- Liviu Dragnea: “Prin modificările aduse proiectului legii offshore, s-a urmărit ca România să nu mai fie dependentă energetic de Rusia”
- Virgil Popescu: “Prin legea offshore, PSDragnea și ALDE au dinamitat interesul de securitate energetică, alungă investitorii străini și crește dependența României de gazul rusesc”
- Reprezentanţii Exxon şi OMV: Noile modificări ale legii offshore fac dificilă adoptarea unei decizii favorabile de investiţie
Camera Deputaţilor a adoptat, luni seară, după îndelungi dezbateri, proiectul de lege privind privind unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore (celebrul PLx. 33). Proiectul a fost adoptat cu 175 de voturi “pentru”, 30 “împotrivă” şi 30 de abţineri. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare adoptarea unor măsuri în vederea implementării operaţiunilor petroliere de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi de abandonare, precum şi a lucrărilor la sonde aferente operaţiunilor petroliere, desfăşurate de titularii de acorduri petroliere cu privire la perimetrele petroliere offshore, care să adapteze cadrul de reglementare existent la proiectele de explorare, dezvoltare şi exploatare de hidrocarburi offshore, prin stabilirea unor norme derogatorii de la anumite acte normative de aplicare generală în acest domeniu. Camera Deputaţilor este decizională în privinţa acestui proiect de lege.
Este eliminat creditul fiscal şi se reintroduce un impozit pe veniturile suplimentare
Luni, în timp ce proiectul era în dezbatere în Comisiile parlamentare, preşedintele PSD Liviu Dragnea a anunţat, într-o conferinţă de presă, că PLx 33, care trecuse de Senat, va fi modificat total la Camera Deputaților. Astfel, în noua variantă, s-a eliminat creditul fiscal şi s-a reintrodus un impozit pe veniturile suplimentare, statul român încasând astfel, potrivit lui Dragnea, venituri de peste 20 miliarde de dolari.
Legea adoptată de Senat prevedea că: “În situaţia în care titularii acordurilor petroliere referitoare la perimetrele petroliere offshore aflate în curs de executare la data intrării în vigoare a prezentei legi sunt obligaţi să plătească orice sume percepute de autorităţile publice în plus faţă de sumele care ar fi fost datorate în conformitate cu prezenta lege, aceştia vor fi îndreptăţiţi la un credit fiscal integral calculat anual pentru sumele suplimentare achitate; creditul fiscal va fi acordat sub forma unui drept de restituire la nivelul cheltuielilor sau costurilor pe care titularul le are prin plata sumelor suplimentare prevăzute în prezentul alineat”.
Referitor la introducerea impozitului pe veniturile suplimentare, amendamentele deputaţilor prevăd că titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore, inclusiv filialele acestora şi/sau aparţinând aceluiaşi grup de interes economic care desfăşoară efectiv atât activităţi de extracţie, cât şi activităţi de vânzare a gazelor naturale extrase din aceste perimetre sunt obligaţi la calcularea, declararea şi plata impozitului asupra veniturilor suplimentare offshore. Astfel, impozitul asupra veniturilor suplimentare offshore se calculează prin aplicarea unuia sau unor procente de calcul, după caz, asupra veniturilor suplimentare obținute din vânzarea gazelor naturale extrase din perimetrele offshore, din care se deduc investiţiile în segmentul upstream. Impozitul asupra veniturilor suplimentare offshore ține seama de prețul de referință stabilit de ANRM pentru calculul redevențelor.
Amendamentele propuse de PSD şi ALDE precizează: “Tranzacțiile desfășurate sub prețul de referință se impozitează la prețul de referință. Procentele de calcul a impozitului se calculează pe baza prețurilor de vânzare a gazelor naturale practicate de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore pe baza grilei de prețuri de mai jos, ajustate anual începand cu 1 ianuarie 2019 cu indicele anual al prețurilor de consum, după cum urmează:
a) 30% din venitul suplimentar pentru preţurile de până la 85 lei/MWh inclusiv;
b) 15% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri între 85 lei/MWh și 100 lei/MWh inclusiv;
c) 20% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri între 100 lei/MWh și 115 lei/MWh inclusiv;
d) 25% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri între 115 lei/MWh și 130 lei/MWh inclusiv;
e) 30% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri între 130 lei/MWh și 145 lei/MWh inclusiv;
f) 35% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri între 145 lei/MWh și 160 lei/MWh inclusiv;
g) 40% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri între 160 lei/MWh și 175 lei/MWh inclusiv;
h) 45% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri între 175 lei/MWh și 190 lei/MWh inclusiv;
i) 50% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri care depăşesc 190 lei/MWh.
