Update articol:

Credere și alte asociații de consumatori vor să demareze o nouă rundă de negocieri colective cu băncile 

  • Guvernul sloven, alături de asociațiile de consumatori și de bănci, vor să identifice și să negocieze o soluție pentru zecile de mii de contracte de credit în franci elvețieni, arătând că dacă nu se ajunge la o soluție acceptabilă de către părți, atunci Guvernul sloven este gata să susțină o variantă legislativă.
  • „Rămânem consecvenți în a îndemna consumatorii să se adreseze CSALB, din moment ce procedura este gratuită și nu durează mai mult de 90 de zile”

 

Credere și alte asociații de consumatori vor să demareze o nouă rundă de negocieri colective cu băncile, în contextul în care acestea din urmă și-au exprimat public disponibilitatea de a soluționa amiabil disputele cu clienții. 

Președintele Credere, Dorin Tănase, a prezentat, ieri, în cadrul conferinței anuale organizate de către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor din Domeniul Bancar (CSALB), un sondaj realizat în rândul consumatorilor de servicii financiar-bancare, întrebarea adresată fiind „Din ce motive ați ales să nu intrați în procedura de conciliere din cadrul CSALB?”.

Potrivit răspunsurilor furnizate, doar 3% dintre consumatori nu sunt interesați de conciliere și preferă un proces în instanță, în timp ce 52% dintre aceștia spun că nu ar apela la CSALB din cauza neîncrederii în anumiți conciliatori, neîncredere cauzată de implicarea acestora în procese, ca avocați ai băncilor.

Circa 6% dintre consumatori spun că nu înțeleg cum funcționează procedura CSALB și au o teamă în a face demersuri pe cont propriu, 6% reprezintă cazul consumatorilor care au un proces pe rol și se tem că soluția propusă ar putea presupune renunțarea la anumite drepturi.

18% dintre respondenți nu cred că s-ar ajunge la o soluție acceptabilă de ambele părți, în timp ce 15% dintre consumatori nu știu despre existența CSALB.

Pornind de la prezentarea acestui sondaj, Credere a reușit să identifice câteva dintre problemele cu care se confruntă consumatorii în relația cu CSALB, propunând totodată soluții inspirate din Franța pentru soluționarea pe cale amiabilă a litigiilor dintre bănci și consumatori.

Iată câteva dintre problemele identificate de Credere în relația CSALB-consumatori:

– Consumatorii cu credite transferate către entități din afara țării nu au acces la procedura CSALB, conform legii. Propunerea a fost aceea de a întreprinde un demers comun – asociații de protecția consumatorilor și CSALB – pentru modificarea legii care vizează funcționarea Centrului;

-Au existat cazuri punctuale în care aportul conciliatorului CSALB pentru soluționarea unei cereri a fost la un nivel extrem de redus;

– Au existat cazuri punctuale în care Banca a utilizat soluția acceptată de consumator prin CSALB pentru a încerca respingerea unui proces demarat de către consumator și care nu avea nicio legătură cu obiectul soluției date de Centru.

Potrivit Credere, toate aspectele enumerate anterior contribuie la neîncrederea consumatorilor în procedura CSALB: „Credem că Centrul ar trebui să intervină, inclusiv prin sprijinul acordat de asociațiile de consumatori, pentru a remedia aceste situații.

Având în vedere că în sală au fost și reprezentanți ai sistemului bancar, am profitat de ocazie pentru a prezenta mecanisme de soluționare pe cale amiabilă a disputelor dintre bănci și consumatori, mecanisme inspirate din legislația franceză sau chiar din atitudinea proactivă a unei bănci franceze. Spre exemplu, o bancă cu capital francez care deservește 26 milioane de clienți, dintre care 10 milioane sunt clienți activi și 2 milioane reprezintă consumatori vulnerabili, a implementat un sistem de comunicare directă cu consumatorul, acesta fiind ajutat din mai multe puncte de vedere: psihologic, planificare venituri și reducerea ratei. Banca franceză este de părere că un consumator exclus din zona consumatorilor vulnerabili nu doar că ar contribui la un portofoliu sănătos pentru Bancă, dar are și posibilitatea de a fi un consumator activ în societate, fie prin contractarea altor produse de creditare, fie prin îndreptarea veniturilor către industria de consum din Franța.
De asemenea, este important de menționat faptul că legislația franceză prevede o procedură inovativă pentru consumatorii aflați în dificultate, în sensul că respectivul consumator se poate adresa unei comisii înființate în cadrul Băncii Naționale din Franța. Comisia poate lua, de urgență, măsuri de suspendare a executării silite și/sau a evacuării consumatorului din locuință, precum și măsuri de reducere/reeșalonare/ștergere a datoriei.

Având în vedere cele exprimate anterior, astfel cum am precizat și în mod public, rămânem consecvenți în a îndemna consumatorii să se adreseze CSALB, din moment ce procedura este gratuită și nu durează mai mult de 90 de zile. Pe de altă parte, băncile și IFN-urile trebuie să arate mai multă deschidere și să accepte din ce în ce mai des soluționări amiabile cu propriii clienți, cu accent pe clauzele contractuale considerate problematice de către consumatori. În caz contrar, disputele din instanță nu vor înceta, iar intervenția legiuitorului pe anumite aspecte ar rămâne mai mult decât necesară”.

La finalul prezentării, în contextul în care băncile și-au exprimat public disponibilitatea de a soluționa amiabil disputele cu clienții, Credere și-a exprimat intenția ca, alături de alte asociații de consumatori, să demareze o nouă rundă de negocieri colective: ” Totodată, am făcut referire la proaspăta știre din Slovenia care arată că Guvernul sloven, alături de asociațiile de consumatori și de bănci, au de gând să identifice și să negocieze o soluție pentru zecile de mii de contracte de credit în franci elvețieni, arătând că dacă nu se ajunge la o soluție acceptabilă de către părți, atunci Guvernul sloven este gata să susțină o variantă legislativă.

Ținem să mulțumim încă o dată CSALB pentru invitația de a participa în calitate de speaker la conferința anuală. Suntem de părere că în orice dezbatere care vizează consumatorii trebuie să participe și reprezentanți ai acestora, oricât de mari ar fi divergențele de opinie”.