Introducerea unui preţ de referinţă orientativ în privinţa reparaţiilor auto este o măsură considerată benefică de către 94% dintre şoferii chestionaţi în cadrul unei cercetări sociologice realizate de IRES pentru Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR).
Potrivit unui comunicat al Uniunii, transmis marţi AGERPRES, un preţ de referinţă ar permite o mai bună informare a celor care doresc să îşi repare autovehiculul în ceea ce priveşte costurile. Mai mult, măsura ar acţiona ca un barometru şi ar permite celor interesaţi să facă o alegere în cunoştinţă de cauză.
“Românii, inclusiv cei peste 8 milioane de şoferi, ar putea beneficia de prevederile unui proiect de Ordonanţă de Urgenţă privind modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea RCA. Proiectul urmează a fi dezbătut astăzi (marţi, n.r.) la Ministerul Finanţelor. Documentul include, printre alte prevederi, şi introducerea unui preţ de referinţă orientativ în privinţa reparaţiilor auto. Această măsură este considerată benefică de către 94% dintre şoferii chestionaţi în cadrul unei cercetări sociologice realizate pentru UNSAR de către IRES şi ar permite o mai bună informare a celor care doresc să îşi repare autovehiculul – în ceea ce priveşte costurile. Măsura ar acţiona ca un barometru şi ar permite celor interesaţi să facă o alegere în cunostinţă de cauză”, precizează sursa citată.
Reprezentanţii UNSAR subliniază că un astfel de etalon există în multe industrii din România, inclusiv în ceea ce priveşte primele de asigurare RCA. Un alt exemplu este cel al preţurilor de pe pieţele comercializării cu amănuntul a produselor alimentare şi a carburanţilor care sunt publicate în Monitorul Preţurilor.
“Reiterăm cu această ocazie faptul că industria de asigurări susţine introducerea unui preţ de referinţă pentru reparaţiile auto, cu titlu informativ. Acest instrument nu este o co-plată şi nu ar impune o plafonare pentru tarifele aferente reparaţiilor auto, aşa cum incorect afirmă în mod repetat o organizaţie patronală care reprezintă interesele unei părţi a patronilor de firme de transport rutier, care probabil nu doresc să înţeleagă mecanismele de funcţionare ale asigurărilor. Totodată, subliniem încă o dată că industria de asigurări a susţinut public în multiple rânduri importanţa introducerii acestor sisteme de referinţă în legislaţia din România, în beneficiul consumatorilor şi al păgubiţilor”, notează UNSAR.
Organizaţia aminteşte că, în România, în fiecare zi a anului trecut, s-au produs 17 accidente rutiere grave în care şi-au pierdut viaţa cinci persoane şi au fost rănite grav 15, după cum arată Buletinul siguranţei rutiere 2020, editat de Direcţia Rutieră, Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul IGPR).
“În România există, deja, un tarif de referinţă a primelor RCA. Astfel, pentru existenţa unui echilibru între primele încasate şi despăgubirile plătite şi a unei simetrii de tratament cu asigurătorii RCA, în cazul reparaţiilor de vehicule, despăgubirea ar trebui să se raporteze la rândul ei la un nivel al preţurilor de referinţă practicat pe pieţele de profil (exact cum se întâmplă în cazul altor prejudicii materiale rezultate din accidente rutiere la construcţii, lucrări de artă, culturi agricole, animale). Or, proiectul prevede, printre altele, introducerea unui preţ de referinţă orientativ pentru evaluarea despăgubirii atât în ceea ce priveşte partea de reparaţii auto, cât şi de rent-a-car. Practic, întrucât asigurătorii RCA sunt terţi faţă de contractul de reparaţii dintre unitatea service şi persoanele prejudiciate, aceştia nu au niciun control asupra modului de formare a preţului pieselor şi manoperei, dar sunt totuşi obligaţi prin lege să le suporte fără nicio obiecţie sau opoziţie. Introducerea unor preţuri de referinţă la reparaţii ar preveni abuzurile operatorilor economici din domeniu în practicarea unor preţuri exagerate care nu au legătura cu piaţa”, consideră UNSAR.
Marţi dimineaţa, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a transmis, într-un comunicat, că fixarea unor preţuri de referinţă pentru lucrările de reparaţie va oficializa şi legaliza unele practici existente pe piaţa asigurărilor, din cauza cărora păgubiţii cu daune neplătite au ajuns în faţa instanţei pentru a-şi recupera de la asigurător banii de reparaţii.
“Fixarea unor aşa-zise preţuri de referinţă pentru lucrările de reparaţie va oficializa şi legaliza unele practici deja apărute pe piaţa asigurărilor, din cauza cărora păgubiţii cu daune neplătite au ajuns în faţa instanţei pentru a-şi recupera de la asigurător banii de reparaţii. Dacă această ordonanţă va intra în vigoare în actuala formă, există riscul ca, în timp ce firmele de asigurare vor putea majora după bunul plac, în continuare, preţul poliţelor, asiguraţii să fie nevoiţi să-şi achite reparaţiile prin co-plată. Următoarele victime ale acestor prevederi vor fi service-urile auto corecte, care vor refuza efectuarea unor reparaţii îndoielnice, sub preţul real al pieselor şi manoperei. Parte a unei componente economice care contribuie cu procente semnificative la PIB-ul României, acestea vor ajunge să dea faliment, după ce de ani de zile au susţinut reparaţiile beneficiarilor, cu riscul de a aştepta ani de zile hotărârile instanţelor de judecată pentru a-şi recupera banii de la societăţile de asigurare”, au apreciat membrii COTAR.