Extinderea retroactivă a unui acord de preţ în avans (APA), asa numitul mecanism de “roll back” nu este o invenție locală; este o condiție pentru aderarea României la OCDE și o practică folosită pe scară largă în țările dezvoltate, pentru a asigura un sistem fiscal stabil și previzibil, consideră Adrian Luca, prim-vicepreședinte în Consiliul superior al CCF.
Guvernul României, în iulie, a adoptat ordonanța pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, referitoare la acordurile de preț în avans cât și la procedura amiabilă pentru soluționarea litigiilor fiscale internaționale. Astfel, s-a introdus posibilitatea ca acordul de preț în avans (APA), pe care trebuie să îl încheie companiile din România care desfășoară tranzacții internaționale cu părți afiliate, să poată fi extins retroactiv și pentru perioade fiscale anterioare depunerii cererii, pentru o durată de până la 5 ani fiscali, prin mecanismul „roll-back APA”. Modificarea legislativă va permite ca firmele care solicită un acord de preț în avans să-l poată aplica și pentru anii trecuți (până la 5 ani), nu doar pentru viitor, dacă tranzacțiile sunt similare.
Adrian Luca, prim-vicepreședinte în Consiliul superior al CCF, ne-a explicat: “Acordurile de preț în avans funcționează ca un contract prin care statul și companiile se înțeleg dinainte asupra metodei corecte de calculare a prețului pentru tranzacțiile dintre companii din același grup – de exemplu, un împrumut intra-grup de 100 milioane EUR se va acorda pe o perioadă de 5 ani cu o dobândă de 7%, care este considerată la nivelul pieței. Astfel, companiile știu exact ce reguli să respecte, iar statul nu mai pierde timp și resurse cu inspecții și litigii fiscale îndelungate privind aceste tranzacții specifice.
Extinderea retroactivă a unui APA, asa numitul mecanism de “roll back” nu este o invenție locală. Este o condiție pentru aderarea Romaniei la OCDE și o practică folosită pe scară largă în țările dezvoltate, tocmai pentru a asigura un sistem fiscal stabil și previzibil.
Pentru a fi eligibilă pentru extinderea retroactivă, o companie trebuie să demonstreze că tranzacția din trecut este identică cu tranzacția care face obiectul cererii de APA pentru viitor: același tip de tranzacție (de exemplu, prestare de servicii de dezvoltare software), aceeași metodologie de calcul a prețului (ex. cost plus 10% marjă de profit) și condiții de piață comparabile. Autoritățile verifică riguros toate aceste conditii și refuză cererea pentru extinderea retroactivă dacă apar neconcordanțe.
Roll-back APA nu este amnistie fiscală. Este un instrument de administrare care protejează și statul și contribuabilii. Funcționează simplu: dacă o companie a convenit cu ANAF, printr-un APA, că metoda de calcul a prețului de transfer este corectă pentru viitor, poate primi confirmarea că aceeași metodă a fost corectă și pentru tranzacții similare din trecut. Se elimină astfel ani de incertitudine fiscală pentru tranzacții deja conforme. Ideea că măsura ar favoriza doar multinaționalele ignoră realitatea ca un sistem previzibil, aliniat la standardele OCDE, sprijină întreaga economie prin investiții mai mari, costuri administrative mai mici și predictibilitate fiscală.
Unele voci au spus că această ordonanţă permite firmelor străine să scape de amenzi atunci când autorităţile îşi dau seama că au transferat profitul din România, “roll-back APA funcționând ca amuletă de protecție pentru multinaționale”.