Update articol:

Când ‘Vagabondul’ își ia nasul la purtare; Fondurile de investiții în infrastructură – succes remarcabil în India, ajungând la active de 75 miliarde USD (opinie Laurențiu Căpcănaru)

Când ‘Vagabondul’ își ia nasul la purtare; Fondurile de investiții în infrastructură – succes remarcabil în India, ajungând la active de 75 miliarde USD (opinie Laurențiu Căpcănaru)
 - poza 1

Autor Laurențiu Căpcănaru

În 2021, India a adoptat National Monetization Pipeline (NMP), un program ambițios și mai ales temerar politic, care vizează monetizarea activelor de infrastructură deținute de stat prin implicarea sectorului privat sau a marilor investitori globali. Scopul principal este de a debloca valoarea activelor de infrastructură existente, unele subutilizate, pentru a genera venituri care să fie reinvestite în noi proiecte de infrastructură, stimulând astfel creșterea economică, ridicând nivelul de urbanizare și nivelul de trai în general, dar fără a crește gradul de îndatorare al țării. Dezvoltarea fondurilor de infrastructură listate la bursă InvIT (Infrastructure Invest Trust)  s-a circumscris astfel programului NMP, fiind instrumentul perfect prin care India a atras jucători importanți pe piața de capital. Aș vrea să subliniez termenul MONETIZARE, care, deși dă posibilitatea privaților să câștige din activele statului, este total diferit de Vânzare sau Privatizare, termeni care dau dureri de cap decidenților politici inclusiv de la noi. În final, activele de infrastructură rămân în proprietatea statului după perioada de concesiune și după ce investitorii și-au recuperat banii.

Exemplificând, IRB InvIT Fund din domeniul infrastructurii rutiere a avut un IPO suprasubscris de 8,6 ori, atrăgând de la investitori peste 762 milioane de dolari în 2017, relevând interesul crescut pentru astfel de instrumente. Printre cei care s-au călcat pe picioare să subscrie se numără CIG (Fondul Suveran din Singapore și proprietarul P3A1 de la noi, despre care am făcut vorbire în articolul anterior), Autoritatea Monetară din Singapore (da, da, este BNR-ul lor), Pioneer Asset Management (firmă globală de investiții cu active în administrare de peste 2,2 trilioane dolari) și, alături de alții, National Westminster Bank, acum parte din NatWest Group, una din cele mai mari bănci britanice, cu active în jur de 950 miliarde dolari. IRB deține un portofoliu de 10 autostrăzi naționale, cu o lungime de 3.000 de km în state precum Maharashtra, Rajasthan și Gujarat, iar recent a cumpărat 3 active rutiere cu o valoare totală de aproximativ un miliard USD, extinzând portofoliul. Performanța financiară în 2025 indică venituri de 134 milioane USD, o capitalizare de 576 milioane euro și dividend anual de 10-12%.

Cube Highways Trust este un Infrastructure Investment Trust (InvIT) indian, lansat în 2020 și listat pe NSE și BSE, administrat de Cube Highways (parte a fondului de pensii canadian CDPQ). Focalizat pe infrastructură rutieră, gestionează un portofoliu de 25 de proiecte (peste 2.000 km de autostrăzi în 12 state), generând venituri stabile din taxe de drum, anuități și modele hibride. Cu active de ~3,8 miliarde USD (FY25), oferă randamente atractive (~11% yield anual) prin distribuții regulate. Printre acționari, în afară de alte fonduri de pensii canadiene, există și o entitate afiliată Mubadala Investment, fondul suveran din UAE.

  • Cum recuperează India încrederea investitorilor

Mărturisesc că India m-a fascinat încă din copilărie când, în târgul de provincie în care am crescut, venirea unui film indian la unul dintre cele  două cinematografe provoca o isterie în masă, buluc de lume, puhoi de lacrimi ca la un baraj spart iar narațiunea era dezbătută luni întregi după.

