Update articol:

Interviu: Future Energy Leaders şi-a propus în acest an să se axeze pe liberalizarea pieței de energie electrică, consumatorul vulnerabil și hidrogenul – vector de energie 

  • Anul 2021 marchează începutul unei perioade de tranziție energetice profunde la nivel european, dar care oferă șansa României de a-și calibra obiectivele strategice pe termen mediu și lung.

  • Tinerii sunt atrași de domeniul energetic tot mai mult cu fiecare an.

  • În procesul de liberalizare, recomandăm a se evita promisiunile către consumatori că prețurile vor fi mici.

 

Future Energy Leaders (FEL) Romania, programul de tineret al Comitetului Naţional Român al Consiliului Mondial al Energiei (CNR-CME), a anunţat că are o noua echipă de conducere pentru anul 2021. Astfel, membrii FEL Romania au ales, la sfârşitul lunii ianuarie, o nouă echipă a comitetului director, responsabilă de coordonarea programului pentru anul 2021, formată din: Preşedinte – Mihai Toader-Pasti, General Manager – Georgian Albu, Community Manager – Bogdan Leu, Impact Manager – Dalia Stoian, Communication & Media Manager – Adrian Vintilă, Partnership Manager – Roxana Tompea şi Public Affairs Manager – Rares Hurghis. Echipa Future Energy Leaders a avut amabilitatea să ne acorde un interviu despre piaţa de energie din România şi viitorul acesteia în noul context european.  

Care sunt principalele obiective ale noii echipe FEL în acest an?

Echipa Future Energy Leaders: În linie cu obiectivele CNR – CME, viziunea FEL România este aceea de dezvoltare sustenabilă a sectorului energetic românesc, prin integrarea tendințelor majore care se manifestă pe plan global, cu accent pe promovarea unor politici energetice coerente, dialog și transparență decizională.

Prioritățile noii echipe de conducere se înscriu în marja direcțiilor de acțiune consacrate la nivelul FEL România, respectiv continuarea programelor de educație și profesionalizare a tinerilor din domeniul energiei, de informare și conștientizare a consumatorilor de energie din România,de formulare a unor analize și recomandări de politici publice.

Ca element de noutate, echipa de conducere a FEL România își propune adaptarea direcțiilor de acțiune la evoluțiile, respectiv evenimentele marcante din piața de profil locală și europeană.

Totodată, ne-am propus să asigurăm un grad adecvat de reprezentativitate al comunității în sfera decizional strategică, pe subiecte unde FEL poate contribui, prin expertiza proprie, la identificarea unor soluții specifice pentru sectorul energetic.

Pentru 2021, ne-am propus să ne axăm pe : liberalizarea pieței de energie electrică, consumatorul vulnerabil și hidrogenul – vector de energie.

Considerăm că fiecare dintre aceste teme ar trebui să concentreze interesul mai multor instituții cu atribuții în sectorul energetic, dar și al mediului privat reprezentativ pentru industrie, context în care FEL România își propune să se constituie partener de dialog pentru toate părțile interesate.

Anul 2021 marchează începutul unei perioade de tranziție energetice profunde la nivel european, dar care oferă șansa României de a-și calibra obiectivele strategice pe termen mediu și lung.

FEL România crede cu tărie că pentru atingerea obiectivelor strategice din sectorul energetic este nevoie de un consens național astfel, comunitatea FEL se va concentra pe crearea unei platforme de colaborare între toți actorii relevanți din domeniu.

Care sunt principalele programe de educație și profesionalizare ale tinerilor din domeniul energiei de care se ocupă FEL?

Echipa Future Energy Leaders: “Educația și profesionalizarea” face parte din viziunea și misiunea FEL, fiind una dintre cele 4 direcții generale și pe care o abordăm pe mai multe planuri.

Pe plan intern, profesionalizăm membrii echipei prin proiectul FEL Training Days. Ne întâlnim periodic cu reprezentanții marilor companii din energie pentru traininguri și pentru a ne cunoaște mai bine.

Până acum i-am cunoscut pe: Paicu&Sons Consulting, E.ON Energie, MET România, Transelectrica și lista continuă pentru 2021.

