Care sunt măsurile pe care autoritățile, împreună cu companiile din sectorul energetic, le pot lua în contextul crizei prețurilor din energie?
Volker Raffel: De câteva luni, în discuțiile despre energie sunt amestecate două lucruri: costul energiei și distribuția acesteia. Costul energiei este o problemă uriașă, apărută de mai bine de un an în urma reducerii livrărilor de gaze de către Rusia, fiind de așteptat ca această reducere să continue. În această problemă nu există o soluție simplă și rapidă, dar pot fi luate încă de acum câteva măsuri pentru a contrabalansa aceste evoluții, măsuri care să vizeze cauzele rădacină ale acestei situații.
Prețurile gazelor naturale și energiei electrice au deja mare impact în facturile consumatorilor. Trebuie sprijiniți în special cei vulnerabili. Însă pentru ca sistemul să funcționeze, este nevoie de investiții în rețele și operatorii nu trebuie să fie impiedicați să facă acest lucru. De aceea este necesar un tarif de distribuție care să permită investițiile. Impactul acestei ajustări în facturi nu se compară cu cel al prețului energiei. Ultima creștere de tarif a fost de aproximativ 3 bani/kWh, care înseamnă aproximativ 3 lei în plus pe lună pentru o gospodărie obișnuită. Și acest lucru nu este, în mod clar, principalul stimulent pentru inflație. Dar înghețarea tarifului de distribuție conduce la blocajul actual al soluțiilor: conectarea tuturor surselor de energie regenerabile, capacitatea de a investi 20% din fonduri proprii pentru a primi 80% cofinanțare din fondul de modernizare al UE și multe altele.
Rețelele de distribuție sunt cheia care ne va permite să depășim actualele provocări, contribuind mult mai rapid la stabilizarea pieței decât alte opțiuni.
Sunt cel puțin trei măsuri care pot fi luate în acest context dificil al crizei prețurilor. Prima este creșterea producției clasice de energie. Autoritățile au început să ia o serie de decizii bune în acest sens, pentru finalizarea unor proiecte în derulare, dar vor mai trece câțiva ani până când impactul acestora se va simți din plin..
A doua măsură presupune lansarea unui program național pentru încurajarea măsurilor de eficiență energetică, implicând stimulente acordate de stat persoanelor fizice și companiilor. În situația actuală, nu este o soluție subvenționarea consumului în creștere ci, dimpotrivă, ar trebui să fie recompensați cei care fac economie.
Eficiența energetică înseamnă mai puțină energie consumată, păstrând însă, pe cât posibil, nivelul de confort. Iar aici mai sunt încă multe lucruri care pot fi făcute. Dacă astfel de măsuri se vor aplica cât mai curând, primele rezultate vor putea fi observate deja în această iarnă, iar mai multe în cursul anului viitor.
A treia soluție în contextul crizei prețurilor la energie este reprezentată de dezvoltarea capacităților de producție din surse regenerabile – eoliene, fotovoltaice și biometan. Și pentru conectarea lor în sistem, rețelele de distribuție pe care și noi le operăm sunt esențiale!
Și aș vrea să mai adaug ceva: cauza acestei probleme nu trebuie căutată în țară, ea este consecința strategiei agresive a Rusiei care a început să se contureze înca de la începutul anului trecut, deși acest lucru nu a fost poate atât de vizibil înainte de 24 februarie în acest an. Au fost voci ale oficialilor români care au atras atenția asupra acestui lucru încă de anul trecut, dar la vremea respectivă am crezut că e mai degrabă efectul revenirii economice de după pandemie. A fost și acesta un motiv, desigur, dar cu un impact mult mai mic în comparație cu ceea ce vedem azi.
Situația este cât se poate de serioasă. UE, și, individual, statele membre, se pregătesc pentru ce e mai rău. Ieri, Germania a trecut în faza de alarmă în ceea ce privește alimentarea cu gaze iar guvernul federal a reacționat imediat și a venit cu lichidități pentru a-i sprijini pe toți furnizorii și importatorii. În acest moment, România se află într-o situație mai bună, asigurându-și o mare parte din cantitățile necesare pentru consum din intern, însă nu trebuie să ne amăgim că impactul general din punct de vedere al prețurilor ne va ocoli de tot.
De aceea, cred că toată lumea, începând cu factorii politici, continuând cu toate companiile din sectorul energetic, mediul politic, și așa mai departe, trebuie să conlucreze strâns pentru a găsi și aplica, rapid, cele mai bune soluții de depășire a crizei, astfel încât consumatorii să aibă cât mai puțin de suferit și, de ce nu, să punem de acum bazele unui viitor sustenabil.
