Update articol:
PROIECT EDITORIAL SUSȚINUT DE HUAWEI

Operatorii telecom vor avea pierderi directe de active și pierderi economice indirecte de aproximativ 5,35 miliarde de euro, dacă proiectul de lege privind tehnologia 5G va trece în actuala formă

Jucătorii cheie de pe piața telecomunicațiilor, specialiști în tehnologie și autorități care vor fi influenţaţi de aprobarea Proiectului de Lege privind adoptarea unor măsuri referitoare la infrastructuri informatice și de comunicații de interes național şi condiţiile implementării rețelelor 5G, aflat zilele acestea în dezbatere publică, nu au fost până acum consultați pentru elaborarea acestui act normativ, potrivit unor oficiali din piaţa telecom, care acuză că modalităţile de oferire a autorizației sunt discriminatorii, iar criteriile de analiză și aprobare nu sunt deloc transparente.

Şi reprezentanţii Huawei România consideră că proiectul de lege este o acțiune grăbită făcută de guvern, în secțiunea 6 a expunerii de motive se spune clar că nu a fost consultat niciun jucător din industrie. “Acesta nu este un semn bun pentru o lege cu un astfel de impact pentru industria noastră. Ar trebui consultată industria pentru a face o lege corectă și transparentă ce va pune bazele viitorului dezvoltării TIC a României”, sunt de părere oficialii Huawei, explicând: “Tehnologia este complicată, este nevoie de mai mult timp pentru a discuta despre tehnicile pentru a găsi cea mai bună modalitate de a asigura siguranța tuturor utilizatorilor, perioada de consultare publică de două săptămâni este prea scurtă pentru a aduna avizul industriei, iar proiectul de lege este slab definit, nu are transparență”.

Unii analişti din piaţa de telecomunicaţii spun că scopul proiectului de lege nu abordează securitatea rețelelor 5G, ci transpune în plan local memorandumul România-SUA, adică eliminarea unor jucători importanți pe piața noastră și piața mondială, cum sunt furnizorii chinezi. Spre deosebire de acest proiect de lege, documentele Comisiei Europene nu fac referire la autorizarea sau interzicerea vreunui fabricant de echipamente de telecomunicații, ci doar la măsuri pentru securitatea cibernetică, mai precizează specialiştii din telecom.

Huawei România ne-a transmis: “Piața furnizorilor de TIC are un număr limitat de actori, eliminarea unui jucător major va perturba competitivitatea industriei și, eventual, va crește costurile și prețul pentru clienți. Considerăm că Consiliul Concurenței ar trebui să analizeze impactul acestei legi asupra pieței.

Proiectul de lege face vag referire la vreo strategie tehnică, considerăm că acest aspect ar trebui să cântărească mai mult. Potrivit multor politicieni români, aceștia au menționat că MoU-ul american va fi transpus în lege.

Nu credem că vom fi exclusi din această competiție, cu toate acestea, cerința ar trebui să fie mai bine definită în lege, cu corectitudine și deschidere. Din păcate, o parte din mass-media din România a făcut această presupunere. Am încercat să comunicăm cu guvernul român în ultimul an fără succes, sperăm că România nu va face o lege discriminatorie pentru Huawei România care este de 18 ani aici. Am încercat să ajungem la guvernul român pentru a le arăta cum funcționează echipamentele Huawei și de ce acuzațiile nu sunt adevărate. Din păcate, guvernul nu a răspuns la solicitările noastre.

Huawei a fost pus sub control de mai mulți ani și am supraviețuit întotdeauna și ne-am dovedit integritatea. Suntem cea mai testată dintre companiile furnizoare de TIC din lume și cu cele mai fiabile echipamente de telecomunicații, în consecință, avem un parteneriat solid în toată lumea. Dacă legea nu definește o evaluare corectă și deschisă a furnizorului și pune Huawei într-o perspectivă negativă, atunci va fi considerat discriminatoriu.

Credem că excluderea Huawei din competiţie ar provoca o întârziere tehnică, așa cum guvernul Regatului Unit a anunțat că impactul economic 5G viitor va fi oprit și întârziat. Mai mult, cei 2200 de angajați își vor pierde locul de muncă și rețeaua noastră de furnizori va fi și ea afectată.

România s-a plasat foarte bine în clasamentul DESI pentru conectivitate, suntem mândri de contribuția pe care am adus-o la infrastructura de telecomunicații din România. În ceea ce privește întârzierea tehnică, nu putem spune durata și cifra, deoarece ar fi o întrebare pentru operatori. Guvernul britanic estimează că va fi de 2-3 ani cu un cost estimat de 2 miliarde de lire sterline.

Cu ultimele două decenii de prezență aici, am investit deja o valoare estimată de 5,2 miliarde de euro, care include 7 centre Huawei care susțin întreaga regiune a UE. În mod clar, Huawei România vrea să investească în continuare în România. Cheltuielile cu TVA din 2019 s-au ridicat la 30 de milioane de lei, iar cheltuielile cu personalul și cheltuielile operaționale au fost de 750 de milioane de lei.

Dacă vom fi exclusi, nu vom avea de ales, angajații noștri direcți și indirecti – în total aproximativ 6000 de persoane- își vor pierde locurile de muncă și va trebui să ne mutăm cele 7 centre în alte țări ale UE”.

Specialiştii spun că, dacă proiectul de lege va trece în actuala formă, operatorii se vor confrunta cu pierderi directe de active și pierderi economice indirecte de aproximativ 5,35 miliarde de euro, iar întreaga industrie de comunicații din România va suferi pierderi de aproximativ 9,35 miliarde de euro. Aceste pierderi vor fi transferate către consumatorii finali, umflând facturile pe care le plătesc în fiecare lună. Se estimează că tariful va crește cu 300% față de actualul nivel din UE, adică de la 6 la 18 €.

O astfel politică de reglementare strictă va afecta în mod direct încrederea operatorilor de a investi pe piața comunicațiilor din România, apreciază specialiştii. Drept urmare, disponibilitatea operatorilor de a licita pentru spectrul 5G poate scădea semnificativ, iar prețul licitației pentru acest spectru poate scădea brusc, afectând veniturile statului.

Proiectul de act normativ urmărește stabilirea unui mecanism de autorizare prealabilă a producătorilor de tehnologii, echipamente și programe software utilizate în cadrul infrastructurilor informatice şi de comunicaţii de interes naţional, precum şi în reţelele de comunicaţii electronice prin intermediul cărora se asigură servicii de comunicaţii electronice de tip 5G, fiind urmărite considerente ce țin de eliminarea oricăror riscuri la adresa securității naționale și apărării naționale.

Prin proiect se propune ca autorizarea să fie acordată prin decizie a Prim-Ministrului, după avizul conform al Consiliului Suprem de Apărare al Țării (CSAT), fiind luat în considerare rolul stabilit prin Legea nr. 415/2002 privind organizarea și funcționarea Consiliului Suprem de Apărare al Țării.

Totodată, în prezentul act normativ se propun măsuri de eliminare treptată a tehnologiilor, echipamentelor și programelor software utilizate în prezent de către furnizorii de reţele de comunicaţii electronice prin intermediul cărora se asigură servicii de comunicaţii electronice de tip 5G.

 

BVBStiri BVB

SOCIETATEA ENERGETICA ELECTRICA S.A. (EL) (23/10/2020)

Tranzactii raportate conf. art. 92 ind. 3 Legea 24/2017

COS TARGOVISTE S.A. (COS) (23/10/2020)

Stadiu procedura insoventei

VES SA (VESY) (23/10/2020)

Hotarari AGA O & E 23.10.2020