Update articol:
MWC23 BARCELONA. Interviu cu Radosław Kędzia, Vicepreședintele Huawei pentru CEE și Regiunea Nordică

Radosław Kędzia, Huawei: ”Dacă vrei să asiguri securitatea cibernetică nu trebuie să ai încredere în nimeni. Noi nu deținem rețelele, noi furnizăm soluții companiilor care operează rețelele”

Radosław Kędzia, Vice President, Huawei CEE & Nordic Europe Region Radosław Kędzia, Vice President, Huawei CEE & Nordic Europe Region
  • ”Europa trebuie să investească în infrastructura digitală, pentru a rămâne relevantă în arena globală”
  • ”Doar în 2021 am contribuit, în Europa, cu peste 13 miliarde euro în economie și am plătit taxe de câteva miliarde de euro”

”În 2019, Huawei a fost supusă unei campanii negative foarte puternice și ne-au fost aduse foarte multe acuzații, fără nicio substanță. Campania a fost condusă în principal geopolitic și nici până azi nu s-au adus dovezi care să susțină pretențiile. Ne dorim ca oamenii sa fie rezonabili, pragmatici și să se bazeze pe fapte. Dacă vrei să asiguri securitatea cibernetică nu trebuie să ai încredere în nimeni, dar ce vreau să scot în evidență este că noi nu deținem rețelele, noi furnizăm soluții companiilor care operează rețelele”, a declarat Radosław Kędzia, vicepreședintele Huawei pentru CEE și Regiunea Nordică, într-un interviu pentru Financial Intelligence, acordat în cadrul Mobile World Congress, ce a avut loc la Barcelona, săptămâna trecută.

Acesta ne-a vorbit despre provocările cu care s-a confruntat compania în ultimii ani și cum le-a făcut față, despre evoluția business-ului Huawei, investițiile planificate, dar și despre tendințele din industria de tehnologie.

Huawei participă anual la târgul de tehnologie Mobile World Congress (MWC) de la Barcelona, având alocat un spațiu foarte mare, unde prezintă cele mai inovative echipamente și soluții tech atât pentru piața B2C, cât și pentru B2B.

Cum vedeți activitatea Huawei în Europa, în contextul geopolitic dificil cauzat de războiul din Ucraina?

Radosław Kędzia: Ucraina face parte din regiunea noastră și trebuie să ne asigurăm, în primul rând, că angajații noștri sunt în siguranță. Am muncit mult pentru a ne asigura de acest aspect, i-am ajutat în mai multe localități pe ei și pe familiile lor.

În al doilea rând, oferim ajutor umanitar și, în al treilea rând, ne sprijinim clienții și ne asigurăm că rețelele sunt operaționale.

Cât despre efectele asupra economiei, putem vedea că în toate țările din Europa, după pandemie și după izbucnirea conflictului din Ucraina, au crescut inflația și incertitudinea din punct de vedere financiar. Trebuie să observăm și să analizăm efectele asupra clienților noștri și asupra companiei noastre, dar în același timp trebuie să ne ținem de misiunea noastră și să ne asigurăm că ne putem servi în continuare clienții în dezvoltarea business-urilor lor, pentru că succesul lor este și al nostru.

Cum a fost influențat business-ul Huawei din Europa, dar și din România, în ultimul an, în contextul războiului din Ucraina?

Radosław Kędzia: În Europa, în principal, am văzut incertitudine, ceea ce aduce o lipsă de încredere în privința investițiilor. Acesta este un semnal puțin îngrijorător, deoarece Europa trebuie să investească în infrastructura digitală, pentru a rămâne relevantă în arena globală. Serviciile digitale trebuie să contribuie mai mult la PIB-ul țărilor din Europa, deoarece acesta este un trend general, iar alte regiuni din lume stau mai bine ca Europa din acest punct de vedere. De aceea, misiunea noastră este să susținem Europa, companiile, operatorii, societatea și țările să rămână relevante și să fie în joc. Oferim tehnologii de ultimă generație în acest sens.

