Update articol:

Surse: Autoritățile pregătesc plafonarea RCA

ministerul finantelor publice mfp, tezaur Sursa foto: Facebook

Autoritățile pregătesc plafonarea RCA, potrivit surselor noastre, din cauza creșterii prețului polițelor RCA. Se pare că proiectul ar fi deja la Ministerul Finanțelor pentru aprobările necesare. Propunerea a fost făcută de ASF pentru protecția consumatorilor.

Tarifele polițelor RCA au crescut foarte mult în ultima perioadă, în special din cauza falimentului City Insurance, dar și din cauza anumitor înțelegeri din piața asigurărilor, potrivit surselor noastre.

 

Nicu Marcu: ASF a avut inițiativa plafonării RCA, pentru protecția consumatorilor

 

Oficialii Consiliului Concurenței ne-au declarat că monitorizează această piață.

Potrivit legislației europene, Autoritatea de Supraveghere Financiară nu poate interveni în sensul impunerii nivelului primelor de asigurare, indiferent de categoria și tipul autovehiculului sau de segmentul în care se încadrează proprietarul acestuia. Orice încălcare a directivelor europene (în cazul de față, Directiva 2009/138/EC privind accesul la activitate și desfășurarea activității de asigurare și de reasigurare – Solvabilitate II) poate atrage procedura de infringement, susține ASF.

Cu referire la modul de stabilire a tarifelor RCA de către societățile de asigurare, ASF spune că acestea își calculează tarifele RCA bazându-se, în principal, pe propriul istoric al daunalității și pe previziunile cu privire la evoluția acesteia și a altor cheltuieli care decurg din încheierea contractelor RCA, potrivit art. 18 – Stabilirea primei de asigurare RCA și informarea asiguratului din Legea nr. 132/2017.

Acum o săptămână, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a lansat petiţia online “Hoţia RCA blochează România!” şi a invitat toţi şoferii şi păgubiţii nemulțumiţi de preţul RCA şi de firmele de asigurări să semneze petiţia.

Conform reprezentanţilor COTAR, companiile de asigurări “au o explicaţie halucinantă pentru creşterea nejustificată a costurilor poliţelor RCA: ‘pentru că s-a scumpit energia’; preţurile şi practicile sunt aceleaşi la toate companiile, dar Consiliul Concurenţei nu vede că asiguratorii au format cartel”.

“După Astra, Carpatica şi Centrasig, a dat faliment şi City Insurance, aşa cum noi am anunţat, în ultimii trei ani. Dar acum ne confruntăm cu aceleaşi probleme şi întârzieri de plată a despăgubirilor, la preţuri de trei ori mai mari. Creşterea preţurilor la energie nu justifică în niciun fel scumpirea poliţelor de asigurare, însă această scumpire contribuie la scăderea nivelului de trai în România, pentru că asta îşi doresc societăţile de asigurări care vând poliţe RCA”, se menţionează în comunicat.

COTAR atrage atenţia asupra a trei “situaţii aberante de pe piaţa poliţelor RCA”. Una dintre acestea o reprezintă, conform organizaţiei, creşterea preţului RCA cu peste 250% în ultimele luni. O altă situaţie este reprezentată de “aberaţia modului de calcul al preţului RCA: poliţa valabilă pe 6 luni este mai scumpă decât poliţa pe 12 luni, la aceeaşi companie de asigurări”.

De asemenea, reprezentanţii COTAR au menţionat şi daunele RCA care sunt achitate de către majoritatea firmelor de asigurări “exact ca la City Insurance (doar 30% din valoarea despăgubirii, deloc sau cu întârziere)”.

“Cum este posibil ca preţul unei poliţe RCA pentru o perioadă de 6 luni să coste mai mult decât preţul RCA pentru o perioadă de 12 luni, la aceeaşi firmă de asigurări? De exemplu, tariful RCA pentru 6 luni este 1.611 lei, iar pentru 12 luni este 1.328 de lei? Vorbim de un asigurat cu clasa Maximă de BONS – B8! Cum este posibil ca acelaşi risc asigurat să fie mai mic pentru 12 luni decât pentru 6 luni? Matematica şi bunul simţ ne arată că acest lucru nu este posibil dacă vorbim despre calcule fundamentate”, se mai precizează în comunicat.

Conform COTAR, “dacă vorbim despre calcule ale preţului RCA făcute din pix, înseamnă că nu mai există nicio protecţie acordată cetăţeanului român!”.

“Cu toate că preţul RCA s-a dublat, triplat şi nu numai pentru transportatori, ci pentru toţi cei peste 8,5 milioane de plătitori de poliţe obligatorii RCA, pe fondul falimentului CITY şi, culmea, al majorării preţului la gaze şi curent electric, pe nişte calcule numai de ei ştiute, companiile de asigurări având încasări şi venituri duble, chiar şi aşa am crezut că dacă preţul RCA a fost majorat, vor fi bani pentru plata despăgubirilor, dar lucrurile nu sunt deloc aşa. Plata despăgubirilor se face prost, parţial şi cu întârziere. Firme de asigurări care păreau a avea o reputaţie bună au preluat aceleaşi năravuri ale firmelor City Insurance şi Euroins. Piaţa de asigurări din România este total scăpată de sub control! Practic, asistăm la o creştere uriaşă şi nejustificată a preţului RCA, iar pe de altă parte, la o conduită din ce în ce mai intolerabilă a companiilor de asigurări, atunci când vine vorba despre plata despăgubirilor”, a declarat Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România are ca membri federaţii şi asociaţii din rândul transportatorilor de persoane, transportatorilor în regim de taxi şi închiriere, şcolilor de conducători auto, unităţilor reparatoare.

BVB | Știri BVB

DAFORA SA (DAFR) (09/12/2022)

Numire auditor financiar - auditare situatii financiare 2022-2023

BITTNET SYSTEMS SA BUCURESTI (BNET) (09/12/2022)

Semnarea unui contract de investitie cu Dataware Consulting SRL

SIF MUNTENIA S.A. (SIF4) (09/12/2022)

VAN la data 30 Noiembrie 2022

S.N. NUCLEARELECTRICA S.A. (SNN) (09/12/2022)

Raport conf. art. 108 Legea 24/2017 (R)

FONDUL PROPRIETATEA (FP) (09/12/2022)

Structura actionariat la data de 30 noiembrie 2022