Update articol:

Camera de Comerţ a României, la cuţite cu NEPI Rockcastle din cauza terenului Romexpo

romexpo.ro romexpo.ro

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a transmis acum câteva minute că a luat act cu neplăcută surprindere de poziția exprimată de NEPI Rockcastle, cu privire la proiectul de dezvoltare a Complexului Expozițional Romexpo, precum și față de proiectul de lege pentru modificarea și completarea legii camerelor de comerț din România nr. 335/2007.

Fondul de investiții NEPI Rockcastle a făcut apel,  în această dimineaţă, la autoritățile române competente să reconsidere legea pentru modificarea și completarea legii Camerelor de comerț din România nr. 335/2007, “prin care un teren proprietate a statului (n.r. respectiv terenul Romexpo), cu valoare de piață de sute de milioane de euro, ar fi oferit gratuit unei entități private, doar pe baza unor promisiuni, fără beneficii certe și fără vreo garanție pentru statul român privind obținerea acestora”. Potrivit NEPI, “proiectul de la ROMEXPO poate fi dezvoltat și fără ca românii să facă un cadou de sute de milioane de euro unei grupări de dezvoltatori imobiliari”. 

CCIR a transmis: “Prin acest atac susținut la adresa CCIR, considerăm că NEPI Rockcastle a epuizat orice șansă de dialog cu instituția noastră, având în vedere faptul că, la data prezentei, nu exista niciun contract semnat între CCIR și alți dezvoltatori imobiliari. Cum deja suntem obișnuiți, NEPI Rockcastle apelează la același procedeu, și anume la cenzura prin omisiune, dezinformând opinia publică cu privire la situația terenului aferent Complexului Expozițional Romexpo.

Cu riscul de a ne repeta, dar și cu speranța că NEPI Rockcastle va înțelege într-un final legislația din România, facem următoarele precizări:

Terenul aferent Complexului Expozițional Romexpo este în folosința CCIR până în anul 2053, potrivit H.G. nr. 1709/2004 și, respectiv, H.G. nr. 2127/2004 prin care s-au dispus transmiterea unor terenuri în suprafață de 9,83 ha și, respectiv, de 403.867 mp, proprietate privată a statului, din administrarea Camerei de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti în administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat”, precum și darea în folosința gratuită a Camerei de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti, pe o perioadă de 49 de ani, a terenului corespunzător (s.n.).

Arătăm încă o dată faptul că, Guvernul României, prin H.G. nr. 501/2010, a încercat să retragă CCIR inclusiv dreptul de folosință gratuită asupra acestor terenuri, însă, ca urmare a Deciziei nr. 3522/2013 a Înaltei Curți de Casație și Justiție (I.C.C.J.) – Secția de Contencios Administrativ și Fiscal, irevocabilă, pronunțată în Dosarul nr. 6370/2/2010, în ședința publică din 19 martie 2013, instanța supremă a anulat hotărârea Guvernului și a consfințit dreptul CCIR de utilizare gratuită a acestor terenuri pentru 49 de ani.

Facem din nou apel la istorie și arătăm faptul că în anul 1961, prin Dispoziția Consiliului de Miniștri nr. 92/1961, s-a aprobat amplasarea Expoziției Economiei Naționale a Republicii Populare Române pe terenurile Hipodromului de la Băneasa și s-au dat în administrare către CCIR aceste terenuri. Ulterior, prin Deciziile nr. 1146/1972 și nr. 152/1973 ale Biroului Permanent al Comitetului Executiv al fostului Consiliu Popular al Municipiului București s-a decis, în temeiul art. 1 și 2 din Decretul nr. 409/1955 și ținând cont de prevederile art. 17 din  Dispoziția Consiliului de Miniștri nr. 92/1961, trecerea în administrarea CCIR a terenurilor (aceleași care fac obiectul proiectului de lege adoptate de către Parlament în anul 2020 și aflate, până în anul 2053, în folosința CCIR).