Ce investiții noi ați planificat pentru acest an în Europa?

Radosław Kędzia: Nu suntem o companie care face promisiuni viitoare ce ar putea fi puse sub semnul întrebării. Ne focusăm pe proiecte solide și de obicei depășim așteptările în ceea ce privește contribuția noastră.

Doar în 2021 am adus peste 13 miliarde euro în economie și am plătit câteva miliarde de euro taxe. Am susținut 14.000 joburi în Europa și suntem o companie care încearcă să fie cât se poate de locală, ne plătim taxele și, de obicei, suntem cei mai mari plătitori din industrie, în fiecare țară în care activăm. Vrem să creștem împreună cu națiunile în care operăm, suntem parte din ecosistem.

Au avut autoritățile române anumite cerințe pentru Huawei din punct de vedere al îngrijorărilor legate de securitatea cibernetică? Cum stau lucrurile acum între Huawei și autoritățile române și ce așteptări aveți pentru anii următori?

Radosław Kędzia: În 2019 a avut loc o campanie foarte puternică împotriva noastră și ne-au fost aduse foarte multe acuzații, fără nicio substanță, pentru că nu se bazau pe un suport real tehnic și pragmatic. Campania a fost condusă în principal geopolitic și nici până azi nu s-au adus dovezi care să susțină pretențiile. Ne dorim ca oamenii sa fie rezonabili, pragmatici și să se bazeze pe fapte. Dacă vrei să asiguri securitatea cibernetică nu trebuie să ai încredere în nimeni, dar ce vreau să scot în evidență este că noi nu deținem rețelele, noi furnizăm soluții companiilor care operează rețelele.

Timp de mulți ani, operatorii au construit rețelele cu ajutorul mai multor furnizori și ei trebuie să se asigure că rețelele sunt sigure. Responsabilitatea noastră ca furnizor de soluții este să ne asigurăm că produsele și soluțiile noastre respectă standardele de securitate cu toate certificările necesare și suntem mândri că nu am avut incidente serioase de securitate cibernetică în ceea ce ține de echipamentele noastre.

Puteți spune că actualul context a influențat nivelul investițiilor planificate de Huawei în România înainte de 2019?

Radosław Kędzia: În niciun caz. Suntem angajați Europei pentru Europa, suntem în Europa de peste 20 de ani și vrem să ne întărim prezența aici, vrem ca aceasta să fie a doua noastră piață. În consecință, facem ajustări în ceea ce privește operațiunile noastre, combinăm regiunea Europei de Vest cu cea a Europei de Est.

Avem o responsabilitate, avem obligații față de clienții noștri și suntem aproape de ei să ne asigurăm că sunt serviți bine.

Care sunt cele mai importante tendințe din piața de tehnologie?

Radosław Kędzia: Cred că dacă vrem cu adevărat să ne îndeplinim misiunea de a aduce digitalizarea, trebuie să reușim să avem conectivitate. Și chiar dacă Europa, și în special România și alte țări din regiune, au făcut un salt în disponibilitatea conectivității, și cred ca puteți vedea schimbarea din ultimii 5-7 ani, nu toate ariile sunt acoperite. Dacă vrem ca mașinile inteligente să înceapă să lucreze pentru noi, acestea trebuie să aibă conectivitate.

Spre exemplu, în Austria, avem o cooperare cu un partener care vinde servicii de pilotare drone folosind rețeaua 5G. Compania vinde acest serviciu pentru verificarea calității fermelor solare. Dacă un panou este stricat de grindină sau orice altceva, este foarte dificil de găsit, dar dacă ai o dronă cu o cameră termică, poate să găsească foarte ușor locul.

Noi cooperam cu acest partener pe un proiect de smart farming. Am format o alianță împreună cu universități austriece, cu operatori de telefonie mobilă și cu partenerul nostru – compania de drone, ca să prezentăm cum poate fi folosită tehnologia 5G. Serviciul de drone operează zboruri regulate deasupra câmpurilor, face scanare termică, scanare cu infraroșu, îl stratifică și folosește inteligența artificială ca să prezică ce suprafețe au nevoie de fertilizare. Rezultatul este că utilizarea pesticidelor pe câmpuri a scăzut cu 80%, iar recoltele au crescut cu 40%.

Avem mai multe astfel de proiecte. Încercăm să inspirăm industria să folosească unelte pe care le au la îndemână pentru că, uneori, inabilitatea de a te mișca este cea mai mare piedică.

Nimeni nu folosea învățământul la distanță înainte de pandemie. Acum toată lumea folosește videoconferințele, a devenit un standard. Dar umanitatea avea nevoie de un impuls. Și desigur că a fost un impuls negativ, pentru ca mulți oameni au murit, nu vreau să sune nepotrivit. Dar inabilitatea de a îmbrățișa schimbarea este cea mai mare piedică. În mod special, în Europa, pentru că în alte părți ale lumii, oamenii sunt mai deschiși la schimbări. Încercăm să inspirăm Europa să fie mai inovativă.

Multe companii de tehnologie din lume au făcut disponibilizări recent, deși joburile în sectorul de tehnologie sunt printre cele mai căutate, pentru salariile și beneficiile atractive. Putem spune că se schimbă acest sector?

Radosław Kędzia: Nu pot vorbi în numele întregului sector. Fiecare companie are propriile strategii, cu urcușuri și coborâșuri. Noi nu am făcut niciodată disponibilizări și nici nu avem în plan. Ne schimbăm structura ca să fim aproape de clienți și plănuim să investim mai mult în resurse locale. Lucrăm îndeaproape cu universitățile ca să găsim talente. Vrem să construim compania noastră mai europeană sau mai globală. Avem și acum expați, dar încercăm să ne diversificăm în continuare, să avem diverse culturi și naționalități pentru că aduc orizonturi mai largi în aspectele ce țin de muncă. Așa că vrem să continuăm să fim în Europa pentru Europa, vom încerca să localizăm operațiunile noastre și mai mult.

Ce înseamnă o mai bună localizare? Dacă România nu se arată la fel de deschisă ca alte țări afacerilor Huawei, presupune că va beneficia de mai puține investiții?

Radosław Kędzia: Nu privim lucrurile în acest fel. Să spunem că nu ținem cont de emoții. Avem un business, iar prioritățile noastre sunt următoarele: în primul rând trebuie să ne servim clienții, deci trebuie să avem suficiente echipe competente la punctul de lucru ca să ne asigurăm că putem satisface nevoile clienților noștri. În al doilea rând, dacă planifici un business pentru următorii 20 de ani, trebuie să fii sigur că mediul de business este unul predictibil. Trebuie să analizezi mediul macroeconomic și geopolitic pentru că, dacă investești într-o țară, nu vrei să te trezești a doua zi că ești nedorit sau persona non grata. Așa că trebuie să-ți planifici investițiile. Fiecare companie o face, nu doar Huawei. Dacă ai câteva locații în portofoliu, analizezi costul operării în acea țară versus perspectiva mediului de afaceri și poți avea o ecuație care îți dă locațiile care sunt mai promițătoare decât altele.

Ce măsuri ați luat în contextul excluderii Huawei de la licitația 5G și cum comentați această măsură luată de România, dar și de alte state europene?

Radosław Kędzia: Cred că a fost un singur caz, din ce știu. Nimănui nu îi convine să îi fie luat dreptul de a face business, ceea ce un drept fundamental. Toată lumea ar trebui să aibă drepturi egale să opereze și dacă cineva îți încalcă acest drept, încalcă drepturile fundamentale ale societății. Încercăm să rezolvăm situația, să aratăm că are efecte negative pe termen lung asupra societăților și asupra celor care încearcă să facă aceste limitări pentru că dacă nu ai competiție te îndrepți către monopol, iar monopolul nu a adus niciodată inovație sau prețuri mai bune pentru cetățeni. Treaba noastră este să arătăm că nu este calea corectă.

Cum a fost influențat de aceste măsuri business-ul Huawei în România?

Radosław Kędzia: A avut un efect, desigur. Vedem o mare provocare și încercăm să-i facem față cât putem de bine și sperăm ca vocea rezonabilității și abordarea pragmatică va câștiga.

Sper că deja am transmis mesajele noastre autorităților, am argumentat, nu doar în România, ci în mai multe țări și putem vedea că unele țări au realizat că nu este benefic pentru ele să limiteze competiția și să încalce regulile de bază. Câteva țări au întors deciziile, câteva au ușurat abordarea și credem că România va urma.

Nu facem diferențe între țări, înțelegem motivele și încercăm să contribuim la economie și vrem să continuăm să o facem.

Care sunt provocările cu care s-a confruntat Huawei în ultimii ani și cum le-ați depășit?

Radosław Kędzia: Cred că cea mai mare provocare pentru noi, ca și pentru alte companii din industrie, este instabilitatea forței de muncă. În special postpandemie, oamenii își lasă slujbele ca să găsească altceva. Fluctuațiile resurselor umane sunt foarte mari așa că trebuie să pregătim noi oameni ceea ce ne costă eforturi mari. Ne-am dori să avem angajații stabili și să crească o dată cu noi. Alt aspect sunt cursurile valutare care afectează profitabilitatea.

Care sunt noutățile pe care le-ați adus la MWC Barcelona 2023?

Radosław Kędzia:  Avem multe inovații și multe produse noi, am reproiectat portofoliul nostru de produse astfel încât să fie mai eficient energetic, să consume mai puțină energie și să fie mai ușoare. Credem, de asemenea, că întreaga industrie trebuie să se îndrepte către tehnologia 5.5 G care înseamnă o capacitate mai mare. Până acum avem 3000 de contracte cu clienții noștri la nivel global pentru 5G.

Pentru că 5G nu este doar pentru consumatori, este în mod special pentru companii, pentru piața B2B, pentru digitalizarea și automatizarea organizațiilor cu abilitatea de a se conecta de oriunde cu viteză mare și latență scăzută și capacitate mare. Mă refer la comunicații machine to machine și IoT.

Care este viziunea dumneavoastră în privința AI?

Radosław Kędzia: Utilizăm AI de ceva timp. Chiar atunci când folosim telefonul, camera are inteligență artificială. Dar inteligența artificială are atât de multe sensuri și aplicații. De obicei, AI este restrâns să îndeplinească anumite funcții și cred că operatorii folosesc AI pentru planificarea și optimizarea rețelei, pentru a prezice modelul de trafic pe baza datelor pe care le au, iar noi le putem know-how-ul nostru și uneltele să o facă. Nu avem niciun interes pentru datele lor și respectăm toate legile și regulamentele.

Lucrăm pe acest segment de ceva timp, furnizăm, de asemenea, tehnică de calcul și inteligență artificială.

Pentru consumatori, oferim servicii de cloud și anumite aspecte de inteligență artificială.

ChatGPT este altceva, este o bază de date generală imensă pe internet, dar nu este neapărat o arie în care operăm. Așa cum spuneam și mai devreme, nu le putem face pe toate. Trebuie să rămână loc și pentru alții.

Rolul nostru este să ne asigurăm că putem livra dispozitive pentru clienți și că îi putem ajuta să construiască infrastructura și inteligența. Sunt multe companii pe segmentul de aplicații, conținut și altele. Noi suntem foarte de succes în ceea ce facem și nu are niciun rost să mergem în altă direcție.

BVB | Știri BVB

SIMTEL TEAM (SMTL) (13/12/2024)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

AQUILA PART PROD COM (AQ) (13/12/2024)

Convocare AGA O & E 21/22.01.2025 Achizitie Kitax

Sphera Franchise Group (SFG) (13/12/2024)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014