Update articol:

5 lucruri de știut despre pachetul climatic Fit for 55 al UE care va fi lansat pe 14 iulie

pixabay.com pixabay.com

*  Planul mamut al UE stabilește modul în care Europa va reduce emisiile în următorul deceniu.

 

Fit for 55 este planul Comisiei Europene de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030, potrivit Politico.

Schimbările drastice sunt rezervate afacerilor și cetăţenilor UE. Reducerea rapidă a emisiilor atât de repede – parte a efortului de a atinge emisiile nete zero până în 2050 – va necesita o revigorare dramatică a modului în care oamenii conduc, îşi izolează casele, produc lucruri precum oțel și ciment, modul în care sunt gestionate pădurile și terenurile și multe altele.

Ţările UE – îngrijorate că obiectivele mai ridicate de eficiență energetică ale UE și o nouă piață a carbonului ar putea provoca nemulțumiri sociale

„Fit for 55 va alinia legile la ambițiile noastre. Vom consolida sistemul UE de comercializare a emisiilor, vom actualiza Directiva privind impozitarea energiei și vom propune noi standarde de CO2 pentru mașini, noi standarde de eficiență energetică pentru clădiri, noi obiective pentru surse regenerabile și noi modalități de a sprijini combustibilii curați și infrastructura pentru transportul curat “, a declarat, în mai, șeful UE pentru Green Deal, Frans Timmermans.

Este pentru prima dată când o economie majoră își revizuiește radical regulile climatice și este urmărită în întreaga lume. Pachetul Fit for 55 va fi anunțat pe 14 iulie.

1. Ecologia mașinilor, navelor și avioanelor
Transportul reprezintă aproximativ un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră ale UE. Și, spre deosebire de alte sectoare precum energia și industria, emisiile cresc, dar Comisia estimează că vor trebui să scadă cu 90% până la mijlocul secolului. Asta face ca mașinile să fie o țintă importantă. Pachetul va întări standardele actuale ale UE privind performanța emisiilor de CO2 de la obiectivul actual de reducere de 37,5% până în 2030. Există acum o bătălie în Comisie cu privire la cifrele potrivite pentru 55. Oficialii UE se gândesc dacă să stabilească un obiectiv de emisii zero din 2035 și să sporească obiectivul existent pentru 2030 la 60%. Dacă va fi să existe mașini cu emisii zero, va fi nevoie de un salt uriaș în numărul punctelor de reîncărcare și alimentare cu energie – care fac parte, de asemenea, din Fit for 55.

Cea mai mare piață de carbon din lume este pregătită pentru o reorganizare istorică. Armatorii europeni sunt preocupați

Pachetul UE include, de asemenea, măsuri pentru a spori utilizarea combustibililor durabili în aviație și pentru a reduce emisiile maritime – care vor avea un impact prin scumpirea zborurilor și creșterea prețurilor mărfurilor expediate pe mare.

2. Prețul pentru poluare

Reducerea emisiilor înseamnă scăderea poluării. Principalul vehicul pentru evaluarea poluării este Sistemul de comercializare a emisiilor (ETS), care stabilește prețurile pentru certificatele de emisii necesare pentru peste 11.000 de centrale electrice și instalații industriale, precum și pentru companiile aeriene, acoperind aproximativ 40% din gazele cu efect de seră ale blocului UE. După ani de prețuri foarte mici, o combinație de reforme și presiunea unei legislații climatice mai dure au condus prețurile la peste 50 EUR pe tonă de carbon emis.

Fit for 55 va analiza în continuare reducerea numărului de certificate, limitarea certificatelor gratuite și extinderea schemei la noi părți ale economiei, cum ar fi transportul maritim și impunerea unor condiții mai dure pentru aviație.

Ideile de extindere a comerțului cu emisii la sectoarele transportului rutier și construcții, în special, creează un câmp politic minat, întrucât țările cu emisii ridicate, de la Polonia până la Luxemburg, se îngrijorează că prețurile mai mari ale combustibilului vor afecta puternic economiile și cetăţenii.

Comisia pare să nu fie descurajată de opoziție și, în ultimele săptămâni, și-a intensificat campania de extindere a prețurilor la carbon, reducând în același timp impactul social printr-un nou fond social.

3. Războaiele la frontierele carbonului

Prețurile ridicate ale carbonului în UE creează pericolul așa-numitei relocări de carbon – un termen pentru producătorii care trec peste jurisdicții cu reguli mai slabe și apoi transportă bunuri înapoi în UE.

Planul UE de a opri acest lucru se numește mecanismul de ajustare a frontierelor de carbon (CBAM). Potrivit unui proiect de propunere pentru o taxă la frontiera pe carbon, obținut de POLITICO, Fit for 55 va sugera că UE va pune un preț pe importurile de oțel, aluminiu, ciment, îngrășăminte și electricitate, care urmează să fie introduse treptat începând cu 2023. Taxa ar reflecta prețurile ETS .

Acest lucru face să se declanșeze o dispută cu SUA, care nu are un preț național al carbonului și creează frică în rândul vecinilor UE, cum ar fi Turcia și Ucraina – care vor fi puternic afectați de CBAM.

De asemenea, companiile din UE fac lobby frenetic pentru ca Comisia să nu pună capăt certificatelor gratuite de poluare ETS pentru industriile cu consum intensiv de energie, precum oțelul sau cimentul. Dar orice efort de păstrare a gratuităților în timp ce se stabileşte o taxă pe frontierele de carbon pare să iasă în afara regulilor Organizației Mondiale a Comerțului.

4. Mai multe energii regenerabile

Fit for 55 înseamnă, de asemenea, un mare impuls pentru sursele regenerabile de energie.

Acesta va crește ținta de energie regenerabilă a blocului UE pentru 2030 de la 32% actualmente până la 40%, conform proiectelor de propuneri văzute de POLITICO. Aceasta va include propuneri de reducere a birocrației, facilitând obținerea autorizațiilor și conectarea la rețea a proiectelor eoliene și solare.

Bruxelles se va preocupa, de asemenea, de utilizarea biomasei verzi, care reprezintă cea mai mare parte a surselor regenerabile de energie din UE, va stimula utilizarea surselor regenerabile de energie în clădirile care se alimentează cu energie electrică și va extinde stocarea pentru a amortiza fluctuațiile de energie regenerabilă.

Pachetul UE va da, de asemenea, un impuls de reglementare renovării clădirilor – văzută ca un “glonț de argint” ecologic și verde pentru ecologizarea redresării UE după pandemie, promovarea locurilor de muncă locale și pregătirea caselor continentului pentru șocuri climatice mai frecvente.

5. Evitarea reacţiilor populiste 

Amintirile protestelor Jachetelor Galbene din Franţa sunt încă destul de proaspete, așa că Fit for 55 va încerca să împartă reducerile și costurile emisiilor în întregul bloc UE, fără a declanșa o reacție populistă.

Pentru a atinge obiectivul de reducere de 55%, țările UE vor trebui să reducă emisiile cu aproximativ 10 puncte procentuale peste obiectivul actual în sectoarele non-ETS, conform calculelor Comisiei. Dar ţările nu vor ca aceste ţinte să fie însoțite de obiective naționale mai ridicate (ca să nu mai vorbim de nepopulare și costisitoare) în temeiul Regulamentului privind partajarea eforturilor.

Ca întotdeauna referitor la politica UE privind clima, conversația se va reduce în cele din urmă la bani. De aceea, oficialii vizează o combinație de măsuri de piață, stabilirea prețurilor carbonului, standarde și obiective ecologice pentru a accelera reducerile de emisii și a împărţi costurile, protejând în același timp grupurile vulnerabile de creșterea prețurilor.

BVB | Știri BVB

PATRIA BANK S.A. (PBK) (21/01/2022)

Rezultate subscriere majorare capital social

S.N. NUCLEARELECTRICA S.A. (SNN) (21/01/2022)

Raport conf. art. 108 Legea 24/2017 (R)

VES SA (VESY) (21/01/2022)

Convocare AGAO 21/22.02.2022 - varianta in limba Engleza