Dacă începem acum să ne luptăm intern, pe mize nesemnificative, este exact ceea ce vrea Putin. Acum trebuie să rezistăm împreună. E nevoie de solidaritate: în Europa, în România, și în industria energetică între producători, furnizori și distribuitori – este cât se poate de evident că doar împreună putem păstra sistemul energetic în funcțiune.
Acuzațiile nu ne conduc la soluții, mai ales atunci când acestea nu sunt adevărate, cum am citit recent despre câteva.
Care este strategia de asigurare a cantităților de energie necesare clienților?
Volker Raffel: Strategia noastră de achiziție prevede asigurarea din timp a cantităților de energie electrică și gaze naturale pentru portofoliul de clienți, aproape în integralitate prin intermediul contractelor pe termen lung.
Astfel, E.ON Energie România cumpără întotdeauna cea mai mare parte din necesarul de energie în avans, de pe piața locală și internațională, dar pe măsură ce ne apropiem de momentul livrării, suntem nevoiți să cumpărăm, de asemenea, cantități suplimentare pe baza fundamentelor în continuă schimbare. Prin natura produselor tranzacționabile (flat) și a profilului de consum se impune și tranzacționarea pe piețele pe termen scurt în vederea optimizării a unei anumite cantități, dar aceasta este foarte mică ca pondere.
În ceea ce privește gazele naturale, compania a asigurat cantitățile gaze naturale pentru consumatorii casnici prin intermediul contractelor pe termen lung în proporție de peste 97%, atât la nivelul anului 2020, cât și al anului 2021. Totodată, achiziționăm din timp gaze naturale pentru sezonul rece. În condițiile în care numai în cazul gazului prețurile de achiziție au ajuns să fie in 2021 chiar și de 5 ori mai mari față de 2020, efortul financiar a fost unul imens. Pentru acest an, E.ON a asigurat aproape complet volumele de gaz pentru clienții săi, în condițiile în care compania se confruntă cu mari probleme de lichidități, fiind nevoită să apeleze la credite bancare împovărătoare pentru a suporta mecanismul de sprijin al clienților.
Ce investiții au fost realizate pentru reducerea consumului propriu tehnologic?
Volker Raffel: Delgaz Grid, compania de distribuție a energiei electrice și a gazelor naturale din Grupul E.ON România a investit, în ultimii 10 ani, peste 1,5 miliarde de lei (peste 320 de milioane de euro) pentru a reduce consumul tehnologic al rețelelor.
Pe parte de electricitate, consumul tehnologic al rețelei a fost de 9,84% (594 GWh) în 2021, în scădere cu 35% față de 2012 (16% / 917 GWh). De exemplu, reducerea CPT în ultimii 9 ani (323 GWh) echivalează cu întregul consum casnic de energie electrică pe mai mult de 2 ani al unui municipiu de mărimea Iașiului (177 GWh/an).
Pe parte de gaze naturale, consumul tehnologic al rețelei (CT) a fost de 1,8% (528 GWh) în 2021 – o reducere de 50% față de 2012 (1.030 GWh).
Pentru reducerea CPT/CT, Delgaz Grid și alte proiecte, de exemplu, derulăm un proiect pilot de montare a unei centrale PV pe clădirile unei stații de transformare din Iași. Centrala va produce anual circa 52,2 MWh, peste jumătate din consumul intern de funcționare al stației. Centrala va fi pusă în funcțiune în cursul acestui an. Evaluăm toate stațiile de transformare pentru a le selecta pe cele ce se pretează la instalări de centrale FV, urmând ca până în 2025 să instalăm centrale în toate locațiile fezabile.
În privința modului de calcul al consumului propriu tehnologic -CPT/CT, acesta este stabilit de legislația și de reglementărilor în aferente.
S-a vorbit și despre furturile din rețea. Cu siguranță facem tot ce depinde de noi pentru a preveni aceste furturi. Din păcate, mulți dintre cei care au încercat și-au pierdut viața. Iar pentru ceilalți avem metode de a-i depista. Însă cantitățile care au fost furate sunt foarte reduse și nu se compară, nici pe de parte, cu consumul tehnologic.
În ceea ce privește repartizarea investițiilor în rețele pe niveluri de tensiune, în cazul companiei noastre, în anul 2021 peste 60% din sume au fost direcționate spre rețelele de joasă tensiune (JT), iar anul acesta se are în vederea alocarea a peste 76% din totalul investițiilor prognozate.
Care este valoarea totală a investițiilor în rețele în ultimii ani spre ce au fost ele direcționate?
