Update articol:
Interviu cu Sorin Moldoveanu, CEO Sir Ludovic, pentru FinancialIntelligence.ro

Atelierul de costume made to measure Sir Ludovic, o afacere deschisă cu 20.000 de euro

  • „Anul trecut am atins o cifră de afaceri de 180.000 euro”
  • „Piața costumelor la comandă este în creștere la noi, încă apar oameni noi în piață”
  • „Pentru dezvoltarea antreprenoriatului este nevoie de impulsionare continuă prin programe guvernamentale de susținere a tinerilor antreprenori și a ideilor lor”

Sorin Moldoveanu, CEO Sir Ludovic, a avut amabilitatea să ne povestească, într-un interviu, cum și-a început business-ul, încă din timpul facultății, cum ar trebui să ne alegem ținuta de business și a oferit sfaturi, din propria experiență, tinerilor care doresc să ia calea antreprenoriatului.

Citiți mai jos interviul complet.

Reporter: Care este povestea Sir Ludovic? Când și cum a luat naștere brandul, de ce Sir Ludovic?

Sorin Moldoveanu: ”Sir Ludovic”, ca nume, s-a născut din dorința mea de a păstra aerul de familie. În zona croitoriei la comandă se merge pe premisa că experiența lucrului bine făcut, la comandă, se lasă din generație în generație. Numele brandului vine de la bunicul meu pe care îl chema Ludovic, el fiind tot croitor. Brandul Sir Ludovic a fost conceput la finalul lui 2015, iar la începutul anului 2016 am început, efectiv, activitatea. Am lucrat câțiva ani în domeniul croitoriei. Astfel mi-am conturat și mai bine cunoștințele și experiența de care aveam nevoie pentru a reuși să am propriul brand și să fie unul de succes. Bunicul meu nu mai este acum. Am stat pe lângă el când eram micuț, până pe la 5 ani, dar când a trebuit să-mi găsesc un nume pentru brand, mi-a fost foarte ușor să mă duc cu gândul către familie și către bunic. Am atribuit, apoi, acel ”Sir” numelul de ”Ludovic” și a ieșit ”Sir Ludovic”, ceea ce a sunat destul de ciudat la început. Acum, însă, oamenii mă întreabă cum de am ales acest nume, pentru că sună special, foarte potrivit. Te trimite cu gândul și la Anglia, de unde au plecat costumele la comandă, când au fost inventate, dar și la partea regală a Franței. Regele Ludovic al XIV-lea al Franței a consemnat în istorie o primă ținută pentru supușii săi – sacou cu pantalon și o bonețică.

Reporter: Cui se adreseaza brandul Sir Ludovic?

Sorin Moldoveanu: Se adresează atât doamnelor, cât și domnilor care doresc o ținută la comandă formată din costum, cămașă, pantofi, sau orice alt element care ține de o ținută elegantă. Ne gândim la sacou, jachetă, vestă, pantaloni, fustă, pantaloni mai evazați și altele. Clienții noștri sunt oameni, de obicei, din high management sau middle management. Prin propria experiență, ori învățați de noi, cei care lucrăm în domeniul croitoriei, aceștia constată că haina este importantă și te reprezintă, iar prima imagine contează într-o întâlnire de business.

Reporter: De ce să alegem un costum la comandă și nu unul de-a gata?

Sorin Moldoveanu: Spun deseori clienților care vin pe la noi că dacă se potrivește foarte bine, poți să cumperi un costum de-a gata. În marea majoritatea a cazurilor, însă, oamenii vin la noi pentru că nu își găsesc în comerț. Au anumite variații de care trebuie să avem grijă, deoarece costumul trebuie să complimenteze persoana care îl poartă. Când ajung la noi și probează un costum au cu totul altă experiență și altă imagine decât cu un costum luat de la raft. Multe persoane se întreabă de ce să apeleze la un serviciu made to measure dar când vin la noi le sună un clopoțel, se uită la toate detaliile. Un costum made to measure are multe elemente distinctive, de la butoniere funcționale, la cusături AMF – cele care se pun pe marginile reverului ca să stea drept.

Reporter: Care este profilul clientului care preferă un costum la comandă în locul unuia de-a gata?

Sorin Moldoveanu: Clientul educat, care a citit pe mai multe bloguri, online. Informațiile online acum sunt cheia în mai tot. Trebuie să citești, să te documentezi înainte să faci o achiziție. Clientul nostru înțelege că nu dă neapărat bani mai mulți, ci face o investiție.

Reporter: Vorbind de investiție, ce sumă a fost necesară pentru deschiderea afacerii și ce cifră de afaceri ai realizat anul trecut?

