• Interviu cu Radosław Kędzia, Vicepreședinte Senior Huawei Europa
• ”În țări care au decis să elimine echipamentele Huawei, precum Marea Britanie, calitatea rețelelor mobile este în scădere.”
Echipamentele Huawei s-au dovedit a fi cele mai sigure de pe piață, nu au înregistrat niciodată un incident grav de securitate cibernetică, iar mesajul nostru este că suntem la fel de demni de încredere ca și înainte, ne-a declarat într-un interviu acordat la MWC 2024 BARCELONA, Radosław Kędzia, Vicepreședinte Senior Huawei Europa. Citiți, mai jos, interviul.
Precizăm că interviul a fost luat cu ocazia Congresului de la Barcelona, înainte ca Guvernul României să interzică participarea Huawei la rețelele 5G naționale (vezi aici reacţia Huawei România care se declară dezamăgită de decizia autorităţilor române).
Care sunt provocările cu care s-a confruntat Huawei, în ultimii ani, în Europa?
Radosław Kędzia: Cred că toată lumea știe care sunt provocările. Este presiunea geopoliticii. Suntem o companie de tehnologie și ne servim clienții. Mesajul nostru cheie este că suntem la fel de demni de încredere ca și înainte, iar echipamentele noastre s-au dovedit a fi cele mai sigure de pe piață.
Nu am avut niciodată un incident grav de securitate cibernetică. Clienții noștri fac teste de stres și folosesc echipamentele noastre de mulți ani și nu au avut niciodată probleme. Mai mult, nimeni nu a prezentat nicio dovadă împotriva noastră. Toate sunt acuzații false.
Așadar, cele mai multe dintre provocările noastre au fost să păstrăm nivelul rațiunii. De asemenea, pentru piață și clienții noștri, este important să aibă de ales, pentru că, dacă nu ai o piață în care să ai mulți furnizori, atunci echipamentul devine mai scump și inovația nu este la fel de rapidă.
Concurența este bună, iar stimularea ei este modul în care țările noastre au crescut timp de decenii. Dacă este eliminată concurența, vor exista efecte negative. Și putem vedea deja acest lucru în țări care au decis să elimine echipamentele Huawei, precum Marea Britanie. Calitatea rețelelor lor mobile este în scădere. Există chiar rapoarte în acest sens.
Cam acestea au fost provocările. În rest, trebuie să ne păstrăm loialitatea și încrederea clienților noștri, să le furnizăm în continuare soluții bune la prețuri competitive. Așa că fac licitații și au așteptări mari.
Dezvoltarea și progresul sunt, de asemenea, foarte încurajatoare pentru noi. Vedem semnale că vocea rațiunii predomină, în majoritatea țărilor. Așa că sperăm că acest lucru va continua.
Care sunt principalele investiții ale Huawei în Europa, în contextul dezvoltării inteligenței artificiale?
Radosław Kędzia: Investițiile pe care le facem în inteligența artificială sunt centralizate în centrele noastre de cercetare și dezvoltare de produse. Folosim inteligența artificială în două moduri. În primul rând, încercăm să aplicăm inteligența artificială în produsele noastre de consum pe baza așteptărilor utilizatorilor. Cred că introducerea inteligenței artificiale în telefoane și dispozitive portabile este un trend obișnuit. Folosim AI în telefoanele noastre de mulți ani deja pentru optimizarea imaginii, de exemplu, sau recunoașterea obiectului – fie că este vorba de o față, fie că este vorba de un peisaj, pentru a vă asigura că expunerea la lumină din fotografie este de cea mai bună calitate.
Dar acestea sunt exemple simple. Am văzut, anul trecut, că progresul AI a crescut semnificativ, odată cu apariția ChatGPT și a altor modele mari de limbaj. Și credem că această tendință va continua. Noi, ca furnizor de infrastructură și de componente, depunem eforturi pentru a oferi clienților noștri posibilitatea de a utiliza platforme de la mai mulți furnizori. Și ne referim, de asemenea, la platforme care pot fi folosite pentru a dezvolta modele mari de limbaj bazate pe cloud și AI, platforme pe care le dezvoltăm după cum puteți vedea în standul nostru (n.r. standul Huawei de la MWC24 Barcelona). Desigur, prezentăm și exemple, cum ar fi modelul nostru de prognoză meteo Pangu, care este recunoscut pe scară largă ca unul dintre cele mai precise modelele pentru predicția vremii. Îl prezentăm ca exemplu de cum pot fi folosite aceste platforme mari de limbaj de către clienții noștri, dar le oferim opțiuni de alegere.
Cum vedeți România pentru Huawei, în comparație cu alte țări europene?
