Update articol:

Adrian Vascu, Senior Partner Veridio: OG 6/2019 – o măsură benefică mediului economic riscă să fie compromisă

Numai 5-10% dintre companiile care au depus notificări în baza OG 6/2019 au depus planul de restructurare și testul creditorului privat prudent.

Începutul lunii februarie, care reprezintă și termenul limită pentru depunerea planului de restructurare și a testului creditorului privat prudent conform OG 6/2019, se apropie cu repeziciune, însă numărul documentațiilor depuse este extrem de redus.

Prevederile OG 6/2019 privind restructurarea datoriilor de peste 1 milion de lei acumulate de companii până la finalul anului 2018 puteau conduce la rezultate pozitive pentru ambele părți – stat și contribuabili.

Citește detalii aici despre cele peste 2600 de companii pasibile de iminența intrării în insolvență.

Soluția iminentă ar fi ca Guvernul să proroge termenul pentru depunerea documentațiilor, așa cum a procedat și cu termenul pentru depunerea notificărilor.

Argumentele pentru o astfel de hotărâre sunt multiple. Iată cinci dintre ele:

  1. Anul trecut s-a prorogat termenul pentru depunerea notificărilor până la 31 octombrie, deși cel inițial era 30 septembrie. Această decizie a determinat companiile să demareze realizarea planurilor după data de 1 noiembrie. Nu s-a regăsit atunci aceeași măsura și la depunerea planurilor de restructurare.
  2. Prevederile OG 6/2019 necesită acțiuni complexe, precum realizarea studiilor necesare cât și asigurării plăților inițiale obligatorii pentru contribuabilii eligibili.
  3. Comunicarea prevederilor ordonanței a necesitat timp pentru ca firmele să înțeleagă criteriile de calificare, dar și modul de aplicare și respectare a cerințelor de încadrare în prevederile OG 6/2019, ceea ce a comprimat și mai tare timpul rămas realizării documentațiilor.
  4. În perioada care a urmat termenului depunerii notificării inițiale au foarte multe zile libere și concediile specifice sărbătorilor de iarnă, ceea ce a pus o presiune suplimentară asupra termenelor de realizare a documentației care necesită colaborarea mai multor specialiști cu experiență și competențe avansate.
  5. Nu în ultimul rând, termenul scurt nu a dat un răgaz suficient pentru companii să facă rost de resursele necesare (de regula noi credite bancare) care să le asigure plata la zi a obligațiilor bugetare și eventuala cotă de (5-10-15%) de plată pentru a beneficia de reducerea datoriei.

Legea de aprobare a OG 6/2019 este pe agenda parlamentului și considerăm că o analiză în timp util a prorogării termenului pentru depunerea documentațiilor ar fi benefică pentru toate părțile.

De asemenea, ar fi un bun prilej pentru dialogul legiuitorului pe marginea ordonanței să ia în considerare și varianta discutată în parlament încă de anul trecut privind oportunitatea scăderii pragului datoriei de 1 milion de lei pentru ca un număr mai mare de contribuaibili să poată beneficia de prevederile ordonanței, reușind evitarea insolvenței care ar fi însemnat pierderea tuturor locurilor de muncă ale angajaților existenți și, cel mai probabil, neplata integrală a datoriilor deja scadente către stat.

OG 6/2019 oferă premizele pentru o implementare de succes – atât în beneficiul mediului economic, cât și în beneficiul bugetului de stat.

Prorogarea termenului este condiția minimă necesară pentru a proba dacă acest succes poate avea loc.