Update articol:

Premierul Orban: Finalizarea gazoductului BRUA, o investiţie extrem de importantă pentru România şi Europa (video)

Finalizarea gazoductului BRUA reprezintă o investiţie extrem de importantă pentru România şi pentru Europa, permiţând astfel diversificarea surselor de aprovizionare cu gaz natural ale Uniunii Europene, a declarat sâmbătă, premierul Ludovic Orban, prezent în localitatea Jupa din judeţul Caraş-Severin, cu prilejul încheierii lucrărilor la prima fază a acestui proiect de investiţii.

Premierul a mai spus că gazoductul BRUA este extrem de important şi pentru fructificarea optimă a zăcămintelor de gaze naturale de care dispune România.

“Mă bucur că putem să marcăm finalizarea unei investiţii extrem de importante nu numai pentru România, ci a unei investiţii extrem de importante pentru Europa. Se ştie că proiectul gazoductului BRUA – care vine de la iniţialele Bulgaria, România, Ungaria, Austria – are rolul de a diversifica sursele de aprovizionare cu gaz natural ale Uniunii Europene, în principal cu legarea la conducta TAP, care aduce gaz din Azerbaijan. De asemenea, există mai multe conexiuni posibile care pot să permită această diversificare a surselor de aprovizionare cu gaz natural, de care are atâta nevoie România. De asemenea, gazoductul BRUA este extrem de important, alături de alte investiţii care urmează să fie realizate, şi pentru fructificarea optimă a zăcămintelor de gaz natural de care dispune România”, a spus Ludovic Orban, citat de Agerpres.

Şeful Guvernului a arătat că prin modul în care a fost gestionat acest proiect s-a reuşit o scădere a costului final al investiţiei cu circa 11%, de la o valoare iniţial estimată de 480 de milioane de euro, până la 423 de milioane de euro.

Transgaz: “Am reușit implementarea proiectului BRUA faza 1 cu o economie de 11% față de valoarea bugetată inițial”

“Este o investiţie mare. Iniţial fusese prevăzută o investiţie evaluată la aproape 480 de milioane de euro. S-a văzut ce înseamnă procedurile de achiziţie derulate corect şi s-a văzut ce înseamnă un control strict, un management foarte bun al acestui proiect, din costul final, care este de 423 de milioane de euro, cam cu peste 11% mai mic decât costul iniţial. Acest proiect a beneficiat de finanţare europeană nerambursabilă în valoare de aproape 180 de milioane de euro, din cadrul Connecting Europe Facility, restul finanţărilor fiind asigurate de Transgaz prin intermediul unor credite, în nişte condiţii foarte bune care au fost negociate cu Banca Europeană de Investiţii şi cu Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare”, a declarat Orban.

El a menţionat că România şi-a îndeplinit obligaţiile asumate faţă de partenerii europeni în ceea ce priveşte gazoductul BRUA.

“Sigur, asta e prima fază a BRUA. Sigur că noi ne-am îndeplinit obligaţiile asumate faţă de partenerii europeni. Pentru finalizarea BRUA mai sunt necesare, evident, şi câteva lucruri care nu depind de noi, ci depind de partenerii bulgari şi de partenerii ungari. Şi suntem încredinţaţi că până la urmă, o politică care este stabilită la nivel european va fi pusă în practică de toţi partenerii noştri de la nivel european”, a precizat Orban.

Premierul a mai arătat că Transgaz, compania care a realizat proiectul BRUA în România, dezvoltă şi alte proiecte importate pe linia magistralelor de gaz metan.

“Primul obiectiv de investiţii care va fi realizat în următoarea perioadă va fi asigurarea legăturii între BRUA şi zăcămintele de gaz natural de la Marea Neagră prin intermediul gazoductului Podişor-Tuzla, care, practic, face legătura între zăcământul de gaz natural de la Marea Neagră şi gazoductul BRUA pentru o valorificare superioară a acestor zăcăminte de gaze. De asemenea, sunt în curs de derulare sau urmează să înceapă foarte multe magistrale de gaz natural”, a menţionat premierul.

În plan local, Ludovic Orban s-a referit la studiul de fezabilitate pentru legătura între localităţile Jupa, Caransebeş, Băile Herculane, Orşova, până la Prunişor, care va realiza o conductă ce va permite conectarea la gazul natural a mai multor localităţi din judeţele Caraş-Severin şi Mehedinţi.

De asemenea, sunt în derulare proiecte în diverse regiuni ale ţării pentru ca accesul la gaze naturale să fie posibil pentru cât mai multe familii.

“Se lucrează la conducta Oneşti-Gherăieşti, se lucrează la conducta Craiova-Segarcea-Calafat, deja cred că este terminat Craiova – Segarcea, se lucrează la magistrala din Nord, care va face legătura între Vatra Dornei-Borşa-Vişeul de Sus. Peste tot, aproape, se construiesc astfel de tronsoane de magistrale care au rolul de a permite accesul la această resursă de care dispune România pentru cât mai mulţi români”, a adăugat premierul Ludovic Orban.

Faza I a proiectului BRUA a fost finalizată, atât conducta, cât şi staţiile de comprimare, ceea ce va duce la diversificarea surselor de aprovizionare cu gaze a României, a anunţat, luni, Dan Drăgan, secretar de stat în Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri.

Proiectul BRUA are drept obiectiv asigurarea accesului la noi surse de gaze, precum şi facilitarea transportului de gaz caspic către pieţele din Europa Centrală şi de Est.

Faza I asigură capacităţi de transport bidirecţional de 1,5 miliarde metri cubi pe an în sau din direcţia Bulgaria şi 4,4 miliarde metri cubi pe an în sau din direcţia Ungaria.

Proiectul a fost declarat de Comisia Europeană ca fiind de importanţă strategică