Update articol:

Condițiile de transport feroviar, verificate de ANPC: abateri la 295 agenţi economici de la prevederile legale în vigoare privind protecția consumatorilor (vezi foto)

 

Autoritatea Naționala pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a desfășurat, la nivel național, în perioada 06-07 februarie 2020, o serie de acțiuni de control care au  vizat condițiile de  transport pe căile ferate, precum și serviciile de alimentație oferite consumatorilor în zona gărilor.

Au fost verificați 398 operatori economici care prestează servicii în domeniul transportului feroviar de calatori și operatori economici care își desfășoară activitatea în incinta sau în apropierea gărilor, constatându-se abateri la un număr de 295 (aproximativ 74 %) de la prevederile legale  in vigoare privind protecția consumatorilor.

“Respectul operatorilor economici pentru consumatori, pentru drepturile acestora trebuie să fie prioritar. Lipsa apei potabile, condițiile de transport improprii, a mizeriei din vagoane, a lipsei căldurii, lipsa scaunelor în zonele de așteptare a trenurilor nu trebuie să mai existe în România. În perioada următoare, ANPC în colaborare cu Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor vor verifica permanent situația din trenuri și gări, ca astfel de cazuri să fie din ce în ce mai izolate și să putem beneficia de condiții de transport civilizate, la nivel european”, a declarat Eduardt Cozminschi, Președintele ANPC.

Ca urmare a deficientelor constatate, organele de control au dispus următoarele masuri:

  • oprirea temporară de la comercializare a 549 kg produse alimentare în valoare de  959 lei  și de produse nealimentare în valoare de 841 lei, până la intrarea în legalitate;
  • oprirea definitivă și scoaterea de la comercializare a cantității de 284 kg produse alimentare în valoare de 4.211 lei și de produse nealimentare în valoare de 875 lei, produse posibil periculoase pentru consumatori;
  • aplicarea de 372 sancțiuni contravenționale, constând în 167 avertismente și 205 amenzi contravenționale însumând 1.213.500 lei, pentru încălcarea reglementarilor privind protecția consumatorilor.
  • au fost dispuse 10 masuri de oprire temporara a prestării serviciului.

Comisarii ANPC au depistat, în timpul acțiunilor de control, o serie de abateri dintre care enumeram:

  • în spațiul destinat circulației calatorilor din incinta gărilor existau găuri în paviment, lipseau bucăți de piatra/gresie, canale/guri de canal neconforme;
  • condiții igienico-sanitare necorespunzătoare în compartimente, iar fotoliile cu care sunt dotate acestea aveau tapițeria pătata, rupta, cu cotiere rupte, murdare, tetiere murdare;
  • în zona peroanelor, băncile destinate călătorilor nu erau șterse complet de zăpadă pentru a putea fi utilizate;
  • peronul nu era înălțat și se afla la o distanta destul de mare de tren, fiind îngreunat, astfel, accesul în tren și punându-se în pericol securitatea calatorilor ;
  • rampele pentru persoanele cu dizabilități nu erau curățate de zăpadă, existând și crengi de copaci rupte, ce blocau calea de acces;
  • pereții și tavanul din interiorul stațiilor erau insalubre prezentând pete de mucegai și infiltrații;
  • ferestrele sălilor de așteptare erau sparte și neigienizate, existând păsări în interiorul clădirii;
  • în zona peroanelor, existau gunoaie și saci de plastic de gunoi neridicați;
  • lipsa burlanelor de scurgere a apelor pluviale;
  • lipsa scaunelor sau scaune insuficiente în sălile de așteptare;
  • finisajele pasajelor subterane erau deteriorate, cu trepte ciobite, pereți/tavane scorojiți, cu infiltrații de apa;
  • toaletele erau neigienizate și scaunele murdare;
  • în sălile de așteptare pereții erau exfoliați, existau pânze păianjen pe tavan și pereți, tocăria era deteriorata și exfoliata, coșurile de gunoi aveau tabla ruginită;
  • recipientele pentru săpun lichid erau goale, iar o parte din chiuvete nu aveau baterie sanitara;
  • la toaletele pentru bărbați era un miros pestilențial de urina și amoniac, din cauza neigienizării corespunzătoare a pisoarelor;
  • în unele gări peroanele și căile de acces către liniile ferate nu aveau rampe pentru persoane cu dizabilități, diferența de nivel fiind foarte mare de la peron la scara trenului;
  • lipsa iluminării peronului;
  • săli de așteptare fără instalație de încălzire ;
  • în unele săli de așteptare exista mobilier cu parți lipsa, înveliș degradat, iar grupurile sanitare aveau pereții cu porțiuni degradate, ușile cabinelor nu erau prevăzute cu sistem de închidere fiind legate cu sfoara sau bucăți de material plastic;
  • în sălile de așteptare caloriferele și pavimentul erau murdare, neigienizate și existau deșeuri depozitate după calorifere;
  • info-chioscurile din sălile de așteptare erau defecte;
  • la intrarea în anumite gări existau porțiuni lipsa de scări (măcinate);
  • în tunelurile pietonale scările erau acoperite cu mocheta antiderapanta, depreciata pe anumite porțiuni (bucăți lipsa sau capete desprinse).

