Update articol:

Modificările la legea petrolului, publicate în Monitorul Oficial: Transferul unui acord petrolier, numai cu aprobarea Guvernului

ORDONANŢA DE URGENŢĂ pentru modificarea și completarea Legii petrolului nr. 238/2004 cu modificările și completările ulterioare, prin care titularul unui acord petrolier poate transfera altei persoane juridice drepturile dobândite și obligațiile asumate, numai cu aprobarea Guvernului la propunerea autorității competente, a fost publicată în această seară în Monitorul Oficial. 

Se pare că OUG a obţinut avizul CSAT, de care era nevoie. 

Actul normativ mai prevede că, în situația în care are loc o operațiune de preluare a controlului titularului unui acord petrolier sau are loc o schimbare în structura acționariatului cu drept de control asupra titularului, acesta are obligația să notifice autoritatea competentă, iar acordul petrolier poate să își mențină valabilitatea, să se revizuiască în noile condiții, sau să fie reziliat, după caz, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorității competente.

 

Nerespectarea acestor prevederi are ca efect pierderea calității de titular de acord petrolier a persoanei juridice române sau străine în cauză, în situația în care acordul petrolier are mai mulți titulari, iar în situația în care acordul petrolier are un singur titular, acesta încetează de drept.

OUG mai precizează că, în lipsa transpunerii reglementărilor europene, vidul de reglementare ar putea conduce la lezarea intereselor ce țin de siguranța națională prin imposibilitatea refuzării concesionării și executării de operațiuni petroliere de explorare, dezvoltare și exploatare a unui zăcământ petrolier de către persoane juridice care sunt efectiv controlate de țări terțe Uniunii Europene sau de resortisanți ai țărilor terțe Uniunii Europene desfășurate cu afectarea securității naționale. 

OUG vrea să evite unele situații imprevizibile, care pot apărea prin transferul către altă persoană juridică a drepturilor și obligațiilor asumate prin acorduri petroliere, cu consecința schimbării condițiilor esențiale ale acestora, care raportat la dinamica geopolitică regională ar putea afectata siguranța națională, respectiv starea de legalitate, de echilibru și de stabilitate socială, economică și politică necesară existenței și dezvoltării statului național român ca stat suveran, unitar, independent și indivizibil, menținerii ordinii de drept, precum și a climatului de exercitare neîngrădită a drepturilor, libertăților și îndatoririlor fundamentale ale cetățenilor, potrivit principiilor și normelor democratice statornicite prin Constituție. 

Potrivit notei de fundamentare a  proiectului de OUG,  prin adoptarea prezentului proiect de act normativ se realizează, în perspectiva noilor concesiuni petroliere, consolidarea cadrului legislativ în domeniul petrolier în concordanță cu legislația comunitară în materie, cu legislația privind siguranța națională a României și cu art. 135 alin.(2) lit.d) din Constituția României.

Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune ultimul paragraf al art. 2 alin. (2) din Directiva nr. 94/22/CE privind condiţiile de acordare şi folosire a autorizaţiilor de prospectare, explorare şi extracţie a hidrocarburilor, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 164/1994.

Concesionarea de operațiuni petroliere privind resursele de petrol ale statului roman este reglementată prin prevederile Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și prin actele normative subsecvente acestei legi.

ExxonMobil vrea să iasă din proiectul exploatării gazelor din Marea Neagră și caută cumpărător pentru participația sa. Se pare că unul din posibilii cumpărători este compania rusească  Lukoil. 

ExxonMobil a intrat în România prin ExxonMobil Exploration and Production Romania Limited (EMEPRL) cu sediul în Bahamas, care deține concesiunea pentru 50% din blocul Neptun Deep împreună cu OMV Petrom (50%). EMEPRL este controlată 100% de gigantul american.

Exxon poate ieşi din afacerea Marea Neagră prin două modalităţi: fie prin vânzarea directă a firmei EMEPRL  Bahamas, fie prin vânzarea părţii de 50% din concesiune. 

Se pare ca autorităţile noastre sunt foarte nemulţumite de negocierile Exxon cu Lukoil, în condiţiile în care este vorba de Lukoil cu sediul la Moscova. Lukoil este o companie privată condusă de Vagit Alekperov, fiind considerată unul dintre pionii politicii energetice globale a Kremlinului. Întâlnirile dintre Vladimir Putin și managementul companiei sunt regulate.

Intrarea unei companii din Rusia în proiectul Neptun Deep este considerată de autorităţile noastre o problemă de siguranță națională, în condiţiile în care Rusia este exportator de gaze în România. Potrivit unor reglementări europene, statele UE pot refuza un anume cumpărător dacă acesta aduce atingere siguranţei naţionale.     

Recent, ministrul economiei Virgil Popescu a declarat că recomandă ca transferul de licență de către Exxon să fie făcut prin Hotărâre de Guvern.

Mi-aș dori ca Exxon să continue operațiunile în România. În cazul în care din motive interne doresc să plece, le recomand să respecte legislatația românească pe care au folosit-o când au intrat, adica HG pentru transferul de licență. De asemenea, mi-aș dori ca Romgaz, companie a statului român, să fie parte din viitorul consorțiu care va exploata acest perimetru.

Operațiunile de la Marea Neagra reprezintă o chestiune de securitate națională și recomand ca nimeni să nu ne pună la încercare cu acest lucru„, a scris Virgil Popescu pe Facebook.

Pe 11 decembrie, premierul Ludovic Orban și ministrul economiei Virgil Popescu au avut o întrevedere cu reprezentanții Exxon Mobil, însă nu au ajuns la o concluzie legată de renunțarea companiei americane la proiectul Neptun. Premierul Ludovic Orban a spus că, în cazul în care nu va putea să-și vândă participația din proiectul de la Marea Neagră la un preț convenabil, Exxon Mobil ar putea să rămână.

Exxon Mobil şi OMV Petrom explorează blocul de mare adâncime Neptun din Marea Neagră, unde rezultatele preliminare au indicat rezerve de 42-84 de miliarde de metri cubi de gaze (România consumă 11 miliarde pe an), însă companiile au amânat decizia de a merge mai departe cu etapa de extracţie.

BVBStiri BVB

SOCEP S.A. (SOCP) (31/03/2020)

Informare Depozitarul Central - structura sintetica la 26.03.2020

SIF MOLDOVA S.A. (SIF2) (31/03/2020)

Raport conf. art. 82 din Legea 24/2017

SIF TRANSILVANIA S.A. (SIF3) (31/03/2020)

Informare privind transfer actiuni S.I.F. Transilvania