Update articol:
Proiect editorial susținut de Rosoftlab

”Potențialul transformator al inteligenței artificiale pentru afaceri și în viața de zi cu zi a oamenilor este categoric imens” – Mihai Dumitrescu, CEO Rosoftlab

Mihai Dumitrescu, CEO Rosoftlab Mihai Dumitrescu, CEO Rosoftlab

Fie că este vorba de eficientizarea afacerilor și valorificarea cât mai bună orizontului lor de creștere, sau de maximizarea confortului oamenilor, inteligența artificală este astăzi un instrument important în progresul societății umane. Cum stă România la acest capitol? Care este deschiderea investitorilor spre acest domeniu? Unde ne situăm în comparație cu alte piețe europene? Am discutat despre aceste lucruri cu Mihai Dumitrescu, CEO – Rosoftlab, una din companiile românești deja cu tradiție în acest domeniu.

  • Ce oportunități aduc soluțiile de inteligență artificială pentru mediul de afaceri?

Mihai Dumitrescu: Tot mai multe din procesele de rutină cu care ne obișnuisem în diferite domenii și în care era nevoie de intervenția umană devin automatizate în întreaga lume. Această evoluție le permite managerilor să aloce timp suplimentar pentru a lucra la idei noi care să genereze noi oportunități pentru afacerile lor și să realoce resursa umană către alte activități generatoare și ele de valoare adăugată. Potențialul transformator al inteligenței artificiale pentru afaceri și în viața de zi cu zi a oamenilor este categoric imens.

  • Există vreun domeniu în care inteligența artificială nu își va pune amprenta în viitor?

Mihai Dumitrescu: Categoric nu. Provocarea cea mai mare din punctul meu de vedere este identificarea și crearea legăturilor între inteligența artificială și domeniile cele mai neașteptate de aplicare a sa. După ce legătura este creată, beneficiile vin extrem rapid. Mașinării pentru construcții, procese de colectare a taxelor, agricultura ecologica șamd,  domeniile sunt practic nelimitate. Chiar și noi, cei care realizăm soluțiile ajungem să fim foarte des uimiți, luati prin surprindere de temele noi pe care ne trezim că lucrăm și de aplicabilitățile inovatoare pe care le descoperim.

  • Cum se vede ca business românesc potențialul pieței românești de a integra soluții de inteligență artificială? Este interes, se înțelege cum poate inteligența artificială să susțină transformarea în bine a companiilor?

Mihai Dumitrescu: Din păcate suntem ceva mai departe decât alții. Un exemplu oarecum aleator: Sunt spitale de vârf în România în care se mai scriu “foi” ale pacienților, cu pixul pe hârtie. Rămânând la domeniul medical, înainte de a ajunge la zone avansate unde profesioniștii din domeniu pot fi susținuți de inteligența artificială, spre exemplu în zona de suport decizional în diagnosticare, e nevoie de infrastructura de bază. Este doar un exemplu, dar este reprezentativ. Chiar dacă suntem în urma altor state din punct de vedere al integrării soluțiilor de inteligență artificială, putem reduce acest decalaj în anii următorii. România are specialiști buni, există mai multe companii de profil, și este important ca ele să ajungă să fie cunoscute și apreciate și aici, nu doar pe piețele externe.

  • Care ar fi principalele direcții de dezvoltare viitoare ale Rosoftlab?

Mihai Dumitrescu: Suntem în poziția fericită de a căuta provocări în proiectele noastre. Ne interesează exact legăturile acelea neașteptate despre care vorbeam mai devreme, cu cele mai variate domenii în care ne putem aduce aportul. Lucrăm atat pe proiecte din zona de computer vision cât și inteligență artificială și algoritmică cu aplicabilitate mai generală.

  • Cum a evoluat piața românească în ultimii ani? Dar cea internațională?

Mihai Dumitrescu: Este dificil să apreciez evoluția trendurilor pe piața locală, pentru că nu există date clare care să fi fost centralizate și anunțare public. În mod cert, la fel ca piața internațională de profil, și cea românească este în creștere. Proiectele noastre vin însă cel mai des din piata internațională. Acolo interesul investitorilor, companiilor este la un nivel superior, la fel însă și concurența.

  • Cum stă România la capitolul specialiști în acest domeniu?

Mihai Dumitrescu: Am asistat în ultimii ani la o creștere masivă a cererii pentru astfel de specialiști, în condițiile în care strategia de head-hunting a fost bazată într-o mare măsură strict pe analiza ofertelor financiare. Asta a condus ulterior foarte multi specialiști la plafonare, pentru că într-o piață în care este foarte ușor să-ți gasești de lucru, motivația de a progresa profesional scade puternic. Ce am încercat noi să facem a fost să evităm această plafonare profesională, tocmai prin implicarea în proiecte extrem de provocatoare, de solicitante și în același tip diverse. Astfel și membrii echipei au continuat să se dezvolte, să reinventeze cu fiecare proiect, iar noi, ca tot, am reușit să devenim un nume puternic și apreciat pe piață.

  • Ce s-ar putea face pentru a sprijini creșterea prezenței inteligenței artificiale în cadrul companiilor de piața locală?

Mihai Dumitrescu: Uitandu-mă la ce am văzut în Germania în perioada studenției mele observ că mai avem mult de lucru la relația dintre învățământ și industrie. Sunt foarte mulți studenți care lucrează în timpul studiilor la proiecte foarte “artificiale”, în acelasi timp sunt multe probleme neacoperite și teme de cercetare în industrie, administrație, institutii de stat. E nevoie de crearea acestor legături pentru că ele sunt semințe puternice pentru dezvoltare, atât a viitorilor specialiști, ca și a unor firme inovatoare și a dezvoltării domeniului pe piața românească.