Studenții joacă un rol foarte important în sectorul energetic, fiind viitorii profesioniști. De aceea prin proiectul REvolution Labs ne propunem să contribuim la procesul lor educațional.

Mai concret ne dorim să abordăm una dintre componentele principale – experiența practică pe care o au studenții, prin transformarea smart a laboratoarelor din facultăți și licee.

Nu în ultimul rând, suntem conștienți de cât de complex este sectorul energetic, de aici și media de vârstă mai ridicată față de alte domenii. De aceea considerăm că educația trebuie începută cât mai devreme posibil.

Prin Energy 101 ne propunem să oferim o hartă a energiei care să fie utilă pentru oricine indiferent de vârstă și experiență.

Anul trecut am început dezvoltare platformei educaționale a FEL România începând realizarea materialul text despre energie, urmând ca în 2021 și 2022 să finalizăm ghidul text, să fie dezvoltată platforma video și în cele de urmă platformă educațională interactivă.

Sunt tinerii interesaţi de domeniul energiei? Cum îi faceţi să fie interesaţi de acest domeniu?

Echipa Future Energy Leaders: Putem spune cu toată încrederea că tinerii sunt atrași de domeniul energetic tot mai mult cu fiecare an, lucru datorat atât dezvoltării continue a pieței forței de muncă, cât și faptului că unele dintre cele mai importante subiecte dezbătute la nivel global precum cel al schimbărilor climatice, subiect ce derivă din domeniul energetic, îi atrag pe tineri.

Domeniul energetic fiind deosebit de vast și diversificat, atrage deopotrivă specialiști tehnici, cât și specialiști cu profil economic, juridic etc. Un exemplu concret îl reprezintă chiar organizația noastră, unde avem tineri specializați pe diverse arii de expertiză și care ocupă poziții de la manageri în companii de top, până la studenți, factorul comun fiind pasiunea pentru domeniul energetic.

Pentru a menține aprins interesul tinerilor față de domeniul energetic, trebuie să continuăm să le facem auzită vocea prin activitățile desfășurate de tinerii valoroși pe care îi avem în comunitate. Vedem acest lucru atât la FEL România, cât și la alte asociații sau ONG-uri performante de profil unde tinerii aduc contribuții vizibile în domeniu, iar acest lucru ar trebui să ne dea încredere tuturor că sistemul energetic din România va fi pe mâini bune în viitor.

Cum apreciaţi comunicarea/informarea/conştientizarea în procesul de liberalizare a energiei electrice de la începutul anului?

Echipa Future Energy Leaders: Nici astăzi, la mai bine de două luni de la începutul procesului de liberalizare apele încă nu s-au liniștit, există încă multă nevoie de informare. În acest moment vedem zilnic sute de oamenii la coada centrelor de relații cu clienții ale marilor furnizori.

Știam ca urmează această etapă. Mai mult, am mai trăit această experiență la
1 ianuarie 2018, când piața energiei a devenit 100% liberă.

Energia este un sector de interes național. Ar trebui să ținem cont de acest aspect în fiecare acțiune pe care o facem în acest sector. Trebuie să ne dorim mai mult să creăm o viziune și strategie pe termen lung.

Am văzut încă de la început o promovare periculoasă, precum “Liber la schimbarea furnizorului” sau “Începând cu 1 ianuarie clienții trebuie să își schimbe furnizorul”. Acest lucru a fost posibil și înainte de 1 ianuarie, doar că nu era tocmai profitabil pentru clientul final, prețurile din piața liberă fiind mai mari decât cele reglementate.

Considerăm că este oportun să se pună accent pe studierea ofertelor și alegerea celei mai potrivite oferte pentru locul de consum gestionat de client (cu abonament sau fără, cu servicii suplimentare sau fără, samd).

De asemenea, implicarea autorităților locale ar fi putut aduce un plus de informare a consumatorilor: nu în toate localitățile există oficii poștale, acces la internet sau informația nu ajunge la toată lumea. Persoanele între 55 și 74 de ani folosesc mult mai puțin internetul. Peste 40% nu au intrat niciodată pe internet, conform INS. Aceasta este realitatea cu care ne confruntăm.

În plus, asemenea altor sectoare, și energia ne impactează pe fiecare dintre noi. O campanie de informare din timp la TV, similară campaniei despre protejarea împotriva COVID sau campaniei pentru vaccinare, prin care să le transmitem clar consumatorilor ce se schimbă și ce au de făcut ar fi adus doar beneficii.

