Update articol:
PROIECT EDITORIAL SUSȚINUT DE HUAWEI

DEZBATERE PUBLICĂ 4-17 AUGUST. Huawei vrea să convingă autoritățile să revizuiască proiectul de lege privind tehnologia 5G şi să ofere fiecărei companii private şanse egale, fără discriminare  

Huawei: ”Vrem tratament corect, să ni se ofere şanse egale, fără discriminare, în competiţia 5G”  

Apariţia proiectului de lege privind adoptarea unor măsuri referitoare la infrastructuri informatice și de comunicații de interes național şi condiţiile implementării rețelelor 5G a stârnit reacţii în rândul specialiştilor dar şi al unora dintre producătorii de tehnologii, echipamente și programe software destinate 5g, mai ales din partea oficialilor companiei Huawei România.

Aceştia consideră că această propunere legislativă a fost făcută  în grabă, în condiţiile în care nu s-a așteptat decizia UE în privința strategiei de implementare 5G. Mai mult, se apreciază că proiectul de lege este discriminatoriu, în condiţiile în care nu au avut loc consultări cu specialiști în domenii economice, tehnice, ale mediului de afaceri, cu jucătorii cheie în domeniul telecomunicațiilor sau cu autorități din ministere și instituții conexe. “Nu e normal să pui în dezbatere  publică un proiect de lege de o asemenea importanţă doar câteva zile, de pe 4 august până pe 17 august”, susţin unii specialişti care opinează că proiectul de lege este în aşa fel încât gigantul Huawei să fie exclus din această competiție.

Având in vedere că proiectul este în dezbatere publică până in data 17 august, oficialii Huawei vor încerca să convingă autoritățile să revizuiască acest proiect de lege  care, în opinia lor, pare pripit și superficial croit. “Vrem tratament corect, vrem ca acest act normativ să ofere fiecărei companii private pe această piață șanse egale, în proiectul de implementare 5G”, susţin reprezentanţii Huawei România, care este lider în soluţiile 5G.

Conform proiectului, pentru a putea fi inclus în proiectul de implementare 5G, un producător va depune cerere de autorizare la CSAT – de fapt către ANCOM, care o va transmite către CSAT pentru avizare, dar condițiile de oferire a autorizației sunt discriminatorii, iar criteriile de analiză și aprobare nu deloc transparente, spun şi unii specialişti din piaţa de telecomunicaţii, explicând: “În schimb, în loc să pună în aplicare politici convenabile care să stimuleze economia și să îmbunătățească viața oamenilor, guvernul dorește să adopte legi conservatoare cu scopul de a stopa oportunitățile de dezvoltare ale economiei digitale de următoare generație, legi care vor aduce pierderi de miliarde de euro în economie. Dacă Legea intră în vigoare, CSAT va primi dreptul de a controla libera concurență pe piața comunicațiilor. Acest lucru va stopa considerabil evoluția industriei comunicațiilor. Dacă CSAT are o astfel de putere, va monopoliza alegerea furnizorilor de echipamente, în loc să permită cumpărătorului să selecteze furnizori pe baza celei mai avansate tehnologii, a celui mai bun cost, a celui mai bun serviciu și a celei mai avansate inovații. Acest lucru ar submina mult dinamismul pieței și ar împiedica astfel redresarea economică”.

Huawei este compania cu cele mai multe patente în 5G, susține direct  2.200 de joburi și alte 4.000 de locuri de muncă în rețeaua de parteneri în România și aduce o valoare adaugată în economie de peste 200 milioane de euro pe an.

În 2018, potrivit unui studiu realizat de Oxford Economics pentru Huawei, contribuția companiei la PIB-ul României a fost de 219 milioane de euro, dublu față de 2014. Valoarea taxelor și impozitelor plătite către stat s-a ridicat la 83 milioane de euro în 2018, în creștere cu 50% față de 2014, în termeni reali.

Huawei România spune că este pregătită să ofere soluții competitive și inovatoare pentru construirea infrastructurii 5G în România, fiind parte din grupul care deține cele mai multe patente de 5G (conform unui studiu al Technical University of Berlin și Iplytics GmbH) și care investește între 3-5 miliarde de dolari anual în cercetare și inovație. Huawei a investit în dezvoltarea a 23 de instituții de cercetare în 12 țări europene și este un contributor-cheie la crearea standardelor de securitate 5G.

Proiectul de act normativ, aflat în această săptămână în dezbatere publică, urmărește stabilirea unui mecanism de autorizare prealabilă a producătorilor de tehnologii, echipamente și programe software utilizate în cadrul infrastructurilor informatice şi de comunicaţii de interes naţional, precum şi în reţelele de comunicaţii electronice prin intermediul cărora se asigură servicii de comunicaţii electronice de tip 5G, fiind urmărite considerente ce țin de eliminarea oricăror riscuri la adresa securității naționale și apărării naționale. Prin măsurile propuse se urmăreşte reducerea riscurilor la adresa securităţii naţionale şi apărării naţionale prin instituirea unui regim de autorizare a producătorilor de tehnologii, echipamente și programe software destinate utilizării în cadrul infrastructurilor informatice şi de comunicaţii de interes naţional, precum şi în reţelele de comunicaţii electronice prin intermediul cărora se asigură servicii de comunicaţii electronice de tip 5G.

Prin proiect se propune ca autorizarea să fie acordată prin decizie a Prim-Ministrului, după avizul conform al Consiliului Suprem de Apărare al Țării (CSAT), fiind luat în considerare rolul stabilit prin Legea nr. 415/2002 privind organizarea și funcționarea Consiliului Suprem de Apărare al Țării.

Totodată, în prezentul act normativ se propun măsuri de eliminare treptată a tehnologiilor, echipamentelor și programelor software utilizate în prezent de către furnizorii de reţele de comunicaţii electronice prin intermediul cărora se asigură servicii de comunicaţii electronice de tip 5G.

Prin proiectul de act normativ se propune un regim derogatoriu de la art. 7, respectiv art. 14 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Cu alte cuvinte, proiectul stabileşte că o eventuală cale de atac împotriva deciziilor adoptate potrivit legii poate fi exercitată fără parcurgerea procedurii prealabile stabilite prin Legea nr. 554/2004. Această abordare este de natură a reduce timpul necesar pentru parcurgerea procedurii stabilite prin norma amintită. Totodată, dată fiind importanţa proiectului de act normativ din perspectiva domeniului securităţii naţionale şi apărării naţionale, se propune ca eventualele litigii să fie analizate în primă instanţă de Curtea de Apel Bucureşti.

Pe de altă parte, din considerentele expuse mai sus, prin proiect se propune ca deciziile adoptate potrivit legii să fie exceptate de la posibilitatea suspendării actului administrativ, persoanele interesate urmând să aibă, în situaţia în care consideră necesar, posibilitatea de a solicita anularea acestora conform Legii nr. 554/2004.

BVBStiri BVB

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (27/11/2020)

Comunicat referitor la comentarii media

SIF BANAT CRISANA S.A. (SIF1) (27/11/2020)

Autorizatie ASF - Modificare act constitutiv

ELECTROARGES SA (ELGS) (27/11/2020)

Prelungire mandat reprezentant permanent Benjamins United SRL