India este astăzi a cincea economie a lumii cu un PIB nominal de 4125 miliarde dolari. Este drept că în clasamentul PPP (Purchasing Power Parity) este chiar pe locul trei cu mirobolanta sumă 17.714 miliarde de dolari. Doar că de-ăia internaționali care sunt mult mai ‘sighinași’  decât ăia dolari dolari americani numiti și USD . Pe locul 4 la mare distanță este Rusia cu 7.143 miliarde dolari internaționali, iar sub ele vin Japonia cu 6700 miliarde și, pe 6, Germania cu 6300 miliarde. Nu îmi permit eu să îmi dau cu părerea despre justețea acestor clasamente. Mi se umple sufletul de mare mândrie patriotică văzând că România este pe un frumos loc 35 cu 926 miliarde dolari globaliști dar peste Belgia, Elveția, Suedia și Irlanda. Hai nu zău???!!! Maximum șoc te lovește când mai vezi că Etiopia (53) este peste Grecia (55) Ungaria (56) Qatar (60 )și Finlanda (61), ajungând să gândești că nici matematica nu mai e clară în ziua de azi!!!

Revenind la „Prietenii mei elefanții”, India, cu o populație de peste 1,44 miliarde, are un PIB per capita de circa 2.800 USD, ocupând locul 144 mondial. Nici în clasamentul PPP per capita situația nu este semnificativ mai bună, urcând totuși pe locul 122. Deși per capita lucrurile nu arată minunat, India și-a propus atingerea statutului de economie dezvoltată, iar pentru asta dezvoltarea infrastructurii este esențială. Până în 2030, India vizează un PIB de 7 trilioane USD, ceea ce necesită investiții estimate de 2,2 trilioane USD în infrastructură. În prezent, sectorul public, incluzând guvernele central și din  state ca și autoritățile locale, este principalul investitor în infrastructură, dar pentru creșterea pe termen lung, fără a afecta bilanțul țării, implicarea sectorului privat este crucială. Reformele politice au vizat revitalizarea investițiilor private și atragerea capitalului străin.

Participarea sectorului privat în investițiile de infrastructură s-a redus semnificativ, de la 46% din total în 2009-2013 la doar 7,2% în 2019-2023. Motivele scăderii includ întârzieri în execuția proiectelor (95% sunt întârziate), depășiri de costuri, birocrație excesivă, schimbări legislative, avizare greoaie, probleme cu exproprierile și achizițiile de terenuri, precum și acces limitat la capital pe termen lung. Modelul Parteneriatului Public-Privat (PPP), intens promovat la începutul anilor 2000 și cu apogeu în 2009-2013, s-a dovedit neviabil în practică, chiar dacă intențiile și susținerea au fost puternice. Timpul, judecătorul tuturor, a arătat că peste 50% din acordurile PPP au fost anulate, întârziate sau renegociate, cu pierderi pentru investitori, dureri de cap și costuri politice pentru decidenți și cu încredere „vărzuită” pentru toată lumea.

Încercarea de îmbunătățire a participării private a venit prin Hybrid Annuity Model (HAM), introdus de Ministerul Transporturilor Terestre în 2016. În esență, statul contribuie cu 40% din suma pentru un proiect, plătind conform stadiilor de execuție, iar 60% reprezintă contribuția privată a concesionarului, recuperată prin taxele de utilizare și anuități plătite de stat până la returnarea investiției plus dobânzile convenite, totul ajustat cu rata inflației. Profitul este convenit și strict reglementat. Sistemul a fost bine primit de investitorii privați iar în programul guvernului Modi 3.0 Press Note Details: Press Information Bureau  multe obiective sunt propuse spre realizare prin această metodă.