O măsură bună de informare este comparatorul pus la dispoziție de ANRE, un instrument foarte bun. L-am considerat relevant încă de la lansare, în iunie 2017.

Bineînțeles, orice lucru nou și dinamic poate fi permanent îmbunătățit. Nu le facem un bine consumatorilor dacă îi direcționăm spre oferte “capcană” sau le creăm așteptări nerealiste în contextul actual.

Recomandăm a se evita promisiunile către consumatori că prețurile vor fi mici.

Mai bine să-i educăm, să le explicăm cum se citește o factură, un contract, un preț corect cu sau fără servicii adiționale incluse.

Noi, la Future Energy Leaders România, promovăm informarea și conștientizarea și facem acțiuni concrete. Organizăm dezbateri, realizăm materiale de informare – chiar acum lucrăm la realizarea unui manual al consumatorului de energie electrică – cu informații despre legislația primară în domeniu, cu sfaturi de eficientizare a consumului. Un fel de „energia pe înțelesul tuturor”.

Nu în ultimul rând, conștienți fiind că în domeniul energetic există foarte multă nevoie de informare și conștientizare, susținem introducerea unei materii complementare în școli, prin care copiii să înțeleagă importanța eficienței energetice, a economisirii resurselor. Energia, cum am mai declarat, este un sector de importanță națională, strategică. Măcar elementele de bază să fie cunoscute de populație. Și pentru că vorbim intens despre Green Deal, iar copiii de astăzi vor trăi pe pielea lor anul 2050, despre care noi vorbim astăzi că va deveni neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon.

Avem deja exemple din care ne putem inspira. Italia este prima țară din lume în care studiul schimbărilor climatice este obligatoriu în școli, în învăţământul primar.

Care credeți că este viitorul energiei în România?

Echipa Future Energy Leaders: Viitorul energiei în România trebuie să țină cont de tendințele și evoluția piețelor de la nivel European, la care ne vom ralia.

Cu toate acestea, pentru atingerea țintelor și obiectivelor asumate pe plan european, FEL România apreciază oportună o abordare metodică, graduală, dar mai ales, racordată la particularitățile peisajul energetic național.

Cu alte cuvinte, este esențial ca România să profite de resursele deținute pentru a realiza tranziția energetică către o economie neutră din punct de vedere al amprentei de carbon la orizontul anului 2050.

La orizontul lui 2030 și 2050, ponderea cărbunelui și a gazului natural în mixul de generare este preconizat să fie redusă la ~20%, cu o scădere mai accentuată pentru cărbune; în timp ce nuclearul și regenerabilele ar ajunge la ~80% (33%; 47%). Nuclearul va juca un rol important pentru a balansa intermitența generării din surse regenerabile (excluzând hidro).

România are potențialul de a deveni un lider regional în ceea ce privește capacitățile de generare din surse regenerabile – 94 GW eolian offshore, din care 22 GW în turbine fixe; aceste capacități ar putea genera 239 TWh pe an. Evident, o parte din energia produsă în arealul pontic va putea fi utilizată pentru a obține hidrogen “verde”.

Astfel, pe termen mediu și lung este previzibil că vom asista la înlocuirea treptată a surselor de generare pe combustibili fosili cu cele regenerabile, proces coroborat cu politici publice care vor viza eficientizarea energetică, descentralizarea generării din surse regenerabile (prosumatori) și tehnologii de captare a dioxidului de carbon.

Totuși, apreciem că un aport considerabil al SRE în mixul energetic reclamă necesitatea operaționalizarii unor unități de producție cu capacități flexibile de generare, pentru a compensa caracterul intermitent al acestora.

Pe acest fond, FEL România susține obiectivele și direcțiile trasate prin proiectul de strategie energetică națională, care plasează gazele naturale în centrul tranziției energetice, combustibil care reprezintă elementul complementar natural pentru viitorul aport al SRE în mixul energetic național.

Rezervele continentale de gaz ale României sunt de ~101 miliarde m3 (~ 1.100 TWh), fapt ce ar acoperi necesarul de consum din producția internă pentru ~10 ani (raportat la consumul anului 2019).

