Update articol:
CONSILIUL CONCURENŢEI A AMENDAT CU 2,45 MILIOANE EURO 13 AGENŢII DE TURISM ŞI ANAT

Turiştii îşi pot recupera în instanţă banii pierduţi

Actualizare 19.45: Turiştii îşi pot recupera în instanţă banii pierduţi, folosindu-se de decizia Consiliului Concurenţei, care a descoperit că 13 agenţii de turism au format un cartel care a dus la scumpirea produselor turistice în perioada 2013-2016, au declarat, pentru AGERPRES, reprezentanţii instituţiei de concurenţă.

„Conform directivei privind acţiunile în despăgubire, clienţii afectaţi de o practică anticoncurenţială pot acţiona în instanţă pentru a cere despăgubiri, folosindu-se de decizia Consiliului Concurenţei”, au spus oficialii autorităţii.

Potrivit Ordonanţei de urgenţă nr. 39/2017 privind acţiunile în despăgubire în cazurile de încălcare a dispoziţiilor legislaţiei în materie de concurenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, care transpune în legislaţia românească Directiva 2014/104/UE, „orice persoană care a suferit un prejudiciu cauzat de o practică anticoncurenţială interzisă potrivit prevederilor Legii nr. 21/1996, republicată, cu completările ulterioare, şi/sau ale art. 101 sau 102 din TFUE poate solicita şi obţine repararea integrală a prejudiciului respectiv”.

Actul normativ prevede că despăgubirile integrale repun persoanele care au suferit un prejudiciu în situaţia în care s-ar fi aflat dacă legislaţia în materie de concurenţă nu ar fi fost încălcată.

„Despăgubirea integrală include pierderea efectivă, profitul de care este lipsită persoana prejudiciată, precum şi plata dobânzii aferente. Despăgubirea integrală în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă nu poate conduce la o îmbogăţire fără justă cauză, indiferent dacă despăgubirea integrală se produce în urma unor despăgubiri punitive, multiple sau de altă natură”, se mai arată în textul actului normativ.

………….

Consiliul Concurenţei a sancţionat 13 agenţii de turim şi Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) cu amenzi în valoare totală de 11.419.539.35 lei (aprox. 2,45 milioane euro) pentru coordonarea comportamentului pe piaţa comercializării produselor turistice prin agenţii de turism.

Autoritatea de concurenţă a constatat că, în perioada iunie 2013-septembrie 2016, 13 agenţii de turism și-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere concurenţial, cu scopul de a nu permite scăderea preţurilor produselor/pachetelor turistice comercializate.

Astfel, agenţiile de turism nu au redus, sub un anumit nivel, preţul de vânzare către clienți pentru produsele turistice şi/sau pachetele de servicii turistice comercializate (ex.: bilete de avion în zborurile tip charter – atât ca produs turistic individual, cât și ca o componentă dintr-un pachet de servicii turistice). De asemenea, acestea au limitat sau au eliminat campaniile promoționale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuităţi clienţilor şi şi-au împărțit numărul de locuri în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel în mod artificial oferta în vederea creșterii prețului de vânzare.

Amenzile au fost aplicate astfel:
1. Aerotravel S.R.L. 400.754,46 lei (aprox. 86.003 euro);
2. Air Fla S.R.L. 9.618,91 lei (aprox. 2.064euro);
3. Corali Holidays S.R.L. 6.644,12 lei (aprox. 1.426 euro);
4. Eximtur S.R.L. 685.116,14 lei (aprox. 147.027 euro);
5. Fibula Air Travel S.R.L. 88.310,64 lei (aprox. 18.952 euro);
6. Happy Tour S.R.L. 519.597,56 lei (aprox. 111.506 euro);
7. Nova Travel S.R.L. 124.616,00 lei (aprox. 26.743 euro);
8. Paralela 45 Turism S.R.L. 1.723.737,00 lei (aprox. 369.917 euro);
9. Prestige Tours International S.R.L. 2.139.282,82 lei (aprox. 459.093 euro);

10. Prompt Service Travel Company S.R.L. 186.084,73 lei (aprox. 39.934 euro);
11. Rezeda World Travel S.R.L. 28.780,08 lei (aprox. 6.176 euro);
12. Tez Tour S.R.L. 55.930,00 lei (aprox. 12.003 euro);
13. Touring Europabus Romania S.R.L. 5.397.762,87 lei (aprox. 1.158.368 euro).

Christian’76 Tour S.R.L. a aplicat la programul de clemenţă, oferind dovezi privind existenţa faptelor anticoncurenţiale, şi a primit imunitate la amendă.

Companiile Aerotravel S.R.L., Eximtur S.R.L., Fibula Air Travel S.R.L., Nova Travel S.R.L., Paralela 45 Turism S.R.L., Prompt Service Travel Company S.R.L., Rezeda World Travel S.R.L., Tez Tour S.R.L., Touring Europabus Romania S.R.L. au recunoscut participarea la practica anticoncurenţială şi au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de bază al amenzii.

Investigația va continua analiza privind posibilul comportament anticoncurențial al Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române Tarom S.A., respectiv facilitarea săvârşirii faptei anticoncurenţiale.

În cadrul aceleiaşi investigaţii, Consiliul Concurenţei a sancţionat ANAT cu 53.304,02 lei (11.439,12 euro) deoarece, în perioada septembrie 2012 – aprilie 2016, a interzis membrilor săi care operau ca revânzători pentru produse turistice și/sau pachete de servicii turistice, să acorde clienţilor reduceri sub forma cedărilor unei părţi din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice.

ANAT şi-a recunoscut fapta anticoncurenţială şi a beneficiat de o reducere a amenzii de 20%. Totodată, Consiliul Concurenţei a impus ANAT obligaţia de a organiza şi derula acţiuni de instruire pentru agenţiile membre şi angajaţii acestora, pentru a cunoaște reglementările din domeniul concurenței şi, astfel, să poată identifica posibile practici anticoncurențiale.
Aceasta este prima investigaţie declanşată de Consiliul Concurenţei în urma unor informaţii primite printr-o sesizare anonimă înregistrată pe Platforma avertizorilor de concurenţă.
În acelaşi timp, Autoritatea de Concurenţă a solicitat îmbunătăţirea cadrului de reglementare prin corecta şi completa transpunere a Directivei europene privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate (Directiva UE 2302/2015), astfel încât să fie protejaţi atât turiştii, cât şi operatorii din domeniu. Consiliul Concurenţei consideră că este foarte important să fie acoperit complet riscul turistului, iar, la acest mecanism de despăgubire/de garanţii, agenţiile de turism trebuie să participe proporţional cu riscul asigurat, respectiv cu avansul primit de la client. Garanțiile agențiilor de turism nu trebuie limitate la participarea la un fond de garantare a pachetelor de călătorie, ci pot funcționa distinct sau asociat cu scrisori de garanție bancară, polițe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite.