Update articol:
PROIECT EDITORIAL SUSȚINUT DE HUAWEI

5G o tehnologie nouă reglementată de o lege controversată

proiect lege 5g

Am ascultat cu deosbit interes dezbaterea publică de azi “Ce probleme prezintă tehnologia 5G şi ce probleme rezolvă”. Am înțeles că tehnologia 5G este o tehnologie nouă atât că structură cât și ca funcționalități, am înțeles că este o evoluție normală dictată de nevoile din ce în ce mai diversificate ale utilizatorilor – Moore spunea că evoluția se face exponențial și cumva noi oamenii respectăm această foame de nou; am înțeles și că, spre deosebire de tehnologiile existente, aduce în prim plan conectivitatea între obiecte. Subiectul securității rețelei de 5G a fost dezbătut intens și un vorbitor a punctat profesionist cum se poate realiza: depunerea codului sursă, obligativitatea operării unei rețele în spriritul securității cibernetice și educarea publicului.

Am înțeles, în final, și de ce este nevoie de o lege care să asigure un mediu cibernetic sigur. Problema mare, din urmărirea discuțiilor, este exact această lege. De ce? Pentru că nu se circumscrie nici unui cadru legislativ actual, este lipsită de orice argument tehnologic, și, deși se motivează ca fiind un set transparent de reguli de evaluare, legiuitorul a evitat menționarea acestora în textul legislativ.

Chiar așa, am descărcat legea de pe site și, într-adevăr, face referire doar latrei legi și două ordonanțe dar nu din punct de vedere al contextului executiv ci doar ca justificări referitoare la modul de sancționare în cazul nerespectării ei. Au fost puncte de vedere extrem de valide din partea vorbitorilor avizați: nu se respectă termenul legal de consultare de 30 de zile; nu adresează soluția tehnică ci este adresat punctual un producător de echipamente; nu reglementează sub nici o formă evaluarea gradului de risc al unui producător de echipamente decât pe motive politice; nu am găsit, ce-i drept am ascultat emisiunea și, la rândul meu am încercat să văd dacă au dreptate, nici o definiție a riscului cybernetic și a ce evaluăm. Greu de crezut că o astfel de lege produce efecte pozitive. Greu de crezut că cineva va investi într-un mediu lăsat atât de ambiguu și la latitudinea unor păreri nu a unor fapte justificate, reproductibile în măsurători.

Intervenția politică în mediul privat, fără nici un suport specific și măsurabil duce la diminuarea potențialului României de a fi un stat membru al Uniunii Europene cu un mediu concurențial propice dezvoltării. Sunt mulți jucători în piață care au investit deja în buna funcționare a sistemului de comunicații. Din păcate nu au fost deloc consultați referitor la implicații, deși li se impun doar restricții.

A mai fost un punct foarte bun în consultare și anume impactul asupra cetățeanului de rând. Așa cum este scrisă, această lege va produce o diminuare artificială  a concurenței și va crea un monopol care, la rândul său, va servi doar intereselor sale. Prin urmare costul plătit de utilizatorul final va fi mai mare. Întrebare firească – are guvernul pârghiile necesare în a menține un mediu concurențial având în vedere că îl limitează vădit prin această lege? Deși repet, sunt de acord cu cei care au susținut că legea trebuie să reglementeze soluția tehnică nu producătorul. Soluția tehnică este singura responsabilă de securitatea cibernetică.

Cu certitudine siguranța cibernetică este un subiect extrem de delicat și are nevoie de o concentare a eforturilor mare dar nu în sens politic ci tehnologic. Acest subiect pare să fi părăsit zona de specialitate în condițiile unui mediu politic destul de tulbure la nivel mondial. Securitatea cibernetică nu este deloc o noutate. Este reglementată la nivel mondial, sunt organisme specializate pentru aceasta, de exemplu ENISA – European Union Agency for Cybersecurity, sunt metode clare de evaluare a soluțiilor IT&C, există legislație europeană în acest sens, sunt exemple europene, aduse și în această dezbatare spre exemplificare.

E vorba de cazul Germaniei – așa cum am ascultat – care a creat în cadrul legii și medota de evaluare bazată pe măsurători și nu pe păreri. Deși volumul nu spune mare lucru, acea lege are ~ 70 de pagini spre deosebire de cea prousa în România– 5 pagini.

Legea română, în cauză, nu este deloc, nici măcar tangentă, cu aceste structuri profesionale agreate la nivel mondial, dovedind și mai mult o grabă nejustificată în a implementa o lege care, din păcate – dacă ne referim la forma actuală, are toate șansele să influențeze într-un mod negativ viitorul economic al României. Da, din punct de vedere al digitalizării sunt codași în Europa – Integrarea Tehnologiilor digitale – locul 27 din…29.

E regretabil că legea, în forma ei prezentată azi, este total atipică fără legături cu mediul legislativ actual, fără transparență decizională, lăsând viitorul telecomunicațiilor în România în mâna hazardului. 

BVBStiri BVB

S.N.G.N. ROMGAZ S.A. (SNG) (18/06/2021)

Reziliere Contract CTE Iernut

SOCIETATEA ENERGETICA ELECTRICA S.A. (EL) (18/06/2021)

Convocare AGEA pentru data de 11 august 2021

SIF TRANSILVANIA S.A. (SIF3) (18/06/2021)

Actualizarea politicii de remunerare a actionarilor

BITTNET SYSTEMS SA BUCURESTI (BNET) (18/06/2021)

Alocare actiuni SOP2019 - persoane cu responsabilitati de conducere

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (18/06/2021)

Autorizare membru al Consiliului de Administratie