Update articol:
REACŢIE LA SCRISOAREA COMPANIILOR DE UTILITĂŢI

Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG): Este necesară liberalizarea imediată a pieței, prin eliminarea prevederilor OUG 114 referitoare la prețul gazelor, pentru a nu afecta aprovizionarea cu gaze a României

FPPG: OUG 114 nu a redus factura la gaze

OUG 114 a fost prezentată ca o masură menită să reducă prețul gazelor pentru consumatorii casnici. În realitate, factura la gaze nu a scăzut. Dimpotrivă, a crescut prețul pentru consumatorii industriali, ceea ce s-a reflectat în prețul bunurilor de larg consum, susţine Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG).

Reacţia FPPG după ce a apărut în spaţiul public o scrisoare a lui Frank Hajdinjak, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie ACUE, transmisă pe 30 august Comisiei de buget, finanţe, bănci din Camera Deputaţilor, prin care spune că o abrogare bruscă a OUG 114, fără măsuri tranzitorii pentru o perioadă corespunzătoare de timp, este un scenariu care riscă să creeze dezechilibre majore și ar trebui evaluate cu atenție implicațiile.

 

Frank Hajdinjak, ACUE: O abrogare bruscă a OUG 114, fără măsuri tranzitorii pentru o perioadă corespunzătoare de timp, este un scenariu care riscă să creeze dezechilibre majore și ar trebui evaluate cu atenție implicațiile

Conform oficialilor FPPG, eliminarea prevederilor OUG 114 și revenirea la o piață liberă și funcțională ar duce la reintroducerea în piață a unui volum de gaze de 4,3 miliarde m3 (reprezentând obligațiile pentru piața reglementată), ceea ce va permite decuplarea fața de prețurile de import.

În plus, creșterea capacităților de interconectare cu Bulgaria, Ungaria și Ucraina, planificată pentru anul viitor, va încuraja concurența pe piața gazelor prin diversificarea surselor, cum ar fi LNG (Gaz Natural Lichefiat). 

FPPG:  Consumatorii vulnerabili trebuie protejați

Principalul argument adus în defavoarea liberalizării pieței gazelor este protecția consumatorului vulnerabil, potrivit FPPG care menţionează: „Consumatorii vulnerabili trebuie protejați prin mecanisme care pot coexista cu o piață liberă, așa cum se întamplă și în alte țări din Europa Centrală și nu numai. Din păcate, deși există planuri de acțiuni elaborate de specialiști, cum sunt cei de la Emerton, în România nu a fost implementat un mecanism funcțional de protecție a acestora. De aceea, este nevoie de o acțiune urgentă în acest sens”.

„FPPG:  Liberalizarea pieței de gaze este o necesitate

În 2001, în cadrul negocierilor pentru aderarea la UE, România și-a asumat liberalizarea pieței gazelor până în 2007. Aceasta a avut loc pentru o perioadă scurtă de timp, din 2017 până în decembrie 2018, când, prin introducerea OUG 114, România a regresat în ceea ce privește piața gazelor. În acești ani, împotriva României au fost deschise două proceduri de infringement pe piața gazelor.

FPPG precizează: ” Impactul zecilor de ani de tergiversări în liberalizare se traduce în paradoxuri cum ar fi acela ca doar 30% din gospodăriile din România sunt conectate la rețeaua de gaze.

O piață reglementată nu atrage investiții – în ultimii ani am asistat la ieșirea unor companii mari de pe piață și încetinirea sau chiar blocarea unor proiecte de investiții majore. În același timp, producția locală de gaze a scăzut și a fost înlocuită cu importuri, în condițiile în care România are potențial de a-și acoperi necesarul de gaze exclusiv din producția internă. În prezent rata importurilor a crescut la circa 28%.

În aceste condiții este necesară liberalizarea imediată a pieței, prin eliminarea prevederilor OUG 114 referitoare la prețul gazelor, pentru a nu afecta aprovizionarea cu gaze a României. Este necesară, de asemenea, protejarea concretă a consumatorului vulnerabil și implementarea unor programe ample de eficiență energetică, ce au ca efect direct scăderea semnificativă a facturilor la energie”.