Radosław Kędzia: România a fost una dintre primele țări în care am venit, în Europa. Acum aproape 20 de ani, când ne-am început operațiunile în Europa, eram prezenți în Germania și în România. Avem o mulțime de centre în România. Suntem mândri că putem avea o investiție și o cooperare continuă în România și facem tot posibilul pentru a aduce cea mai bună valoare. Fiecare țară pentru noi este importantă ca și fiecare client. Desigur, unele țări sau clienți sunt mai mari, altele/alții mai mici. Dar avem responsabilități și avem obligații față de toți clienții noștri. În perioada de pandemie, am văzut că unii dintre furnizori au fost puțin blocați din cauza incapacității de a furniza. Sunt mândru să spun că ne-am aprovizionat în mod continuu clienții în funcție de cererea acestora, astfel încât aceștia să se asigure că rețelele lor funcționează mai bine. Iar acest lucru este confirmat și de testele de viteză UMLAUT și OOKLA și testele de calitate ale rețelei. Clienții folosesc componentele noastre pentru a construi rețelele de o calitate înaltă.
Cum apreciați activitatea Huawei în Europa, în contextul problemelor dintre China și UE/SUA?
Radosław Kędzia: Aceste chestiuni geopolitice nu ar trebui să ne preocupe, deoarece suntem aici pentru a ne servi clienții și pentru a le oferi acestora soluții de tehnologie. Cu toate acestea, am fost atrași în această luptă geopolitică. Încercăm să o înțelegem cât de bine putem, dar nu suntem o organizație politică, așa că ne este destul de greu.
Singurul lucru pe care îl putem face este să arătăm cum funcționează sistemele noastre. Ele sunt deschise și testate de multe țări atât pentru funcționalitate, cât și pentru securitate cibernetică. Am fost certificați de Uniunea Europeană pentru soluțiile noastre.
Care sunt cele mai importante tendințe de pe piața tehnologiei?
Radosław Kędzia: AI este o tendință foarte importantă. Cloudificarea, de asemenea, este o tendință foarte importantă, dar și extinderea conectivității pentru viitoarele rețele și aplicații care rulează pe rețele. Vedem că acest trend devine realitate de mulți ani. Se cere viteză mare și latență scăzută pentru ca dispozitivele care sunt controlate de la distanță sau limbajul “machine to machine” să se realizeze fără întârzieri.
Astfel, oamenii operează de la distanță macarale care manipulează containere, așa cum vedem în Ungaria. Unele dintre aceste macarale sunt complet autonome și sunt controlate de la distanță, de la birou. Deci, fie că sunt -20 de grade sau plus 40 de grade Celsius afară sau dacă plouă, procesul de încărcare a mărfii nu este afectat. Datorită AI, acele procese sunt optimizate, astfel că, în medie, un container este atins de macara de două ori în loc de opt ori, ca în Amsterdam. Așadar, inteligența artificială și conectivitatea ridicată ajută gospodăriile și oamenii nu numai ca divertisment, dar sunt folosite și de companii ca să își optimizeze procesele și să se dezvolte.
Ce ne puteți spune despre implementarea 5G și despre adoptarea 5.5G
Radosław Kędzia: Cred că trebuie să privim acest aspect din două perspective. 5G este adoptat pe scară largă în estul și vestul lumii. Europa se mișcă un pic cam lent. De exemplu, știm că țările europene implementează 5G, dar se luptă și cu monetizarea 5G. De aceea, anul acesta la MWC încercăm să arătăm cum se conectează soluții de tehnologie cu afacerile pentru a ajuta operatorii să-și monetizeze 5G.
5.5G este o tranziție inevitabilă care are loc în Europa chiar și acum. Nu toate țările din Europa au același ritm de adoptare a tehnologiei 5G. Din analizele terților reiese că acele țări care controlează furnizorii sunt mai lente în adoptarea tehnologiei 5G, iar calitatea rețelei este mai scăzută. Dar putem vedea că cererea pentru viteza de 10 gigabiți și segmentarea rețelei cu latență scăzută devin din ce în ce mai importante, în special pentru țările foarte dezvoltate, unde industria crește și devine mai digitalizată.
Ce aduce tehnologia 5.5G în plus față de 5G?
Radosław Kędzia: În primul rând, este o rețea autonomă, deci nu trebuie să aibă la bază o rețea 4G pentru a funcționa, precum în cazul rețelelor 5G. În al doilea rând, are viteze mult mai mari, capacități mult mai mari și o latență mult mai mică. Utilizează segmentarea rețelei în întregime, astfel încât operatorul să poată dedica părți din costul rețelei pentru anumite servicii. Deci, dacă ai un client care folosește serviciul de streaming, acesta se concentrează pe lățimea de bandă. Altul care are un serviciu de jocuri se concentrează pe uplink și latență. Pentru unele servicii IoT poate nu este nevoie să aibă lățime de bandă mare, dar au nevoie ca latența să fie mai mică. Ei pot împărți reciproc rețeaua în segmente care se potrivesc cerințelor afacerilor.
Care sunt noutățile pe care le-ați adus la MWC Barcelona 2024?
Radosław Kędzia: Sunt mai multe lucruri noi. Și, în primul rând, trebuie să spun că vorbim despre o evoluție, nu o revoluție. Am văzut trecerea dintre 2G și 3G ca o revoluție pentru că a avut costuri mari pentru clienți, aceștia fiind nevoiți să construiască o rețea nouă pentru 3G. Noile tehnologii care vin sunt evolutive. Încercăm să ne ajutăm clienții să-și dezvolte capacitatea în rețeaua lor, nu prin spectrul mai larg pe care îl folosesc, ci prin capabilitățile rețelei.