  • Finanțarea inteligentă a infrastructurii poate duce o țară pe podiumul economic mondial

Cele mai uzitate instrumente pentru dezvoltarea infrastructurii au devenit Fondurile de Investiții în Infrastructură sau InvIT (Infrastructure Investment Trust). Lansate în 2014 sub supravegherea Securities and Exchange Board of India (SEBI), aceste vehicule de investiții colective permit finanțarea activelor operaționale, autostrăzi, linii de transmisie electrică, porturi sau parcuri logistice, prin atragerea capitalului de la investitori instituționali și retail. InvIT-urile sunt, de fapt, REIT-uri de infrastructură, strict reglementate și supravegheate de SEBI, în care minim 80% din investiții sunt active finalizate ce  generează venituri încă de la început și distribuie 90% din venituri ca dividende.

Structura lor este tripartită. Sponsorul, entitatea care deținea activul de infrastructură ce va fi transferat fondului, păstrează un „skin in the game”, adică o participație minimă de 15%, pentru a alinia interesul propriu cu cel al acționarilor fondului. Principala motivație a sponsorului este monetizarea activelor pentru a direcționa sumele astfel obținute către dezvoltarea de noi proiecte. Administratorul InvIT acționează ca gardian al intereselor acționarilor, independent de celelalte două entități, verificând conformitatea activităților Managerului de Investiții cu statutul fondului și corectitudinea tranzacțiilor. Managerul de investiții este responsabil de luarea deciziilor pentru maximizarea fluxurilor financiare, administrarea obiectivelor, achiziționarea de noi active, vânzarea celor vechi, raportările financiare și relația cu investitorii.

Acest sistem a permis recuperarea încrederii investitorilor privați și atragerea lor către marile proiecte de infrastructură, în paralel cu dezvoltarea pieței de capital din India. Mai important, calitatea investitorilor interesați de această formă strict supravegheată și transparentă a fost ridicată, mari fonduri suverane și fonduri de pensii globale venind cu sume consistente. InvIT-urile au înregistrat un succes remarcabil, ajungând astăzi la un AUM (Assets under Management) de 75 miliarde USD și fiind prevăzut ca până în 2030 să atingă 258 miliarde USD, devenind un catalizator al dezvoltării Indiei.

În prezent, SEBI înregistrează 27 de InvIT-uri, care au atras în ultimii ani peste 15 miliarde USD. Dintre acestea, 24 sunt listate pe Bombay Stock Exchange și National Stock Exchange of India, unde, chiar dacă nu impresionează prin volume, reprezintă un instrument defensiv preferat de investitorii prudenți.

Fondurile de investiții în infrastructură listate sunt soluția adoptată de India pentru a acoperi deficitul de investiții în infrastructură și deși ele sunt doar o picătură în capitalizarea de 5.7 trilioane a pieței lor de capital perspectiva de creștere și interesul arătat de jucătorii financiari puternici pot defini fluxul financiar necesar clasării pe locul 3 mondial așa cum și-au stabilit ca obiectiv.

Imaginea lui Raj Kapoor din Vagabondul era valabilă pentru India anilor 50 imediat după obținerea independenței, emblematică pentru actualitate rămâne nunta moștenitorului Ambani din 2024 unde au participat toți mondenii și bogații lumii ca esența a descătușării energiilor țării și a ascensiunii sale economice ,din 2022 depășind Marea Britanie fostul stăpân colonial. Poate că filmele indiene nu câștigă Oscaruri de bronz aurit (Slumdog Millionaire era film britanic), dar economia Indiei se îndreaptă spre medalia de bronz în topul puternicilor lumii.

Am putea și noi să ne inspirăm din parcursul lor ??!!

BVB | Știri BVB
CARBOCHIM S.A. (CBC) (04/12/2025)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

FONDUL DESCHIS DE INVESTITII ETF ENERGIE PATRIA-TRADEVILLE (PTENGETF) (04/12/2025)

Notificare cu privire la numarul si tipul investitorilor

FONDUL DESCHIS DE INVESTITII ETF BET PATRIA-TRADEVILLE (TVBETETF) (04/12/2025)

Notificare cu privire la numarul si tipul investitorilor

ALRO S.A. (ALR) (04/12/2025)

Hotarari AGA E - 4 decembrie 2025