Cu rea intenție sau din neștiință, NEPI Rockcastle omite, în continuare, că tot ceea ce este deasupra terenului, și anume: platforme betonate, clădiri, hale etc. reprezintă proprietate privată. În consecință, orice încercare a statului de a vinde acest teren ar putea fi făcută numai cu despăgubirea prealabilă și la justa valoare a CCIR, estimată, conform discuțiilor din comisiile de specialitate din Parlament, la 300 de milioane de euro (mult peste prețul pieței în ceea ce privește valoarea terenului).

În acest context, CCIR consideră că NEPI Rockcastle și-a depășit cu mult competența prin această încercare agresivă de a submina noua lege a camerelor de comerț. Aici trebuie menționat din nou faptul că toate camerele de  comerț din Europa (ex.: Germania, Austria, Italia, Franța) au legi speciale prin care statul asigură mijloace de finanțare indirecte pentru ca acestea să-și poată exercita în condiții adecvate atribuțiile și competențele.

Nu în ultimul rând, precizăm faptul că proiectul de lege pentru modificarea legii camerelor de comerț din România, care a trecut testul constituționalității anterior promulgării, are în vedere exclusiv CCIR și nu o altă entitate, așa cum fals și tendențios este invocat de către Nepi Rockcastle”.

  • NEPI: Proiectul de la ROMEXPO poate fi dezvoltat și fără ca românii să facă un cadou de sute de milioane de euro unei grupări de dezvoltatori imobiliari

NEPI a transmis: “În calitate de investitor care dezvoltă de 14 ani proiecte pentru România, în valoare de peste 2 miliarde de euro, care au generat zeci de mii de locuri de muncă și sute de milioane de euro ca beneficii concrete pentru bugetele publice, fondul de investiții NEPI Rockcastle face apel la autoritățile române competente să reconsidere legea pentru modificarea și completarea legii Camerelor de comerț din România nr. 335/2007, care ar deposeda românii de un bun extrem de valoros: prin această lege, un teren proprietate a statului, cu valoare de piață de sute de milioane de euro, ar fi oferit gratuit unei entități private, doar pe baza unor promisiuni, fără beneficii certe și fără vreo garanție pentru statul român privind obținerea acestora”.

În primul rând, îmi pasă așa cum cred că îi pasă oricărui român, pentru că terenul este un bun al tuturor românilor. Este ca și cum fiecare cetățean român ar oferi cadou câteva zeci de euro unei grupări de dezvoltatori imobiliari, fără niciun fel de garanții, doar pentru un vis frumos desenat.

În al doilea rând, îmi pasă în calitate de reprezentant al unui investitor privat, interesat ca România să rămână o țară în care se poate construi corect, fără ca unii să primească gratuit de la stat un teren uriaș în una din cele mai bune zone din București”, susţine Alex Morar, CEO al NEPI Rockcastle.

NEPI susţine că  proiectul denumit ,,Noul Romexpo” ar fi  păgubos pentru români:

  • Un teren extrem de valoros din inima Bucureștiului ar fi oferit gratuit, deși există investitori interesați să ofere statului un preț corect; din prețul încasat pe teren s-ar putea asigura, de exemplu, construirea a peste 100 de spitale modulare Covid-19 similare celui de la Spitalul Elias (Investiția în Spitalul Modular Elias ridicat de Dăruiește Viață s-a ridicat la aproximativ 2,2 milioane de euro);
  •  Nu există garanții reale că proiectul prezentat se va dezvolta conform promisiunilor, după transferul terenului – România și în special București având experiențe anterioare cu proiecte imobiliare gigantice, promise și nerealizate;
  • Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) nu oferă niciun fel de garanții si nu are niciun fel de obligații sau răspundere față de statul român în cazul în care beneficiile promise nu s-ar materializa;
  • În forma actuală, proiectul prezentat ar atrage un trafic imens, dar nu oferă nicio garanție de dezvoltare a infrastructurii absolut necesare;
  • Condițiile asocierii dintre Camera de Comerț și Industrie a României și dezvoltatorul ales printr-un proces netransparent și necompetitiv, desfășurat în spatele ușilor închise, sunt ținute secrete;
  • Proiectul încalcă legislația europeană privind ajutorul de stat, cu consecința necesității unei intervenții din partea Comisiei Europene pentru a stopa ajutorul de stat ilegal, dar și cu consecințe negative asupra viitorului investitiilor din România, prin cultivarea privilegiilor pentru unii jucători;

