Mecanismul UE de ajustare a frontierei de carbon (CBAM) ar trebui să se reducă relocarea carbonului, dar va avea un impact limitat asupra reducerii emisiilor globale, diminuând în același timp în mod semnificativ exporturile în UE din unele subregiuni asiatice.
Planul Uniunii Europene de a impune tarife la importurile cu conținut ridicat de carbon ar putea dăuna țărilor în curs de dezvoltare din Asia, dar este puțin probabil să conducă la reduceri mari ale emisiilor de gaze cu efect de seră, a declarat Banca Asiatică de Dezvoltare (ADB) într-un raport publicat luni.
Mecanismul de ajustare a frontierei de carbon (CBAM) a fost introdus pentru a răspunde preocupărilor că externalizarea producției a pus mari părți din lanțul de aprovizionare al UE dincolo de accesul schemei sale de comercializare a certificatelor de emisii (ETS).
Acesta a fost conceput pentru a echilibra condițiile de concurență și pentru a-i determina pe furnizorii străini să plătească același preț al carbonului ca și cei interni, chiar dacă aceștia nu sunt supuși unei ETS sau taxei pe carbon acasă.
ADB a spus că CBAM ar trebui să reducă exporturile asiatice către UE, în special din vestul și sud-vestul Asiei, oțelul din India fiind probabil cel mai afectat.
Dar orice reducere mică a emisiilor ar fi rapid compensată de creșterea continuă a producției cu consum intens de carbon în întreaga Asia, iar mecanismele de împărtășire a tehnologiei de reducere a emisiilor ar fi mai eficiente, se spune în studiu .
„Este de fapt o politică relativ limitată în acest moment”, a spus Neil Foster-McGregor, economist senior al ADB, adăugând: „Importă doar în UE (și) acoperă doar șase sectoare”.
„La modul în care scara producției crește, chiar dacă stabilim prețul carbonului mai larg pe tot globul, veți vedea în continuare emisii în creștere, dacă nu vedem o schimbare fundamentală în tehnicile de producție”, a adăugat el.
CBAM ar putea strânge venituri de aproximativ 14 miliarde de euro (15,2 miliarde de dolari) până în 2030, iar veniturile ar trebui folosite pentru a oferi finanțare pentru schimbări climatice țărilor în curs de dezvoltare, pentru a decarboniza producția, a spus Foster-McGregor.
Unul dintre scopurile CBAM a fost acela de a stimula economiile din afara UE să impună propriile politici climatice mai stricte: dacă țările exportatoare pot demonstra că un preț al carbonului a fost deja plătit, taxa CBAM va fi redusă.
India a discutat deja despre posibilitatea de a impune taxe de export pentru produsele acoperite de CBAM vândute în Europa, iar China își extinde ETS pentru a acoperi sectoare de export precum oțelul. Ambele țări au criticat CBAM, China avertizând Europa să nu folosească clima ca scuză pentru a se angaja în protecționismul comercial.