Limita maximă a deducerii investiţiilor în segmentul upstream nu poate depăşi 60% din totalul veniturilor suplimentare”.
Sumele datorate de titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetrele offshore ca redevențe și impozit asupra veniturilor suplimentare se fac venit la Fondul special de finanțare a contractelor de parteneriat public privat.
Liviu Dragnea a declarat că, prin modificările aduse proiectului legii offshore, s-a urmărit ca România să nu mai fie dependentă energetic de Rusia.
Jumătate din producția de gaz va fi tranzacționată pe piața din România
Legea adoptată de deputaţi menţionează că jumătate din producția de gaz va fi tranzacționată pe piața din România.
Astfel, titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore, inclusiv filialele acestora şi/sau aparţinând aceluiaşi grup de interes economic, în măsura în care contractează vânzarea de gaze naturale pe piața angro, într-un an calendaristic, au obligaţia să încheie, în anul calendaristic în care livrează gazele naturale, contracte pe pieţele centralizate, transparent, public şi nediscriminatoriu, în conformitate cu reglementările emise de ANRE, pentru vânzarea unei cantităţi minime de gaze naturale care nu poate fi mai mică decât cea reprezentată de o cotă procentuală de 50% din cantitatea de gaze naturale contractate cu livrare în anul calendaristic respectiv, în calitate de vânzător.
De asemenea, titularii de acorduri petroliere beneficiază pe o perioadă de 10 ani , de cotele procentuale de redevenţă petrolieră și de pragurile de producție brută aferentă acestor cote la data intrării în vigoare a prezentei legi; după expirarea termenului se aplică dispozițiile legale în vigoare referitoare la redevențe și pragurile de exploatare.
Titularii acordurilor petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore mai au obligaţia ca cel puţin 25% din numărul mediu anual de angajaţi, utilizaţi în vederea derulării acordurilor să fie cetăţeni români cu rezidenţă fiscală în România.
Virgil Popescu, deputat PNL, vicepreşedintele Comisiei de Industrii, a declarat: “Prin legea offshore PSDragnea și ALDE au dinamitat interesul de securitate energetică, alungă investitorii străini și crește dependența României de gazul rusesc. Liviu Dragnea ne-a mințit că, prin această lege, 50% din producție va fi vândută în România. Nimic mai fals! 50% din producție va fi vândută, potrivit actului normativ, pe platformele de tranzacționare din România, asta nu împiedică pe nimeni din exterior să vină să cumpere gazul din România. Deci domnul Dragnea ne-a mai mințit încă o dată spunând că nu va vinde gazele. Această lege poate avea drept rezultat retragerea investitorilor, iar statul român poate pierde miliarde de euro”.
La rândul său, deputatul PNL Daniel Gheorghe a declarat: “Impozitarea progresivă a unor supra-profituri rezultate din dereglementare, cu rezerva deducerii investițiilor în marja de 60%, nu rezolvă problemele de fond ale unui cadru juridic profund defavorabil din perspectiva exploatării rezervelor de gaz, petrol ori altceva. De ani de zile, guvernele PSD țin sub obroc modificarea legii redevențelor care ar asigura un câștig real pentru România din exploatarea resurselor naturale. Până nu umblăm la redevențe toate expunerile la tablă pot fi simple perdele de fum în spatele unor jocuri netransparente din care România pierde pe termen lung. Nu vă mai mulțumiți cu “ia și România ceva” deoarece orice țară puternică în lume merge azi pe câștig când are sondă în curte, iar înainte de a vota o lege trebuie analizat întreg cadrul, de la financiar la cel de mediu și de la regimul proprietății la consecințele pe termen lung asupra dezvoltării socio umane. Ar trebui să încetam a ne mulțumi cu puțin și a renunța definitiv la a face compromisuri pe resursele strategice ale României, o spun ca unul care nu are încredere nici în așa zișii “investitori strategici” și nici în cei care se trezesc brusc “salvatori” într-o după amiază de vara ciudată”.
Reprezentanţii Exxon şi OMV au anunţat că noile modificări ale legii offshore fac dificilă adoptarea unei decizii favorabile de investiţie, în condiţiile creşterii în mod semnificativ a regimului fiscal.
Rezervele de gaze din Marea Neagră se ridică la 200 de miliarde de metri cubi în perimetrele unde au fost efectuate foraje.