Guvernul a creat un cadru prin care Fondul de Rezervă a Guvernului poate fi utilizat pentru echilibrarea bugetelor locale și centrale, fără a mai fi necesară adoptarea unor acte de rectificare a bugetului anual.
În 2024, până la data de 22 august, prin FRG au fost alocați circa 18,5 mld. lei, din care circa 17,5 mld. lei către administrația centrală și aproape 1 mld. lei către cea locală”.
Utilizarea Fondului de rezervă al Guvernului (FRG), înlocuind de facto rectificările bugetare, creează un precedent ce implică riscuri majore, de la lipsa de transparență în execuția bugetară până la utilizarea discreționară și accentuarea recurgerii la derogări de la regulile fiscale, ne-a transmis Consiliul Fiscal la solicitarea Financial Intelligence.
Potrivit Consiliului Fiscal, în anul 2023 a fost alocată din Fondul de Rezervă al Guvernului (FGR/FRB) o sumă record, de aproape 47 de ori mai mult decât s-a prevăzut în proiectul bugetului de stat pe 2023, potrivit Consiliului Fiscal, care spune: “De la începutul anului și până în data de 14 septembrie 2023, când s-a modificat cadrul legislativ privind funcționarea FRB, au fost alocați 0,45 mld. lei din FRB, diferența, de circa 31,64 mld. lei, fiind alocată în baza noului cadru legislativ de funcționare a FRB. Spre comparație, în perioada 2007-2022, alocările din FRB au variat între un minim de 0,53 mld. lei, în 2015, și 7,96 mld. lei, în 2020. Prin urmare, alocările pe anul 2023 sunt de peste 4 ori mai mari decât maximul anterior, înregistrat în primul an de pandemie, și de aproape 9 ori mai mari decât în anul precedent (3,61 mld. lei alocări în 2022)”.
La întrebarea Financial Intelligence dacă această utilizare a banilor din Fondul de rezervă este legală, Consiliul Fiscal ne-a declarat: “În privința aspectelor de legalitate a utilizării FRG, acestea au fost reglementate prin măsurile legislative adoptate (precum OUG nr. 73/2023 și OUG nr. 46/2024) care au derogat de la prevederile contrare din legislația existentă. Prin decizia nr. 56, din 31 ianuarie 2024, Curtea Constituțională a României a constatat că Legea pentru aprobarea OUG nr. 73/2023 privind unele măsuri bugetare, precum și OUG nr. 73/2023 privind unele măsuri bugetare sunt constituționale[1]. În analizele sale, prezentate mai jos, Consiliul Fiscal (CF) a atras atenția că utilizarea FRG pentru ajustarea bugetului general consolidat, eludându-se adoptarea unor rectificări bugetare, contravine principiului transparenței, accentuând discreționarismul în alocarea resurselor publice”.
Astfel, în septembrie 2023, prin OUG nr. 73/2023, Guvernul a modificat cadrul de funcționare al FRG, printr-o serie de derogări de la legislația existentă. În consecință, în ultima parte a anului 2023, FRG a putut fi utilizat nu numai pentru finanțarea unor cheltuieli excepționale, ci și pentru finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale ordonatorilor principali de credite. Această situație a fost analizată de CF în Nota-poziție privind restrângerea cheltuielilor publice[2], publicată în octombrie 2023. În cadrul documentului menționat, CF a semnalat că utilizarea FRG, înlocuind de facto rectificările bugetare, creează un precedent ce implică riscuri majore, de la lipsa de transparență în execuția bugetară până la utilizarea discreționară și accentuarea recurgerii la derogări de la regulile fiscale.
În Raportul anual al CF pentru anul 2023 a fost prezentat totalul sumelor alocate prin FRG pe parcursul anului precedent, ca urmare a măsurilor legislative adoptate, evidențiindu-se faptul că aceste măsuri au transformat FRG într-un instrument discreționar de ajustare a bugetului general consolidat, fiind astfel eludată adoptarea unor rectificări bugetare propriu-zise. În acest context, CF a reiterat recomandarea din rapoartele precedente privind identificarea explicită a cheltuielilor care pot fi angajate din fondul de rezervă, împreună cu o transparență mai ridicată, inclusiv prin raportarea către Parlament a modului și nivelului de utilizare a fondului de rezervă.
În privința utilizării FRG în anul curent, așa cum a fost precizat în Raportul anual al CF, la începutul lunii mai, Guvernul a adoptat OUG nr. 46/2024 privind unele măsuri bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative care, printr-o serie de derogări de la cadrul legislativ existent, a prevăzut, între altele, că, în 2024, din FRG se pot aloca, pe bază de hotărâri ale Guvernului, sume pentru finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale ordonatorilor principali de credite. Prin aceste măsuri, similar anului 2023, a fost creat un cadru prin care FRG poate fi utilizat pentru echilibrarea bugetelor locale și centrale, fără a mai fi necesară adoptarea unor acte de rectificare a bugetului anual, potrivit CF.
Consiliul Fiscal ne-a mai transmis că, în 2024, până la data de 22 august, prin FRG au fost alocați circa 18,5 mld. lei, din care circa 17,5 mld. lei către administrația centrală și aproape 1 mld. lei către cea locală”.
[1] https://www.ccr.ro/wp-content/uploads/2024/03/Decizie_56_2024.pdf
[2] https://consiliulfiscal.ro/Nota_ordonanta_cheltuieli_final.pdf