Sorin Moldoveanu: Investiția pentru deschiderea business-ului a fost de 20.000 de euro, bani proprii, de la părinți, o sumă cu care am reușit să deshid atelierul pe Str. Căderea Bastiliei din București. Mi-am dorit să găsesc o locație în sectorul 1, iar aceea mi-a plăcut foarte mult pentru că avea porțile mari cu deshidere automată, parcare în curte, era un pic mai ascunsă, dar foarte primitoare pentru clienți. Anul trecut am atins o cifră de afaceri de 180.000 euro.

Reporter: Ce ne poți spune despre piața costumelor made to measure în România?

Sorin Moldoveanu: Pot spune că orice brand made to measure, care se consacră în piață și își specializează angajații, creează pui mai apoi. Este foarte ușor să auzi cifre și să cosideri că poți s-o faci pe cont propriu. Interacțiunea între cel care îți prezină produsul și client este foarte importantă, astfel încât, la final, de fiecare dată, după sute de clienți, niciunul să nu se declare nemulțumit. Acesta este un lucru foarte greu de obținut. Piața costumelor la comandă este în creștere la noi, încă apar oameni noi în piață. Asta nu este rău pentru că piața crește, se dezvoltă, oamenii deja au învățat ce înseamnă un costum la comandă, se interesează, merg peste tot pentru a vedea mai multe oferte, însă de cele mai multe ori ei aleg să continue o comandă cu persoană pe care o simt. Este foarte important în acest domeniu să simți persoana din față. Unii clienți  merg după preț, ceea ce nu este un lucru rău, dar de cele mai multe ori trebuie să ai o chimie cu persoana cu care vrei să lucrezi. Deși piața crește, doar câțiva vor rămâne solizi, pe poziție și mai importanți.

Reporter: Ce planuri de viitor ai pentru business?

Sorin Moldoveanu: Aș spune că niciodată nu știi exact direcția pentru că întotdeauna, pe măsură ce crești, de exemplu crești numărul de produse, crești echipa șamd, îți vin idei și întotdeauna apar oportunități. N-aș ști în momentul ăsta să punctez o oportunitate pe care urmează să mă duc, pot să spun că am variante. Aș putea deschide într-un alt oraș, în regim propriu sau aș putea pregăti business-ul ca o franciză, aș putea ieși în afara țării, sunt mai multe opțiuni la care ma uit foarte atent ca să văd exact care e pasul cel mai sigur.

Reporter: Ce sfaturi le poți oferi tinerilor care vor să devină antreprenori?

Sorin Moldoveanu: La început nu este deloc ușor. Știu că se aude din toate părțile, dar îți trebuie curaj ca să faci un astfel de pas. Atunci când ai un job ești într-o zonă de confort. Să te faci antreprenor, s-o iei pe cont propriu, presupune să ieși din acea zonă de confort și să intri într-una de nesiguranță. Cuvântul cheie ar fi ”perseverență”, însă, este la fel de adevărat că unele persoane sunt făcute pentru asta, iar altele nu. În ceea ce mă privește, nu pot spune neapărat că sunt făcut să fiu antreprenor dar, la un moment dat, citind foarte mult despre domeniu și părându-mi-se interesant, m-am îndoctrinat cumva, numai asta urmăream, asta vedeam, astfel încât mi-am tăiat toate podurile din spate. Am demisionat de la vechiul loc de muncă și am zis: ”OK, ce pot să pierd? Din ce am citit, toți oamenii de business au riscat la un moment dat, deci dacă nu fac așa, altfel nu se poate, iar asta este o decizie importantă”. Depinde și în ce punct al vieții ești. Dacă ești tânăr, riscul nu este mare, iar oamenii te încurajează. Tu o să vezi apoi cât de mult trebuie să muncești, te vei stresa dar trebuie să faci tot ce poți că să reușești. Așadar, i-aș sfătui, dacă vor să încerce, să o facă, în orice punct al vieții, dar cel mai bine să-și găsească un moment potrivit, în care să își poată asuma riscurile.

Reporter: Ce surse de finanțare ar putea accesa un tânăr care vrea să devină antreprenor? Să apeleze la bănci, să aibă bani din surse proprii, să apeleze la programele de stat pentru antreprenori?

