Update articol:
BANKING FORUM

Flavius BURCĂ, Invergent: “Într-un an- maxim doi, datorită Inteligenței Artificiale, vom asista la o revoluție industrială similară cu ce am  avut acum 200 de ani” – video

Flavius BURCĂ, Invergent: “Într-un an- maxim doi, datorită Inteligenței Artificiale, vom asista la o revoluție industrială similară cu ce am  avut acum 200 de ani” – video
 - poza 1 Flavius Burca, Invergent
  • “Invergent este una din puținele case de AI din Europa care produce modele, produce echipamente dedicate exclusiv zonei enterprise și a utilizării AI 100% in-house”

Lucrurile în ceea ce privește Inteligența Artificială avansează extrem de rapid din cauza investițiilor masive care se fac, vorbim de sute de miliarde care se injectează lunar pentru construcția de modele, de capabilități noi, de data centre etc. Într-un an, maxim doi, vom asista la o revoluție industrială similară cu ce am  avut acum 200 de ani, a declarat Flavius BURCĂ, Founder și CTO Invergent.

Acesta a explicat: “Acum doi ani, celebrul ChatGPT a fost lansat de compania OpenAI – cu sediul în San Francisco. Era o chestie distractivă, un agent virtual cu care puteam să vorbim, care ne spunea glume și povești. În acești doi ani, tehnologia a evoluat spectaculos, e păcat că nu este suficient de mult mediatizată. Dar dacă acum doi ani de zile aveam ChatGPT și OPEN AI, acum avem peste 20 de furnizori de talia Open AI și câteva mii de modele de talia ChatGPT.

Inițial, AI știa să producă doar text și să înțeleagă informații textuale, însă acum AI știe să înțeleagă și să producă imagini, conținut video, conținut audio și, cel mai important, de ceva vreme, AI a început să aibă și raționament.

Dacă cumva toate aceste lucruri au fost privite ca o glumă, ca o distracție acum doi ani de zile, lucrurile nu mai stau așa și AI a ajuns să transforme industrii întregi – copywriting, marketing, IT, producție video etc.  Hollywood deja se confruntă cu probleme majore din cauza filmelor care încep să fie produse în integralitate de AI.

Opinia mea este nici o industrie nu va scăpa de această revoluție, de această tehnologie. Lucrurile avansează extrem de rapid din cauza investițiilor masive care se fac, vorbim de sute de miliarde care se injectează lunar pentru construcția de modele, de capabilități noi, de data centre etc. Sunt absolut convins că într-un an, maxim doi, vom asista la o revoluție industrială similară cu ce am  avut acum 200 de ani, o revoluție care nu se va mai adresa blue- collar workers (n.n. muncitorii care efectuează muncă fizică sau în meserii specializate, de obicei în afara unui birou),  ci se va adresa white- collar workers, adică angajaților ca noi, din organizații, pentru că, pe măsură ce sistemele  AI devin din ce în ce mai inteligente, ele vor avea capacitatea de a augmenta și de a și înlocui diverse poziții, joburi, procese, cum vedem deja că se întâmplă.

Inițial, AI a început mai mult către zona de către retail, de consumer, către oameni, iar oamenii au început să o folosească din ce în ce mai mult în scop personal și în scop profesional.

Dar acum observăm o migrare ușoară către zona de enterprise și deja avem exemple în industrie de organizații mari, vorbind de Google, de Apple, de Samsung, care au început deja să-și implementeze AI intern, lucru care a condus la accelerări masive de productivitate, de competitivitate, reduceri masive de personal, pentru că au putut să automatizeze majoritatea task-urilor.

AI va acapara industrie cu industrie, nu va mai fi un lucru opțional, ci va fi un lucru obligatoriu deși acum nu pare că va fi așa  – încă avem impresia că este o joacă pentru mulți dintre noi  – , dar lucrurile devin din ce în ce mai serioase pe măsură ce și modelele avansează, le crește precizia și devin din ce în ce mai naturale și mai umane.

În zona de enterprise, vorbim de securitatea datelor. AI acum este monopolizat de câțiva furnizori care oferă servicii de inteligență artificială, gen ChatGPT, Google, Mistral, care oferă doar servicii cloud. Cumva AI înseamnă cloud în 2025.

Iar asta în contextul unui enterprise poate pune diverse probleme de securitate, de confidențialitate, de compliance, pentru că înseamnă că trebuie să ducem toate datele noastre într-un cloud străin, de obicei din afara țării, unde nu știm ce se va întâmpla cu ele, cine are acces la ele. Și de multe ori de multe ori acest lucru nu este permis.

În zona de enterprise, utilizarea de servicii cloud este posibilă pentru anumite use case-uri, unde nu tranzacționăm date personale sau date confidențiale, dar acest segment ar beneficia cel mai mult de niște soluții in-house, de soluții complete atât hardware, cât și software, ca să își poată crea propriul său AI in-house. Acest lucru este destul de costisitor în momentul de față. AI are nevoie de multe echipamente hardware scumpe și asta reprezintă de obicei o barieră.

Pe de altă parte, AI este un sistem generalist, tot ce vedem astăzi din zona de cloud, ChatGPT și Gemini, sunt sisteme generaliste. Aceste sisteme de obicei sunt foarte bune să răspundă la întrebări generale de istorie, de chimie, de matematică, dar ele nu vor ști niciodată contextul unei organizații, nu vor ști datele și procesele interne ale organizației. Prin urmare, nu sunt foarte potrivite pentru a rezolva probleme din interiorul unei organizații.

Cu alte cuvinte, pentru a putea face AI cum trebuie, mai ales banking, unde vorbim de cifre și de date precise, este nevoie de sisteme interne, de sisteme adaptate nevoilor industriei și adaptate proceselor companiei, ele trebuie să știe limbajul companiei, clienții și cifrele acesteia.

Invergent este una din puținele case de AI din Europa care produce modele, produce echipamente dedicate exclusiv zonei enterprise și a utilizării AI 100% in-house. Asta înseamnă că, prin tehnologia și echipamentele Invergent, companiile nu mai au nevoie de ChatGPT sau de Gemini, ci vor avea propriul AI in-house pe care îl pot antrena, îl pot modela după nevoi. În plus, datele nu pleacă din organizație, totul este local, sigur și absolut eficient”.

Întrebat cum vede anul 2035 având în vedere dezvoltarea AI, Flavius Burcă a spus: „2035 îl văd mai rău decât criza bugetară în care ne aflăm acum. La acel moment mă așteptă ca AI să depășească capacitățile umane și va fi cred o mare problemă pentru majoritatea white collar, care lucrează cu cifre, pentru că aceste lucruri vor fi automatizate cu siguranță în viitorul apropiat”.

 

 

 

BVB | Știri BVB
ALRO S.A. (ALR) (21/10/2025)

Trading Update T3, 2025

AAGES S.A. (AAG) (21/10/2025)

Hotarari CA din 21.10.2025

SIMTEL TEAM (SMTL) (21/10/2025)

Eliberare CIIF din partea ASF

SOCEP S.A. (SOCP) (21/10/2025)

Convocare AGAO 03/04.12.2025