Update articol:

eToro: Comercianții speră într-un miracol logistic al lui Moș Crăciun

Bogdan Maioreanu eToro; începi să investești

Comentariul analistului eToro, Bogdan Maioreanu

În sezonul de sărbătorilor de iarnă am putea avea nevoie de magia lui Moș Crăciun pentru a vedea rafturile magazinelor pline. Îmbrăcămintea și încălțămintea, în special, ar putea avea stocuri limitate din cauza problemelor de producție și transport. Iar aceasta este o problemă globală care va afecta și România.

Nike (NKE) a tras un semnal de alarmă privind intarzierile de livrări după închiderea fabricilor sale din Vietnam din cauza pandemiei de Covid. Marca a pierdut deja peste 10 săptămâni de producție din cauza  lockdown-urilor. Iar situația este departe de a fi rezolvată.

Fabricile Nike din Vietnam au fost închise din iulie, redeschiderea acestora fiind așteptată la începutul lunii octombrie. Nike spune că va fi nevoie de “câteva luni” pentru ca producția să ajungă la capacitate maximă. Chiar dacă producția va fi reluată, problemele de transport reprezintă o amenințare serioasă pentru aprovizionarea în perioada sărbătorilor.

Timpii și costurile de expediere au continuat să se înrăutățească pe parcursul pandemiei. Prețul containerelor de transport maritim a crescut, în timp ce porturile rămân congestionate pe toată coasta de vest a SUA. Nike se așteaptă în mod normal ca produsele să ajungă de la fabricile sale în 40 de zile, dar acum timpii de tranzit au crescut la 80 de zile. Cele mai mari porți de acces din Statele Unite, care procesează peste un sfert din importuri, porturile Los Angeles și Long Beach, California, funcționează cu întreruperi din cauza lipsei de muncitori și de camioane. Zeci de mii de containere sunt blocate fără a fi procesate, iar peste 60 de nave stau la coadă pentru a acosta, cu timpi de așteptare care se întind până la trei săptămâni. Și transporturile pentru sărbători nici nu au început încă.

Problemele de transport maritim ale Nike (NKE) sunt împărtășite și de alte companii care au încercat proactiv să le rezolve. American Eagle Outfitters (AEO) – un retailer specializat – a investit recent în consolidarea lanțului său de aprovizionare. La sfârșitul lunii august a acestui an, compania a achiziționat AirTerra, un startup de transport și logistică cu sediul în Seattle, care are mai puțin de un an de existență. Aceasta este cea de-a treia achiziție pe care American Eagle a făcut-o în istoria sa de 44 de ani. Celelalte două – Todd Snyder și Tailgate Clothing – au fost mărci de îmbrăcăminte. În timpul teleconferinței privind rezultatele financiare, compania a atribuit o mare parte din veniturile record ale trimestrului – peste 1 miliard de dolari, o creștere de 35% față de trimestrul trecut – acestei investiții, deoarece a reușit să reducă timpul de aprovizionare cu o săptămână și jumătate. Alte măsuri pentru a ocoli problemele legate de lanțul de aprovizionare au inclus creșterea producției mai devreme decat în mod normal și diversificarea porturilor din care preia produsele, în loc să se bazeze doar pe portul Los Angeles.

Și nu sunt singurii. Walmart (WMT), cel mai mare comerciant tradițional din lume, este o altă mare companie care a investit direct în transportul maritim. În loc să expedieze prin intermediul unui serviciu terț, Walmart a început să își închirieze propriile nave începând cu luna iulie.

Interesant este faptul că unele mărci de fashion s-au adaptat la problemele legate de lanțul de aprovizionare prin reproiectarea produselor lor. “Ne-am conceput colecția [de sărbători] pentru a fi mai atemporală și mai puțin sezonieră, astfel încât, în cazul unor întârzieri de expediere, produsul nostru să poată fi vândut la preț întreg pentru o perioadă mai lungă de timp, dacă va fi nevoie”, a declarat Brittney Rothweiler, cofondator al brandului de fashion The Range, cu o vechime de 4 ani. Alte mărci încearcă să aducă producția mai aproape de punctele de vânzare.

Nike ar putea urma exemplul Walmart și ar putea încerca să-și dezvolte propria companie de transport de marfă. Dar închiderea fabricilor este o provocare mult mai dificil de ocolit. Dimensiunea afacerii Nike (37 de miliarde de dolari în 2020) înseamnă că este necesară o producție rapidă pentru a satisface cererea. Cea mai probabilă soluție ar putea fi răspândirea producției sale în mai multe țări. Dar acest lucru necesită timp. În momentul de față, 80% din fabricile de încălțăminte ale companiei se află în Asia de Sud. Din cauza acestei situații, Nike și-a redus așteptările pentru anul fiscal 2022, dezamăgind investitorii și înregistrând o scădere a  prețului acțiunilor sale, de la 159,98, cu mai mult de 10 dolari.

_

Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro, are peste 20 de ani de experiență în domeniul serviciilor financiare și al investițiilor, precum și un background solid în jurnalism. A ocupat diferite poziții de conducere în zona de Corporate Banking în cadrul Raiffeisen Bank și OTP Bank, pentru a trece apoi la consultanță în afaceri, lucrând pentru mai multe companii printre care și IBM România. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss și Washington University.

BVB | Știri BVB

SIF MUNTENIA S.A. (SIF4) (27/10/2021)

Completare ordine de zi AGAE 15/16 noiembrie 2021

ROMPETROL RAFINARE S.A. (RRC) (27/10/2021)

Raport conform art. 108 din Legea 24/2017 (R)

BIOFARM S.A. (BIO) (27/10/2021)

Desfasurare AGA in contextul SARS-CoV-2

S.N.G.N. ROMGAZ S.A. (SNG) (27/10/2021)

Act aditional cf. art. 234 lit. i Reg. 5 din 2018- ELCEN Bucuresti