Sorin Moldoveanu: Toată lumea, în mediul de business, spune că bani se găsesc peste tot. Într-adevăr sunt și vor fi mereu, însă trebuie să te gândești foarte bine. Ai câteva opțiuni: 1. Poți să găsești un investitor, o persoană cu care să te înțelegi, cu care ai putea chiar să stai la bere, să vorbești deschis și relaxat, cu care să te asociezi și să vină cu partea de capital. În acest caz trebuie să ai grijă pentru că îți asumi faptul că persoana cu care te asociezi vine cu banii, iar tu cu munca și este pe termen lung. 2. Poți să apelezi la banii băncilor. Poți să beneficiezi de acești bani dacă îndeplinești anumite condiții puse de bancă. Și în acest caz este un risc, depinde ce business începi și perioada în care îi vei da înapoi. 3. Poți apela la părinți, prieteni și așa mai departe, depinde de relațiile pe care le ai, dacă ei se simt încrezători să te vadă că decolezi sau le este frică să nu piardă banii. Trebuie să te uiti în jur, fiecare persoană se învârte într-un anumit context. Începând cu perioada liceului trebuie să începi să alegi în ce zonă vrei să te învârți, astfel încât aria ta de cunoștințe, prieteni, să fie de-o anumită calitate. Dacă te trezești în mijlocul vieții că ai stat numai în zona ta de confort, cu un anumit tip de oameni și te gândești să faci pasul spre business dar nu ai la cine să apelezi, înseamnă că nu te-ai gândit din timp. Fiecare trebuie să își planifice lucrurile cât mai din vreme și să se gândească la mai multe aspecte.

Reporter: Crezi că antreprenoriatul este încurajat în țara noastră?

Sorin Moldoveanu: Desigur. Nu este neaparăt atât de vizibil pentru marea masă însă dacă iei contact cu cercuri de oameni din mediul de afaceri, observi că sunt foarte multe proiecte de încurajare a antreprenoriatului, începând de la liceu sau facultate. Așa am ajuns și eu să fiu antreprenor. Pe vremea când eram la Facultatea de Relații Economice Internaționale din cadrul ASE, am vazut un afiș despre antreprenoriat. Urma să termin facultatea și mă întrebam ce o să fac, dacă știu pe cineva în domeniul în care vreau să activez. Mersesem la foarte multe interviuri dar fără niciun rezultat. Mă duceam mereu cu entuziasm, eram convins că i-am cucerit, dar niciodată nu mă mai sunau înapoi. Nu știu ce nu spuneam sau nu făceam cum trebuie. Mă tot gândeam dacă am eu o problemă, sau ei, sau poate nu sunt făcut pentru asta. Afișul mi s-a părut foarte interesant, m-am înscris la eveniment și, spre surprinderea mea, am fost acceptat. Era invitat chiar domnul George Copos. Probabil că de-acolo s-a declanșat totul pentru că am vazut câți tineri vor să devină antreprenori și înțeleg ce înseamnă să-ți faci o firmă. Pe vremea aceea, idea înființării unei firme proprii mi se părea o realizare extraordinară.

Reporter: Consideri că este nevoie de educație financiară în rândul antreprenorilor?

Sorin Moldoveanu: Da, toată lumea are nevoie constant de educație financiară. Personal, consider că mai am multe de învățat. Mă gândesc ce cursuri să urmez, poate un MBA, tot ce ține de educație financiară mă interesează. Educația este primul lucru care stă la baza unei democrații funcționale, dar și la baza oricărui om care are stabilitate din toate punctele de vedere. Sunt foarte mulți oameni, mai ales în țara noastră, care dau curs tentațiilor și consumă banii acumulați pe tot felul de bunuri scumpe, plăceri imediate, apoi realizează că nu a fost tocmai cea mai bună alegere. Educația financiară ar trebui să fie un proiect de țara solid.

Reporter: Ce măsuri ar trebui luate de stat pentru dezvoltarea antreprenoriatului?

Sorin Moldoveanu: Pentru dezvoltarea antreprenoriatului este nevoie de impulsionare continuă prin programe guvernamentale de susținere a tinerilor antreprenori și a ideilor lor. Statul trebuie să înteleagă că în antreprenoriat există un risc și, într-o anumită măsură să-și asume acest risc, alături de viitorii antreprenori. Să-i subvenționeze sau să-i susțină financiar pentru un start cât mai sănătos, cu niște condiții umane, bune, ferme. Dacă statul investește o anumită sumă și încurajează 100.000 de elevi să înceapă propriile business-uri, iar 5000 dintre acestea ajung la nivel mare, este un câștig enorm pentru țara noastra.

Reporter: Mulțumesc!

 

BVBStiri BVB

DAFORA SA (DAFR) (15/01/2021)

Raport conf. art. 92 ind. 3 Legea 24/2017

ROMCARBON SA (ROCE) (15/01/2021)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014