Update articol:

TRANSGAZ a lansat proiectul de investiţie “Conducta de transport gaze naturale Prunişor– Orşova- Băile Herculane- Jupa”, de circa 250 milioane de lei

* Valoarea lucrărilor de execuție a acestui tronson de conductă este de 248.508.000 lei, fără TVA conform Studiului de Prefezabilitate

 

În prezența Primului Ministru al României, domnul Ludovic Orban, a Ministrului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, domnul Virgil Daniel Popescu, a Ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, domnul Lucian Bode, a Ministrului Afacerilor Interne, domnul Marcel Vela, precum și a reprezentanților autorităților publice din județ, Directorul General al SNTGN Transgaz SA, domnul Ion Sterian, alături de reprezentanți ai conducerii executive a companiei, a lansat Proiectul de investiție aferent conductei de transport gaze naturale Prunișor-Orșova-Băile Herculane– Jupa.

Prin Hotărârea Guvernului nr. 616 din 31.07.2020, Proiectul „Conductă de transport gaze naturale pe direcția Prunișor – Orșova – Băile Herculane – Jupa” a fost declarat proiect de importantă națională în domeniul gazelor naturale. Valoarea lucrărilor de execuție a acestui tronson de conductă este de 248.508.000 lei, fără TVA conform Studiului de Prefezabilitate. După obținerea Autorizației de Construire, SNTGN Transgaz va demara procedura de achiziție publică pentru lucrările de execuție.
Prezent la eveniment, Primul Ministru al României, domnul Ludovic Orban a declarat: “România are gaz. Și doar 35% din populației României este conectată la rețeaua de gaz. România are gaz și aproape nu mai avem petrochimie, or se știe că gazul îl exploatezi cel mai eficient în petrochimie. Noi trebuie să utilizăm această resursă în mod inteligent. În primul rând, să conectăm la rețeaua de gaz natural cât mai multe gospodării. Programul nostru, care este lansat de acum doi ani de zile , “Gazul românesc în casele românilor”, este un program pe care-l susținem. Investiția în această magistrală Prunișor-Jupa, care este realizată de Transgaz, de domnul Director General Sterian și de echipele care vor lucra, este o investiție care în mod clar va avea efecte benefice. Uitați -vă, sunt aproape 40 de localități, cu aproximativ 100.000 de oameni care trăiesc aici, care vor putea să se încălzească cu gaz, care vor putea să-și prepare mâncare cu gaz, care nu vor mai depinde de lemne sau de alte improvizații în materie de combustibil și, atenție, vor crește atractivitatea zonei și pentru investiții. Un investitor în anumite domenii de activitate, dacă nu are infrastructură de apă, canal, gaz, conectivitate bună, greu ia decizia să investească într -o zonă.

Ori, dezvoltarea rețelei de gaz, în paralel cu dezvoltarea infrastructurii de transport și în paralel cu dezvoltarea Dunării, va crește atractivitatea în mod spectaculos pentru tot arealul acesta”.