Volker Raffel: Investițiile Delgaz-Grid urmăresc creșterea siguranței și calității serviciului de distribuție a electricității și a gazelor naturale pentru cei circa 3,4 milioane de clienți (puncte de consum). Compania a investit în perioada 2005-2021 circa 1,5 mld. de euro, din care majoritatea sumei (60-70%) strict în modernizarea componentelor de rețea. Alte capitole principale în care compania a investit sunt extinderile de rețea și digitalizarea rețelelor, aceasta ducând la scurtarea timpilor de reacție în cazul unor întreruperi.
Clienții au apreciat eforturile noastre care ne-au adus în situația de a fi compania cu cea mai redusă perioadă de întreruperi din România, cu doar 89 de minute anul trecut, comparativ cu 1.800 de minute înainte de privatizare.
Pentru acest an, Delgaz Grid a bugetat investiții de 719 milioane de lei (143 milioane euro), prioritar pentru modernizarea, extinderea, automatizarea și digitalizarea reţelelor de distribuţie a gazelor naturale şi energiei electrice. În 2021, compania a realizat investiții totale de 672 de milioane de lei (137 milioane euro).
Rețelele de energie trebuie să evolueze către rețele inteligente, care să fie capabile să preia tot mai multă energie regenerabilă și să susțină astfel tranziția energetică. O rețea inteligentă este ansamblul unei rețele de informații și a unei rețele de distribuție electrică. Astfel, investițiile în echipamente de comunicații, componente hardware și software, securitate cibernetică etc., sunt obligatorii în prezent și reprezintă, la propriu, investiții în rețele și, în final, în servicii mai bune pentru clienții noștri, acesta fiind scopul final al investițiilor noastre.
Activitatea de distribuție este, la rândul ei, grav afectată de creșterea prețurilor. Cumpărăm energie și gaz, fără de care rețelele nu pot funcționa, la prețuri mult mai mari față de anii trecuți. De aceea, recunoașterea în tarifele reglementate de distribuție a costurilor suplimentare cu achiziția de energie rămâne o problemă care trebuie neapărat abordată și soluționată.
Rețelele de distribuție stau la baza soluției: dacă se deblochează situația, respectiv costurile cu consumul propriu tehnologic, amplificate de scumpirea generala a energiei, vor fi acoperite în tarife, acest lucru ne va permite să conectăm mai multe surse noi de energie la rețele. Dacă este rezolvată această problemă, o întreagă industrie poate fi repusă în funcțiune. Si este important de reținut că, pe partea de distribuție a energiei, problema costurilor este de zece ori mai mică decât cea a costurilor de pe întreaga piață a energiei, iar impactul în facturi este nesemnificativ.
Care sunt planurile în ceea ce privește contorizarea inteligentă?
Volker Raffel: Contorizarea inteligentă este unul dintre capitolele principale spre care sunt direcționate investițiile Delgaz Grid. Până în prezent am instalat la consumatori circa 340.000 de contoare inteligente, o investiție de circa 152 de milioane de lei, iar pentru anul 2022 am bugetat 20 de milioane de lei cu acest scop, ținta noastră fiind să mai instalăm alte 58.000 de contoare inteligente.
Pentru anii următori, Delgaz Grid urmărește cu prioritate atingerea țintelor asumate, respectiv montarea a încă 320.000 de contoare, ceea ce înseamnă că 45% dintre clienți vor avea instalate contoare inteligente până la sfârșitul anului 2028.
În ceea ce privește funcționarea sistemelor smart metering, la nivelul anului 2021 rata de citire a contoarelor integrate in sistem a fost foarte aproape de 100%.
Compania respectă reglementările ANRE referitoare la periodicitatea citirii contoarelor, iar clienții au multiple posibilități de a transmite indexul (sms, aplicație, website, telefonic) pentru a evita facturi mai mari din cauza estimărilor. În plus, Delgaz Grid a pus la dispoziția clienților o platformă pentru reprogramarea citirilor periodice în cazul în care nu sunt la domiciliu la vizita reprezentanților companiei.
Despre E.ON România
Grupul german E.ON este unul dintre liderii pieţei de energie, având în România o prezenţă consolidată de-a lungul a 17 ani. Companiile-fanion ale grupului sunt Delgaz Grid şi E.ON Energie România, acestea desfăşurând activităţi de distribuţie, respectiv de furnizare a energiei şi a soluţiilor energetice pentru circa 3,4 milioane de clienţi. De la intrarea pe piaţa din România, E.ON a investit circa 2 miliarde de euro, în principal în modernizarea reţelelor. Totodată, valoarea contribuţiilor virate la bugetul de stat şi bugetele locale se ridică la 2,7 miliarde de euro.