În ultimii patru ani, întreaga afacere Superbet – retail și online la un loc – a crescut de aproape patru ori.
Business-ul de retail al industriei de gambling va continua să se consolideze, iar creșterea va fi organică, sănătoasă, într-un cadru de reglementare foarte strict. Și business-ul în online va crește accelerat, un trend firesc dat fiind că tehnologia nouă este cel mai rapid adaptată în mediul digital, ne-a povestit Vlad Ardeleanu, Director General Superbet România, într-un interviu.
Acesta mai adaugă că dorința întregii industrii de gambling, ca unul dintre principalii contributori la bugetul de stat, este aceea de a fi consultanți atunci când se au în vedere modificări fiscale majore, precum OUG 114/2018.
Superbet țintește o cifră de afaceri de 1 miliard de euro în următorii cinci ani și o extindere în forță care să vizeze, pe lângă piețele din Europa Centrală și de Est și piețe mai mature.
Cea mai mare rată de creștere în business-ul Superbet este cea a pariurilor live, căutată febril de noua generație. În doar doi ani după lansare, businessul de digital al Superbet a ajuns să genereze volume și valori aproape egale cu retailul fondat acum zece ani.
Cifra de afaceri realizată de Superbet în 2018 a fost de 180 de milioane de euro, iar pentru anul acesta estimează o creștere cu 40%. Rulajul anual (valoarea pariurilor plasate) a fost de 2 miliarde euro anul trecut. Superbet are circa 1.300 de agenții la nivel național cu 3.500 de angajați, iar contribuțiile în taxe la bugetul de stat se ridică la suma de 60 milioane euro.
Reporter: Care sunt oportunitățile pieței de gambling, în prezent?
Vlad Ardeleanu: Dinamica întregii piețe de gambling, dar mai ales a pariurilor sportive este încă susținută, ceea ce se reflectă chiar în statisticile naționale. Potrivit datelor oficiale, în primul trimestru al anului, au fost trei sectoare care s-au caracterizat printr-o dinamică specială, generând 5% din PIB (adică 32 miliarde de lei). Este vorba de IT&C, call-centere/servicii suport şi firmele de pariuri, încadrate la activităţi de spectacole, culturale şi recreative.
Ca urmare a acestei creșteri susținute, industria de care m-ați intrebat a ajuns să aibă o contribuție deloc de neglijat în formarea PIB – de circa 0,3% în 2018, procent care se va majora cu siguranță în 2019.
Business-ul de retail va continua să se consolideze în întreaga piață de profil. Creșterea va fi organică, sănătoasă, într-un cadru de reglementare foarte strict. Totodată, vor fi oportunități de consolidare fie prin venirea unor companii mari internaționale, fie prin fuziuni sau/și achiziții între jucători care activează deja pe piața locală. Business-ul în online va crește accelerat, un trend firesc dat fiind că tehnologia nouă este cel mai rapid adaptată în mediul digital.
Reporter: Care sunt problemele cu care va confruntați in industria de gambling? Ce soluții de rezolvare vedeți?
Vlad Ardeleanu: După adoptarea unei legislații extrem de stricte în 2015, nu se mai poate spune că industria de gambling din România are probleme, însă are mereu nevoie de ameliorări și permanente adaptări. Una dintre chestiunile pe care o tratăm cu cea mai mare seriozitate este cea legată de jocul responsabi. Prevenirea și combaterea problemelor legate de jocurile de noroc reprezintă una dintre prioritățile industriei noastre și totodată misiunea de bază a Asociației Joc Responsabil (AJR) pe care Superbet o susține. Compania noastră este sponsorul programului de bază al organizației Joc Responsabil, cel mai important program dedicat persoanelor ce se confruntă cu probleme de joc și care oferă un ajutor real acestora.
Reporter: Ce efecte a avut OUG 114/2018 asupra companiei Superbet?
Vlad Ardeleanu: Întrebarea dvs. vine în contextul în care acest OUG se află pe agenda discuțiilor parlamentarilor reuniți chiar în aceste zile în sesiune extraordinară, prin urmare nu pot spune multe. Profit însă de această întrebare pentru a expune o dorință a întregii industrii, care, iată, se numără printre principalii contributori la bugetul de stat – aceea de a fi consultanți atunci când se au în vedere modificări fiscale majore. Ne-am arătat mereu deschiși la dialog, atât cu ONJN, reglementatorul pieței de profil, cât și față de factorii de decizie. Ca orice industrie, și industria noastră, cu licențe acordate pe zece ani (reînnoite anual), are nevoie de predictibilitate.
Reporter: Cum a fost anul acesta pentru Superbet, din punct de vedere al activității?
Vlad Ardeleanu: Foarte bun până acum, chiar special, aș spune. Pentru că, după cum știți, din mai, Superbet are alături unul dintre cele mai mari fonduri de investiții din lume, pe americanii de la Blackstone.
Intrarea fondului american de investiții Blackstone în acționariatul Superbet este o premieră pentru întreg mediul de business românesc, ținând cont că este prima investiție a Blackstone în România. Pentru Superbet va fi, cu siguranță, un accelerator pentru dezvoltarea viitoare a companiei care va deveni tot mai mult un business de entertainment bazat pe înalte tehnologii.
Reporter: Ce proiectele de viitor aveți în vedere?
Vlad Ardeleanu: După tranzacția din mai, planurile noastre sunt gândite cu Blackstone alături. Cu un jucător de asemenea talie în echipă, și obiectivele de extindere și creștere ale Superbet capătă deja o anvergură cu adevărat globală. Mai exact, țintim o cifră de afaceri de 1 miliard de euro în următorii cinci ani și o extindere în forță care să vizeze, pe lângă piețele din Europa Centrală și de Est (în Polonia suntem deja, după cum știți), și piețe mai mature.
Reporter: Cum a evoluat piața jocurilor de noroc online anul acesta și cum a influențat rezultatele Superbet?
Vlad Ardeleanu: Ca tendință pentru întreaga piață și nu doar locală, ci inclusiv cea internațională, dat fiind contextul hipertehnologic în care trăim, componenta online a business-urilor crește accelarat.
Și expansiunea Superbet în piețele mature amintite mai sus continuă, cel mai probabil, cu businessul de digital, care a devenit astăzi deja cea mai importantă componentă a business-ului nostru. Marea provocare și totodată elementul esențial pentru dezvoltarea Superbet ține de scalabilitate și de flexibilitatea tehnologiei.
Vă pot spune că pariurile live, care oferă acea „instant gratification” căutată febril de noua generație, înregistrează acum cea mai mare rată de creștere în business-ul nostru. De patru ani de când am dat drumul businessului digital, acesta a ajuns să genereze volume și valori mai mari decât retailul fondat acum zece ani. De altfel, în ultimii patru ani, întreaga afacere Superbet – retail și online la un loc – a crescut de aproape patru ori.