O afacere globală în plină transformare, BAT și-a asumat obiectivul de a construi un viitor mai bun prin reducerea impactului fumatului asupra sănătății. Pentru aceasta, compania investește masiv în cercetare și dezvoltarea noii generații de produse, care să îi sprijine pe fumători să facă o schimbare cu impact pozitiv. Despre strategia BAT și despre ultimele noutăți de la Centrul de cercetare și dezvoltare BAT din Southampton am discutat cu Claire Wisbey, Director de comunicare științifică în cadrul companiei.
Care este volumul investițiilor anuale ale BAT în cercetare și dezvoltare și care sunt domeniile de interes ale companiei în acest domeniu?
Claire Wisbey: BAT și-a asumat obiectivul clar de a construi un viitor mai bun (A Better Tomorrow™) prin reducerea impactului fumatului asupra sănătății. Credem că cel mai eficient mod de a-i determina pe fumătorii adulți, care altfel ar continua să fumeze, să renunțe la fumat este de a le oferi o gamă de alternative mai puțin riscante*, satisfăcătoare și fundamentate științific, sprijinindu-i astfel să facă o schimbare pozitivă.
Suntem o afacere care se transformă, în care consumatorii, știința și inovația sunt în centrul a tot ceea ce facem. Investim peste 300 de milioane de lire sterline pe an în cercetarea și dezvoltarea produselor noastre și pentru a ne asigura că putem oferi fumătorilor adulți produsele pe care le doresc, deoarece știm că unul dintre principalele motive pentru care oamenii se întorc la fumat este că nu găsesc o alternativă care se potrivește cu preferințele lor individuale.
De asemenea, investim permanent în noi studii pentru a consolida baza de argumente și dovezi științifice care să susțină produsele noastre din noile categorii, inclusiv studii clinice de pionierat pentru glo, produsul BAT care încălzește tutunul, dar și pentru produsele de vapat sau cele moderne pentru uz oral din portofoliul companiei. Până în prezent, am avut peste 155 de lucrări științifice publicate în reviste științifice independente.
Care sunt obiectivele BAT și care sunt domeniile pe care se concentrează pentru a construi un viitor mai bun (A Better Tomorrow™)?
Claire Wisbey: Știm că cea mai mare parte a riscurilor asociate fumatului este cauzată de substanțe nocive produse prin arderea tutunului, nu de nicotină în sine. De aceea am dezvoltat o gamă de produse alternative cu risc redus* care conțin nicotină, dar nu ard tutunul. Astfel oferim consumatorilor posibilitatea de a alege.
Avem trei categorii diferite de astfel de produse: produse pentru vapat, produse care încălzesc tutunul (THP) și pliculețe cu nicotină pentru uz oral. Toate produsele noastre sunt dezvoltate la standarde ridicate de calitate, fiind supuse la mii de ore de testare înainte de a ajunge la consumator.
Transformarea prin care trecem este susținută de obiective clare și măsurabile precum generarea de venituri de 5 miliarde de lire sterline din noile categorii până în 2025 și creșterea numărului consumatorilor noștri de produse care nu ard tutunul la 50 de milioane până în 2030, la nivel global. Avem deja progrese semnificative în acest sens: veniturile din noua categorie au crescut cu 42% comparativ cu 2020, ajungând la un total de 2,1 miliarde de lire sterline în 2021.[i] Odată cu lansarea de noi produse interesante pentru consumatori, corelată cu extinderea geografică a mărcilor noastre, numărul consumatorilor noștri de produse care nu implică arderea tutunului a crescut în primele nouă lunile anului 2022 cu 3,2 milioane, ajungând la 21,5 milioane.
Care sunt cele mai recente informații pe care ni le puteți oferi de la Centrul de cercetare și dezvoltare BAT din Southampton?
Claire Wisbey: Centrul nostru de cercetare și dezvoltare din Southampton continuă să se dezvolte semnificativ pentru a ne asigura că are facilități și echipamente de ultimă generație. De exemplu, în 2020 am deschis un laborator de biotehnologie, destinat unor cercetări inovatoare cu tehnologii de ultimă oră, care pot fi aplicate produselor noastre în viitor.
Continuăm să extindem capacitățile centrului din Southampton, precum și din celelalte centre de cercetare, dezvoltare și inovare ale BAT din întreaga lume, iar acest lucru ne permite să rămânem lider al categoriei de produse alternative cu nicotină, dar și să luăm în considerare accesarea unor domenii noi și interesante, cum ar fi produse pentru vapat fără nicotină.
Am creat și o experiență virtuală pentru vizitatori, care include tururi de laborator 360 de grade, animații, videoclipuri, profiluri ale unor oameni de știință și multe altele, cu alte cuvinte o experiență care permite oamenilor din întreaga lume să afle mai multe despre modul în care știința BAT ajută la construirea unui viitor mai bun (BAT Virtual Tour (bat-science.com)
Unul dintre domeniile cheie din ultimii ani pentru BAT a fost dezvoltarea de date și studii științifice pentru a măsura progresul companiei în această călătorie de transformare a industriei. Care sunt cele mai recente date obținute în acest an și care este impactul lor?
Claire Wisbey: Eforturile noastre de cercetare a potențialului de risc redus al produselor noastre din noile categorii au avut în acest an trei momente importante.