În ciuda declarațiilor publice ale Camerei de Comerț și Industrie a României, transferul gratuit al proprietății asupra terenului Romexpo și dezvoltarea acestuia alături de anumiți investitori nu reprezintă singura opțiune de revitalizare urbană și dezvoltare a unui nou proiect la Romexpo, susţine NEPI.

Compania precizează: “Statul român, singur (pentru partea de teren neutilizată conform destinației inițiale de târguri și expoziții – adică peste 30 ha), sau în asociere cu CCIR (dacă s-ar oferi spre dezvoltare întregul teren de la Romexpo), poate organiza o licitație internațională, un proces competitiv și transparent de selecție a unuia sau mai multor dezvoltatori, către care fie să cedeze drepturile de dezvoltare imobiliară, fie alături de care să intre într-un parteneriat public-privat pentru dezvoltarea și revitalizarea zonei Romexpo.

O astfel de abordare ar aduce statului român, în plus față de beneficiile deja vehiculate, venituri suplimentare considerabile în calitate de partener în proiect, precum și – de asemenea foarte important – control și garanții cu privire la obținerea acestor beneficii (control și garanții care ar lipsi cu desăvârșire în cazul promulgării legii în forma actuală).

Având în vedere toate cele mai sus exprimate, considerăm că este imperios necesară remedierea tuturor neregulilor semnalate, nu doar de NEPI Rockcastle, ci și de restul mediului de afaceri, cu privire la forma actuală a legii votate de Parlament în 2020. Ne exprimăm încrederea că Președintele României va analiza atent, întrucât legea pentru modificarea și completarea legii Camerelor de comerț din România nr. 335/2007 ar aduce României prejudicii pe care aceasta nu și le poate permite, mai ales în actualul context de criză”.

“Compania noastră își reafirmă dorința și capacitatea de a se implica într-un proiect sănătos dezvoltat pe terenul de la Romexpo în condiții de deplină transparență și competitivitate – fie prin cumpărarea la prețul pieței a terenului sau a unei părți din teren, fie prin asocierea cu statul român. Acest proiect poate fi dezvoltat într-o variantă mai bună pentru statul român și România, fără prejudicierea gravă a bugetului de stat și încălcarea legislației europene și naționale”, menţionează Alex Morar, CEO al NEPI Rockcastle. 

NEPI Rockcastle este principalul grup de investiții și dezvoltare imobiliară din Europa Centrală și de Est, fiind prezent în România, Polonia, Slovacia, Croația, Bulgaria, Ungaria, Republica Cehă, Serbia și Lituania. Din portofoliul NEPI Rockcastle din România fac parte Mega Mall, Promenada Mall București, Shopping City Sibiu, Promenada Sibiu, Vulcan Value Centre București, Iris Titan Shopping Center București, Shopping City Timișoara, City Park Mall din Constanța, Ploiești Shopping City, Brăila Mall, Shopping City Galați, Shopping City Târgu Jiu, Severin Shopping Center, Shopping City Deva, Shopping City Piatra Neamț, Shopping City Satu Mare, Shopping City Râmnicu Vâlcea, Shopping City Buzău și Shopping City Târgu Mureș.

 

BVBStiri BVB

S.N.G.N. ROMGAZ S.A. (SNG) (21/09/2021)

Convocare AGOA 27 (28) octombrie 2021

ROMCAB SA (MCAB) (21/09/2021)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (21/09/2021)

Numire administrator provizoriu

TURISM FELIX S.A. (TUFE) (20/09/2021)

Informare Depozitarul Central - operare diminuare capital social - nr. actiuni