Cu acest prilej, domnul Virgil-Daniel Popescu, Ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, a declarat: “Orșova este un municipiu extraordinar de frumos, dar nepus deloc în valoare. Mi-aș dori ca Orșova să fie așa cum ar trebui să fie. Mi-aș dori ca Orșova să fie un oraș turistic dezvoltat. Mi-aș dori ca Orșova să atragă ca un magnet turiștii români și străini. Mi -aș dori ca Orșova să aibă locuri de muncă. Mi-aș dori ca orșovenii să beneficieze de tot ce este absolut necesar pentru a putea duce un trai bun. Cum poți să faci asta, în condițiile în care, de peste 10 ani, din 2003 sau 2004, nu mai există încălzire centralizată, nu mai există în Orșova un sistem normal de încălzire. Oamenii își cară lemnele la etaj, se încălzesc cu lemne, au coșurile scoase pe fereastră, parcă am fi într-un film, într-un oraș din acela uitat. Ori, astea trebuie să înceteze. Suntem totuși în anul 2020. Suntem totuși o țară civilizată, în Uniunea Europeană și cred că aici trebuie să facem lucrurile cum trebuie. Trebuie să facem pași pentru a putea trăi mult mai bine. De aceea, când am avut ideea și discuția cu domnul Director General Sterian de la Transgaz de a pune în valoare vechiul coridor Nabucco al gazoductului Nabucco de transport gaze naturale, ne-am gândit că este soluția optimă și acum este momentul ca Orșova să beneficieze de gaz natural. Pentru a putea dezvolta rețeaua de distribuție de gaze naturale în Orșova este nevoie să avem conducta de transport, iar această nouă conductă pe care noi, prin Hotărâre de Guvern, am ridicat-o la importanță națională strategică, va aduce gazul orșovenilor și Clisurii Dunării. Pentru că, din punct de vedere turistic, Mehedințiul, Clisura Dunării, Drobeta Turnu Severin, Șimian, cu insula Șimian, cu Cetatea Ada Kaleh reprezintă o destinație care trebuie văzută, care trebuie văzută de români și de europeni. Noi trebuie să devenim o destinație regională europeană și pentru asta avem nevoie de infrastructură. Iar turism fără infrastructură rutieră de transport, fără infrastructură de gaze, de energie, de apă de canal, de comunicații, nu se poate face. Nu se poate face în anul 2020 acest lucru. Și asta trebuie să facem, asta vom face în cei 4 ani de guvernare din 2021 până în 2024. Am început și, în 10 luni de zile, am făcut ce nu s-a făcut, am recuperat ce nu s-a făcut în 4 ani de zile, iar astăzi, aici, vreau să punem bazele dezvoltării turistice și a rețelei de transport de drumuri și gaze naturale a Mehedințiului. Astăzi, aici, vreau să lansăm acest proiect! Nu întâmplător este Jupa pe traseul acestui proiect, Jupa este punctul nodal cu conducta BRUA! (…) Această conductă nu este numai pentru Orșova. Ea pleacă din Prunișor și alimentează pe zona de nord a județului Mehedinți: Husnicioara, Șișești, Ilovița, Ilovăț, stațiunea balneo-climaterică Bala, Șovarna, Cireșu, practic toată zona de nord poate să fie legată de la această conductă prin rețea de distribuție. Practic, rezolvăm problema dezvoltării rețelei de distribuție cu gaze naturale a nordului județului Mehedinți și, evident, a Clisurii Dunării, pentru că de aici, de la Orșova, se poate merge cu rețea de distribuție pe Clisura Dunării, nu mai este nevoie de rețea de transport. Practic, realizăm un deziderat al nostru, al guvernului nostru liberal, de a dezvolta rețeaua de distribuție de gaze naturale în România și, implicit, în județul Mehedinți”.

