Interviu cu Iuliana Pănescu, Head of Treasury Premier Energy
Cum a evoluat activitatea Premier Energy în această perioadă? Care sunt provocările cu care s-a confruntat compania?
Iuliana Pănescu: În ultimii ani, întregul sistem energetic a trecut printr-o serie de provocări, de la criză sanitară, care a provocat o scădere semnificativă a cererii, la războiul de la granița noastră, la criza energetică ce a generat o creștere a cererii și a prețurilor.
Din cauza volatilității extreme a prețurilor, toți consumatorii au avut probleme, iar furnizorii au fost în mod special afectați.
Premier Energy a navigat cu atenție această perioadă caracterizată de înalta volatilitate și a reușit să o depășească cu bine, însă din cauza contextului – războiul Ucraina-Rusia și recent Israel-Hamas, piața rămână tensionată.
Uniunea Europeană a luat măsuri pentru a proteja energia la nivel comunitar, astfel încât depozitele de gaze naturale din Europa să fie complete în așteptarea sezonului rece, actorii din piață având niveluri minime de stoc de îndeplinit în timpul verii.
După cum știm deja, guvernele au stabilit scheme de plafonare a prețurilor la energie pentru economie, în valoare de miliarde de euro la nivel național, pentru a evita să transfere costurile creșterii fără precedent a prețurilor la energie. Acest lucru a dus la o presiune neașteptată asupra bugetelor naționale și la o creștere a datoriei publice. În unele țări, cum ar fi Romania, acest lucru a fost combinat cu supraimpozitarea industriei energetice.
În consecință, stabilitatea pieței energiei energetice rămâne o preocupare și în 2024.
Capacitatea globală de energie regenerabilă a crescut în 2022, dar Europa a rămas în urma Asiei în ceea ce privește instalarea de noi unități de producție de energie “verde”, ceea ce va face dificil de atins obiectivul de zero emisii nete până în 2030.
A existat o corecție naturală pe burse a prețurilor energiei electrice și a gazelor naturale odată ce energia din surse regenerabile a devenit principală în 2022. Un alt motiv ține și de faptul că vremea de până acum a fost extrem de blândă.
În ceea ce privește măsurile de asistență a consumatorilor care au fost implementate în România, impactul pentru Premier Energy a fost relativ mic. Acest lucru se datorează colaborării strategice cu finanțatorii noștri, care au înțeles nevoile grupului nostru pe de o parte, provocările și volatilitatea pieței pe care activăm, pe de alta.
Ce ne puteți spune despre rebrandingul Premier Energy?
Iuliana Pănescu: Rebrandingul Premier Energy reprezintă o bornă importantă în evoluția companiei noastre. De-a lungul celor zece ani de prezență pe piața românească ne-am bazat pe experiența unei echipe de profesioniști, care astăzi formează coloana vertebrală a organizației.
Principiile centrale ale companiei – încrederea, eficiența, modernitatea și siguranța – sunt pilonii pe care ne construim promisiunile față de clienți și de parteneri. Din dorința de transparență și responsabilitate am adoptat tehnologii avansate, menite să optimizeze și să ecologizeze furnizarea energiei, menținând în același timp o dimensiune umană în toate interacțiunile noastre.
Explicând grafica noului nostru logo, cele trei dreptunghiuri orizontale fac trimitere la cele trei servicii principale pe care le oferim – energia electrică (albastru), gazul (portocaliu) și energia eco (verde). Combinația de culori și structura grafică reflectă diversitatea și durabilitatea ofertelor noastre și, concomitent, exprimă încrederea în viitorul imediat și pe termen lung. Fontul bold comunică fermitate, stabilitate și dinamism, reiterând angajamentul nostru față de toți stakeholderii.
Sloganul “Dăm energie casei/afacerii tale ca tu să pui lumea în mișcare”, captează esența a ceea ce ne străduim să realizăm – energizăm viața clienților noștri și îi sprijinim să aducă schimbări semnificative în lume.
Publicul nostru țintă este format din oameni care aspiră la un viitor mai bun, care investesc în educație și sunt deschiși la schimbare și inovație. Acești consumatori valorifică progresul, eficiența și profesionalismul, totodată menținându-și autenticitatea și preocuparea pentru propriul bine, pentru familie și pentru mediu.
Prin rebranding, dorim sa transmitem un mesaj clar către toți cei care împărtășesc aceste valori și aspirații. Este o invitație de a se alătura unui partener de încredere în călătoria lor spre un viitor mai luminos, eficient și sustenabil.
Care sunt proiectele de viitor ale Premier Energy? Ce ne puteți spune despre investițiile în sectorul energiei regenerabile?
Iuliana Pănescu: În ceea ce privește planurile pe termen mediu, am început construcția unui parc eolian verde la Războieni, Tulcea, ce va avea 16 turbine și o capacitate instalată operațională de 99 MW. Investiția va fi de peste 100 de milioane de euro. De subliniat că, odată ce va fi finalizat, parcul va fi inclus în topul primelor cinci proiecte de producție de energie regenerabilă din România.
Continuăm extinderea anorganică în domeniul proiectelor regenerabile. Până acum, am identificat mai multe obiective de capacitate de producție deja funcționale și operaționale și sperăm să depășim 150 de megawatt-ore de putere operațională funcțională în anul 2023.
De asemenea, achizițiile și transferurile care au fost deja efectuate și care sunt în curs de finalizare susțin planul anunțat – acela de a deveni o platformă energetică regională.
Suntem implicați pe termen lung în distribuția și furnizarea de gaze naturale în România, precum și în producția și furnizarea de energie electrică din surse regenerabile. Business-ul nostru se extinde organic și prin achiziții și fuziuni, iar obiectivul nostru este integrarea pe verticală.
Cu aproximativ 70% din piața Republicii Moldova, suntem principalul distribuitor și furnizor de energie electrică.
Cum apreciați sistemul fiscal și de reglementare din România?
Iuliana Pănescu: Piața de energie din România este caracterizată de un grad înalt de reglementare, atât în zona de distribuție, iar începând din 2021 și în zona de furnizare.
România s-a aliniat la trendul internațional de plafonare a prețurilor în vederea protejării consumatorilor, decizie care, așa cum am spus mai sus, a afectat atât jucătorii, cât și bugetele naționale.
Răspunsul firesc al presiunii bugetare a fost creșterea fiscalității în segmentul energetic, cea mai cunoscută publicului larg fiind probabil taxa de solidaritate.
Dacă în zona de distribuție reglementările sunt necesare având în vedere natura de serviciu de utilitate publică, în segmentul de furnizare caracterul acestora ar trebui să fie unul temporar.
Ce ne puteți spune despre finanțarea investițiilor?
Iuliana Pănescu: Politica Premier Energy a fost de a reinvesti profiturile în România atât în creșterea organică și anorganică a activității de distribuție și de furnizare a gazului natural, cât mai ales în sectorul de producție a energiei electrice din surse regenerabile.
Totodată, ne bucurăm de parteneriate solide cu finanțatori de top, care ne-au sprijinit și continuă să investească alături de noi în oportunitățile de afaceri identificate.
Ca strategie pe termen mediu, continuăm să urmărim finanțarea investițiilor noastre printr-un mix echilibrat de fonduri proprii și finanțare bancară.