 Operatorii economici care își desfășurau activitatea în incinta sau în apropierea gărilor au fost sancționați pentru următoarele abateri:

  • comercializare de produse preambalate, neetichetate individual în totalitate și comercializare de produse de patiserie vrac cu data limita de consum afișata la locul de vânzare de 48 ore, fata de 24 ore cât prevede Regulamentul 1169/2011 și fără a avea afișat pe eticheta de preț ingredientele alergene;
  • comercializare de prăjituri fără a se realiza informarea consumatorilor, la locul de vânzare, cu privire la faptul ca au fost aprovizionate în stare congelata;
  • comercializare de fursecuri preambalate ce prezentau pe ambalajul individual doar numărul de lot, celelalte informații regasindu-se pe ambalajul comun, fără a fi accesibil consumatorilor;
  • comercializare de diferite salate vrac cu modificări evidente de calitate: oxidare la suprafață, aglomerări și miros nespecific acidifiant și fără a avea afișate ingredientele alergene (oua, peste, muștar);
  • schimbarea stării termice la unele tipuri de carne, acestea fiind congelate în cadrul unității;
  • comercializare de produse de patiserie cu denumire incorecta în raport cu ingredientele utilizate în procesul de preparare;
  • existenta în unitatea de producție de materii prime cu data durabilității minimale depășită (drojdie, chocolatier white waffle);
  • în spațiul frigorific din dotare, nu erau respectate condițiile de vecinătate impuse de legislația sanitara in vigoare;
  • lipsa substanțelor pentru dezinfecția ouălor în coaja utilizate în procesul de preparare;
  • utilajele din dotare, mesele de lucru și spatiile frigorifice prezentau strat gros de grăsime aderenta pe suprafețe și substanțe organice arse;
  • cantarele electronice din dotare utilizate în unitate nu erau verificate metrologic;
  • decongelarea peștelui se realiza la temperatura mediului ambiant;
  • spațiul frigorific de depozitare pentru produsele: mici trași, carnați proaspeți, scăricica prezenta grătare cu vopseau exfoliata și zone de rugina precum și urme aderente de resturi organice;
  • recipientul în care era păstrat muștarul utilizat în meniu era neetichetat în totalitate și depreciat;
  • pâinea era păstrata în saci menajeri;
  • pereții și pavimentul unității precum mesele din dotare prezentau zone depreciate, cu gresia lipsa și grăsime aderenta pe suprafață;
  • nu se realiza informarea consumatorilor cu privire la ingredientele alergene și cu privire la gramajul preparatelor la grătar;
  • se preparau covrigi și produse de patiserie cu ingrediente ce nu conțineau elemente de identificare si caracterizare;
  • recipientul în care se fierbeau covrigii prezenta un lichid mâzgos și murdar;
  • frigiderul în care se depozita aluatul prezenta murdărie, iar tăvile erau degradate.

 

 

 

 

BVBStiri BVB

MedLife S.A. (M) (02/12/2020)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 23-27 noiembrie 2020

Erste Group Bank AG (EBS) (02/12/2020)

Notificare - tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

PURCARI WINERIES PUBLIC COMPANY LIMITED (WINE) (02/12/2020)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 23-27 noiembrie 2020

S.N.T.G.N. TRANSGAZ S.A. (TGN) (02/12/2020)

Comunicat - finalizare proiect BRUA - faza I