Resursele de gaze din Marea Neagră sunt estimate la 180-200 miliarde m3  (1900 – 2100 TWh), volume care ar satisface necesarul de consum al României cu încă 17 – 19 ani. Însumat, asta înseamnă că pentru următorii aproximativ 30 de ani, România își va putea acoperi necesarul de consumul de gaze naturale, preponderent din surse interne. Mai mult, acest resurse ar putea fi folosite la producerea hidrogenului “albastru”, prin chimizare.

De asemenea, un rol important în situația energetică a României îl va juca producția descentralizată de energie electrică – atât de către consumatorii casnici cât și de cei non-casnici – adică prosumatorii. Schemele de sprijin existente cât și reducerea costurilor pentru astfel de tehnologii, vor accelera apariția prosumatorilor pe termen mediu.

Care sunt, în opinia voastră, principalele oportunităţi oferite sectorului energetic din ţara noastră de Pactul Ecologic European?

Echipa Future Energy Leaders: Pactul Ecologic European (Green Deal) este nouă strategie de creștere a UE care are drept scop transformarea comunității într-o societate echitabilă și prosperă, cu o economie modernă, competitivă și eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor și în care creșterea economică să fie decuplată de utilizarea resurselor.

Obiectivul central al acestei strategii transpune ambiția Europei de a deveni neutră din punct de vedere al impactului asupra climei până în 2050 (cu un obiectiv intermediar pentru 2030 de reducere a emisiilor cu 55%, raportat la anul 1990) și prevede o serie de măsuri apreciate ca fiind extrem de necesare sectorului energetic și economiei în general pentru a crește nivelul sustenabilității.

Statele membre au obligația de a regândi politicile naționale și de a ajusta cadrul legislativ pentru a facilita atingerea obiectivului comun.

Aplicat la nivelul României, Pactul impune o regândire a politicilor naționale, a strategiei și țintelor asumate, o schimbare în profunzime a contextului cu scopul final de a servi consumatorilor și a crește beneficiile aduse acestora.

Politica de climă aduce în prim-plan o serie de instrumente de finanțare care vizează țările membre cu nevoia cea mai mare de reducere a gazelor cu efect de seră, respectiv statele în care combustibilii fosili au o pondere semnificativă în mixul energetic.

Dintre acestea amintim instrumente de finanțare introduse prin Directiva 410/2018  respectiv articolul 10a – Fondul de Inovare, articolul 10d – Fondul de Modernizare și articolul 10c – Alocare Directă.

Fondul pentru o tranziție justă, promovat în cadrul pactului este pe departe cea mai apreciată soluție promovată în ultimul deceniu cu privire la abordarea situației din Valea Jiului, a zonelor și sectoarelor afectate de tranziția energetică, fiind alocate peste 750 milioane de euro, fonduri nerambursabile, în tratarea acestora.

Promisiunea de a nu lăsa pe nimeni în urma, adresată prin sloganul “leave no one behind”, este ținută prin promovarea unor măsuri care să încurajeze creșterea eficientei energetice și abordarea și eradicarea fenomenului de sărăcie energetică, o realitate atât de prezentă și neglijată în România.

Ne uităm la Pactul Ecologic European ca la salvarea noastră, a tuturor tinerilor, în faţa provocărilor extreme aduse de schimbările climatice și ca la garanția unui viitor mai bun, conștienți fiind că rămâne la latitudinea noastra, să vrem sa fim salvați.

Avem încredere că statul român, prin instituțiile competente, va maximiza beneficiile Pactului Ecologic European și îi asigurăm de întregul nostru sprijin în aceste demersuri.

 

BVB | Știri BVB

SIF MUNTENIA S.A. (SIF4) (27/10/2021)

Completare ordine de zi AGAE 15/16 noiembrie 2021

ROMPETROL RAFINARE S.A. (RRC) (27/10/2021)

Raport conform art. 108 din Legea 24/2017 (R)

BIOFARM S.A. (BIO) (27/10/2021)

Desfasurare AGA in contextul SARS-CoV-2

S.N.G.N. ROMGAZ S.A. (SNG) (27/10/2021)

Act aditional cf. art. 234 lit. i Reg. 5 din 2018- ELCEN Bucuresti