Toyota Industries a înregistrat o scădere de până la 13% miercuri, după ce Toyota Group a anunțat un acord de 4,7 trilioane de yeni (33 miliarde de dolari) pentru privatizarea companiei.
Acesta include o ofertă publică de cumpărare a acțiunilor Toyota Industries la prețul de 16.300 yeni pe acțiune, potrivit Reuters, cu mult sub prețul de închidere de marți, de 18.400 yeni.
Acțiunile Toyota Industries au scăzut cu până la 13% miercuri, după ce oferta de privatizare în valoare de 33 de miliarde de dolari pentru operatorul de stivuitoare din partea companiei-mamă Toyota Motor nu a îndeplinit așteptările investitorilor.
Cel mai mare producător auto din lume va prelua controlul asupra furnizorului său printr-o tranzacție complexă în valoare de 4,7 trilioane de yeni (33 miliarde de dolari), oferind 16.300 de yeni pe acțiune pentru Toyota Industries. Prețul era cu mult sub prețul de închidere de 18.400 de yeni de marți, înainte de anunțarea tranzacției, potrivit Reuters.
Această tranzacție vine într-un moment în care firmele japoneze se confruntă cu o presiune crescândă din partea autorităților de reglementare și a investitorilor pentru a desface legăturile de acționariat încrucișat, stabilite de mult timp. Agenția japoneză pentru servicii financiare a solicitat reducerea acordurilor de acționariat încrucișat.
Toyota a recurs la acționariatul încrucișat în 2005 pentru a se proteja împotriva amenințărilor de achiziție, a declarat pentru CNBC Satoru Aoyama, șeful departamentului de rating corporativ al Fitch Ratings din Japonia. „În viitor, vor exista mai multe astfel de desființări de participații încrucișate în cadrul Grupului Toyota”, a declarat Kei Okamura, director general și manager de portofoliu de acțiuni japoneze la Neuberger Berman.
Tranzacția include o ofertă publică de cumpărare a acțiunilor Toyota Industries la prețul de 16.300 yeni pe acțiune, potrivit Reuters, cu mult sub prețul de 18.400 yeni la care s-a închis marți, înainte de anunțarea tranzacției.
Grupul Toyota va crea o nouă societate holding pentru tranzacție, divizia imobiliară a grupului, Toyota Fudosan, investind aproximativ 180 de miliarde de yeni, în timp ce președintele Toyota Motor, Akio Toyoda, va investi 1 miliard de yeni. Toyota Motor va investi aproximativ 700 de miliarde de yeni în acțiuni preferențiale fără drept de vot.
Alte finanțări vor fi susținute de împrumuturi de la Sumitomo Mitsui Banking Corporation, MUFG Bank și Mizuho Bank. Acțiunile Toyota au scăzut miercuri.
Există câțiva factori care sugerează că oferta este „neatractivă”, a declarat Arun George, analist de cercetare în domeniul acțiunilor globale, pe SmartKarma.
George a subliniat că prețul ofertei era sub valoarea medie a intervalului de evaluare oferit de consultanții financiari independenți angajați.
„Comitetul special a solicitat de trei ori ofertantului să îmbunătățească oferta finală de 16.300 de yeni, dar a fost respins”, a declarat George.
În aprilie, Toyota a declarat că explorează posibilitatea unei investiții de 42 de miliarde de dolari în achiziția Toyota Industries. Toyota Motor, care s-a separat de Toyota Industries în 1937, a menționat într-un document oficial că „explorează diverse posibilități, inclusiv o investiție parțială” în Toyota Industries.
Tranzacția este pozitivă pentru Grupul Toyota, a declarat Okamura. Pe termen mediu și lung, dacă aceste participații vor fi lichidate și dacă veniturile vor fi utilizate pentru investiții în creștere, acest lucru este de bun augur pentru randamentul capitalului.
Toyota Industries, care a fondat Toyota Motor, produce o gamă largă de produse, inclusiv stivuitoare, motoare, componente electronice și matrițe de ștanțare.
Acordul vine într-un moment în care industria automobilelor la nivel mondial se confruntă cu dificultăți legate de tarifele vamale, după ce președintele american Donald Trump a anunțat în aprilie impunerea unor taxe de 25% asupra importurilor de automobile. Analiștii au afirmat că Toyota Motor va fi cea mai afectată, datorită expunerii sale enorme pe piața americană.