La rândul său, Directorul General al Transgaz, domnul Ion Sterian a declarat: “Județul Mehedinți este ultimul județ din țară, până acum, care are cea mai scurtă lungime de conducte de înaltă presiune de transport gaze: 54 de kilometri. De ce a fost așa până acum, nu știu! (…) Există un potențial fantastic aici, în județul Mehedinți și în Caraș -Severin, atât din punct de vedere al dezvoltării activității economice în domeniul turismului, în domeniul prelucrării resurselor minerale, în domeniul balnear, cât și pentru creșterea calității vieții populației, care se încălzește în prezent cu lemn. (…) Studiul de pre-fezabilitate s-a întocmit. Lucrăm la studiul de fezabilitate, dar, după discuțiile de astăzi, din prima parte a zilei de la Băile Herculane, vom revizui volumele pe care le vom transporta, având în vedere cerințele ridicate de gaze de aici. Avantajul maximum este că această conductă de 180 de kilometri, cu o valoare a investiției rezultată din studiul de pre-fezabilitate de peste 250 de milioane de lei, va închide un inel și va avea dublă sursă de alimentare: indiferent ce se întâmplă cu o sursă, vine sursa a doua. În zona localităților Obreja, Jupa, Constantin Davidoiu, Caransebeș, Hunedoara, conducta va fi cuplată la BRUA. Așa cum am declarat de fiecare dată, BRUA nu este o autostradă fără descărcări care să ducă gazele în Ungaria și Austria. BRUA este pentru creșterea siguranței naționale de aprovizionare cu gaze naturale, care, la ora actuală, este sursa cea mai puțin poluantă din cadrul combustibililor fosili. A doua sursă de alimentare este din conducta Filiași-Strehaia și cei 54 de kilometri care vin până la Turnu Severin. Având acest avantaj că avem două surse, preconizăm că la sfârșitul anului 2022 primele localități vor fi conectate. Este o realitate, Transgaz are bani bugetați pentru dezvoltarea rețelelor de transport gaze, pentru extinderea lor, pentru racordarea localităților, UAT-urilor, la gaze și nu înseamnă numai racordarea populației, ci și dezvoltarea durabilă și a mediului de afaceri. (…) Am finalizat gazoductul Ungheni-Chișinău, am finalizat ultima stație de comprimare din cadrul BRUA, stația de la Bibești , am finalizat tronsonul Craiova-Segarcea, aferent proiectului Craiova-Segarcea-Calafat, am demarat proiecte importante de investiții în zona de Nord-Est și acum lansăm proiecte importante de investiții în Sud-Vestul țării. În curând vom finaliza și firul linear al gazoductului BRUA. Anul 2020 va rămâne în istorie, pentru România, nu drept anul pandemiei COVID-19, ci drept anul în care vor fi fost începute și realizate cele mai multe și valoroase investiții în infrastructura gazieră din ultimii 30 de ani. 

Caracteristicile tehnice ale proiectului presupun construirea unei conducte de transport gaze naturale pe direcția Prunișor – Orșova – Băile Herculane – Jupa, care are o lungime de 180 km. Diametrul conductei: DN 400, iar capacitatea de transport este de 394 milioane metri cubi/an.

Prin realizarea acestei conducte se poate asigura alimentarea cu gaze naturale a localităților din zona de interes a obiectivului contribuind și la dezvoltarea economică durabilă a zonei. Realizarea proiectului aduce următoarele beneficii:
– creează premisele interconectării zonei de Vest a țării (Caransebeș) cu zona de Sud –Vest a țării (Drobeta Turnu Severin), asigurându-se astfel alimentarea cu gaze pentru zonele aferente din 2 direcții și echilibrarea sistemului național de transport gaze naturale;
– asigurarea alimentării cu gaze naturale a zonei de consum Drobeta Turnu Severin, din Jupa (parte a coridorului BRUA), la presiuni mai mari, oferind posibilitatea de implementare a proiectului de dezvoltare a unei centrale electrice la Halânga;
– posibilitatea alimentării cu gaze naturale a zonei prin care este amplasată conducta;
– diversificarea surselor de energie pentru județul Mehedinți și Caraș Severin;
– reducerea emisiilor și susținerea producerii de energie din surse regenerabile, prin trecerea de la sistemul de încălzire cu combustibili solizi (lemne, păcură, etc) la sistemul de încălzire pe bază de gaze naturale;
– premisele reducerii defrișărilor în zonele ariilor naturale protejate, și nu numai.
– creșterea potențialul turistic şi de agrement a zonei;
– dezvoltarea staţiunilor balneoclimaterice cu o paletă foarte largă de factori naturali: ape minerale carbogazoase, feruginoase, bicarbonatate, calcice, magneziene, atermale;
– creșterea investițiilor private în domeniul turismului realizate în noi capacităţi de cazare şi în modernizarea celor existente, generând creșterea capacității de cazare și a numărului de turişti;
– creșterea investițiilor în industrie.

BVBStiri BVB

ELECTROARGES SA (ELGS) (24/11/2020)

Comunicat EA - Abuz de Drept ASF - Decizia ASF 1379/20.11.2020 - EN

SIF MUNTENIA S.A. (SIF4) (24/11/2020)

Convocare AGAE 7/8 ianuarie 2021

ELECTROARGES SA (ELGS) (24/11/2020)

Rezultate financiare consolidate - Semestrul I 2020- versiune limba Engleza