGS) (07/08/2020)

Hotararea AGOA + AGEA 04.08.2020 - versiune limba Engleza

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (07/08/2020)

Notificare - rezultate oferta publica cumparare actiuni proprii

SILVER Future TURBO LONG 1/9.5/10 (EBSLVTL34) (07/08/2020)

Reluare tranzactionare - ora 12:05 - Notificare EBG suspendare limita variatie

Digi Communications N.V. (DIGI) (07/08/2020)

Anunt conferinta telefonica rezultate financiare H1 2020