Echipamentele noastre au o capacitate mai mare, un consum mai mic de energie și o dimensiune mai mică. Astfel soluțiile noastre sunt mai ecologice. Există o relație foarte strânsă între câți biți/watt de energie utilizat sunt transmiși și avem indicatori interni de performanță care arată că soluțiile ar trebui să aibă din ce în ce mai puțini watti/bit. Ne mândrim că, în ultimii zece ani, am redus consumul de energie al soluțiilor noastre de 2,7 ori. Și puteți vedea chiar că unele dintre echipamentele noastre sunt atât de ușoare încât le poți purta în geantă. Este un aspect important și pentru operatori.
Cum completează inteligența artificială capacitățile tehnologiilor 5G și 6G
Radosław Kędzia: Din perspectiva consumatorului, a utilizatorului final, inteligența artificială poate automatiza multe procese și multe domenii, ușurându-i viața. Datorită faptului că rețeaua este mai rapidă, AI îți poate oferi soluții mult mai repede decât dacă le-ai căuta personal. Al doilea aspect se referă la clienții noștri, cum ar fi operatorii de telefonie mobilă, care pot folosi inteligența artificială pentru a-și optimiza în mod eficient rețeaua și pentru a o face să funcționeze la cea mai înaltă calitate posibilă. AI poate să detecteze defecțiunile, problemele de rootare, deteriorări ale serviciului, situații anormale din rețea, deoarece modelele de comportament ale rețelei sunt de obicei aceleași. Dacă tiparele se schimbă, acesta poate fi un indiciu al unei probleme potențiale care nu este foarte vizibilă. Dar dacă folosesc inteligență artificială, operatorii pot identifica problema foarte repede și pot să își facă rețeaua să funcționeze la niveluri mult mai înalte.
Puteți împărtăși câteva informații despre modul în care 5G și viitoarele tehnologii 6G vor transforma industriile și societatea?
Radosław Kędzia: Tehnologia 5G este deja prezentă, iar companiile inovatoare sunt transformate deja. 5G oferă capacitatea de a face transformarea mai rapidă.
5.5G oferă capabilități și mai bune de a automatiza procesele și de a elimina, de exemplu, riscurile pentru angajați din perspectiva sănătății și siguranței. Nu trebuie să mai trimiți oameni la macarale să lucreze pentru a-și risca viața. Nu trebuie să mai trimiți mineri în mine. Nu la fel de mulți ca în trecut. Practic, îi puteți antrena să opereze AI în loc să-și riște viața în subteran. La fel se aplică și structurilor de inginerie civilă. În trecut, trebuia să trimiți ingineri să facă sondajele structurilor, acum poți folosi drone 5G pentru a face sondajul.
Tehnologia se aplică și agriculturii inteligente. În trecut, trebuia să ai fermieri cu tractoare pentru a vedea culturile, pentru a fertiliza și așa mai departe. Acum puteți folosi drone pentru a avea imaginea terenului.
Inteligența artificială vă oferă sugestii unde ar trebui să puneți îngrășământul pentru a vă asigura recolta. În Austria, am testat agricultura inteligentă. Feedback-ul a fost că folosesc cu 60% mai puțin îngrășământ, ceea ce este ecologic. Dar, pe de altă parte, obțin cu până la 40% mai multe culturi din același câmp, ceea ce este foarte încurajator. Încercăm să educăm industriile despre cum pot folosi tehnologia pentru a avea rezultate mai bune. Suntem o companie chineză, dar, în același timp suntem și o companie globală, dar și locală. Locuim în societățile locale și lucrăm cu afacerile locale. Dacă Europa se dezvoltă și generează un PIB mai bun, este în beneficiul tuturor.
Inteligența artificială este un instrument puternic pentru optimizarea eficienței energetice. Puteți împărtăși exemple despre cum Huawei folosește AI pentru a reduce amprenta de carbon în operațiunile sau pentru produsele sale?
Radosław Kędzia: În primul rând, folosim inteligența artificială în liniile noastre de producție. Fabricile noastre sunt aproape complet automatizate și am inclus AI și în sistemele logistice. Credem în economia circulară, așa că încercăm să reutilizam ambalajele și alte lucruri, iar AI ne ajută să urmărim elementele ambalajelor, cum să le returnăm, să le reciclăm și așa mai departe. În al doilea rând, încercăm să obținem cea mai bună eficiență a resurselor pe care le avem în procesul nostru logistic și în cel de producție. În al treilea rând, oferim clienților noștri platforme pentru a ne asigura că rețeaua pe care o folosesc poate funcționa cu un consum minim de energie. Soluțiile noastre sunt eficiente din punct de vedere energetic. Clienții noștri pot porni dinamic unele dintre transmițătoare dacă nu este mult trafic pe timp de noapte, pentru a reduce consumul de energie. Iar inteligența artificială îi poate ajuta să automatizeze aceste procese. Deci este mult mai eficient.