În iunie, am anunțat un studiu în premieră derulat pe dispozitivul BAT de vapat, conceput pentru a evalua și a oferi perspective noi asupra impactului vapatului asupra sănătății în lumea reală. Studiul a comparat valorile biomarkerilor înregistrați la consumatorii produsului nostru de vapat folosit mai mult de șase luni cu rezultate obținute de la fumători, foști fumători și persoane care nu au fumat niciodată. Rezultatele finale ale studiului vor fi publicate în 2023 și, odată disponibile, sperăm să se alăture dovezilor tot mai consistente privind potențialul de risc redus* al produsului BAT de vapat comparativ cu fumatul.
În septembrie, am anunțat rezultatele complete ale celui mai recent studiu clinic de un an de zile pentru produsul nostru de încălzire a tutunului, glo. Rezultatele au arătat că fumătorii care au trecut complet la glo au obținut reduceri semnificative ale mai multor indicatori de risc comparativ cu continuarea fumatului. În plus, o analiză importantă a dovezilor științifice acumulate pentru glo, publicată în revista științifică Toxicology Reports, a concluzionat că „acesta este un produs cu expunere redusă comparativ cu țigările” și „fumătorii care trec complet la acest produs își pot reduce potențialul risc de a dezvolta boli asociate fumatului comparativ cu continuarea fumatului”.[ii]
În decembrie, au fost publicate concluziile studiului nostru clinic transversal pentru produsul cu nicotină pentru uz oral. În cadrul studiului, consumatorii care au folosit exclusiv acest produs timp de peste șase luni au avut diferențe semnificative și favorabile în mai mulți biomarkeri de expunere și biomarkeri cu potențial nociv relevanți pentru bolile asociate fumatului, comparativ cu adulții care au fumat.
Aceste studii sunt esențiale în demonstrarea potențialului noilor noastre categorii de produse de reducere a efectelor nocive asociate fumatului și, mai important, a rolului pe care acestea îl pot juca ca alternativă cu risc redus* la fumat.
Care este interesul românilor în ceea ce privește produsele sustenabile menite să ajute la construirea unui viitor mai bun?
Claire Wisbey: România a fost una dintre primele țări în care am lansat glo în 2018. glo este cel mai inovator dispozitiv al BAT care încălzește, nu arde tutunul și are o creștere rapidă pe piața locală, cu peste 300.000 de dispozitive glo utilizate de fumători adulți din România. Fabrica BAT din Ploiești, a doua ca mărime a grupului din Uniunea Europeană și printre primele cinci la nivel global, este principalul producător de consumabile pentru glo în Europa.
Înțelegerea preferințelor consumatorilor este esențială pentru ceea ce facem. [iii]Un studiu recent a întrebat consumatorii adulți români de produse care încălzesc tutunul (și în special glo) de mai mult de 6 luni ce diferențe percep față de fumat. Participanții au declarat că percep o serie de beneficii la nivel fizic și social odată cu trecerea de la fumat la produsele care încălzesc tutunul.
Cercetarea s-a bazat exclusiv pe propria percepție a participanților, fără orice alte măsurători fiziologice și contribuții terțe. De exemplu, consumatorii români au indicat că au perceput îmbunătățiri ale condiției lor fizice când folosesc glo comparativ cu fumatul:
- 60% spun că tușesc mai puțin față de atunci când fumau;
- 55% spun că utilizarea glo are un impact mai puțin negativ asupra condiției lor fizice, față de fumat;
- 72% spun că dinții le sunt mai puțin afectați față de atunci când fumau.
De asemenea, consumatorii glo au indicat beneficii sociale după trecerea la produsul BAT care încălzește tutunul:
- 96% dintre respondenți au perceput mai puțin miros pe haine și pe mâini;
- 97% au indicat un impact negativ redus asupra aerului din interior;
- 89% au indicat un gust mai puțin neplăcut rămas în gură, față de fumat;
- 95% au indicat mai puțină respirație urât mirositoare după trecerea la glo, în comparație cu fumatul.
Sperăm ca, luate împreună, dovezile științifice și vocea consumatorilor să contribuie la o mai bună informare a fumătorilor, a autorităților de reglementare și a experților în sănătate publică cu privire la potențialul noilor categorii de produse din tutun și nicotină la reducerea efectelor nocive ale fumatului.
* Bazat pe dovezile existente și presupunând o trecere completă de la fumat la aceste produse, care nu sunt lipsite de risc și provoacă dependență.
[i] Raportul anual BAT, Februarie 2022.
[ii] Evaluation of behavioural, chemical, toxicological and clinical studies of a tobacco heated product glo™ and the potential for bridging from a foundational dataset to new product iterations – ScienceDirect
[iii]Studiul a fost realizat de IRES la comanda BAT și concluziile se bazează pe percepțiile unui eșantion reprezentativ de consumatori ai produselor care încălzesc tutunul și care au renunțat total sau parțial la fumat. Respondenților li s-a cerut să compare utilizarea produselor care încălzesc tutunul cu fumatul, fiind recunoscut că arderea (spre deosebire de încălzirea) tutunului este cauza riscurilor asociate fumatului. Studiul a fost realizat de IRES în perioada 14 aprilie – 12 mai 2022, perioadă în care 848 de utilizatori au fost intervievați. Toți respondenții au folosit produsul care încălzește tutunul pentru o perioadă de cel puțin șase luni și fumau de cel puțin un an înainte de a face tranziția la produsul care încălzește tutunul – suficient timp pentru a percepe orice diferență. Echipa de cercetare a folosit metoda de colectare CATI (interviu telefonic asistat de calculator). (https://www.bat25.ro/assets/Brosura_BAT-IRES_glo_EN_25.10.pdf)