Ministerul Muncii a publicat un proiect de ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea unor acte normative pentru pilonul II de pensii private obligatorii.
Conform Notei de Fundamentare, proiectul prevede stabilirea unui comision unic de administrare, perceput de administrator pentru prestarea activităților principale și a celor secundare/conexe.
Astfel, conform proiectului de OUG, „(1) Comisionul de administrare se constituie prin deducerea unui procent din activul total al fondului de pensii administrat privat, dar nu mai mult de 0,07% pe lună, astfel: 0,02% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este sub nivelul ratei inflaţiei; 0,03% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la un punct procentual peste rata inflaţiei; 0,04% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la 2 puncte procentuale peste rata inflaţiei; 0,05% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la 3 puncte procentuale peste rata inflaţiei, 0,06% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la 4 puncte procentuale peste rata inflaţiei; 0,07% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este peste 4 puncte procentuale peste rata inflaţiei.”
Comisionul de la punctul a), din legea care este în vigoare acum, respectiv cel prin deducerea unui cuantum din contribuțiile plătite, dar nu mai mult de 0,5% dispare.
Modificarea este justificată de faptul că “reglementarea actuală a comisionului de administrare perceput de administratorii fondurilor de pensii private este constituit din două surse, ambele suportate de către participanții la fondurile de pensii private, generează o diminuare nejustificată a pensiei private ce urmează să fie primită la finalul perioadei de contribuție”.
În prezent, Administratorii fondurilor private de pensii obligatorii încasează un comision, care vine din două surse: din deducerea unui cuantum din contribuțiile plătite și din deducerea unui procent din activul net total al fondului de pensii administrat privat.
*Modificări preconizate
Conform Notei de Fundamentare a OUG, modificările aduse Legii nr. 411/2004 și Legii nr. 204/2006 cuprind următoarele prevederi:
– completarea termenilor existenți în cadrul celor două legi pentru a cuprinde: persoana care deţine o funcţie-cheie, persoana relevantă în raport cu administratorul și structura de conducere, termeni utilizați pe parcursul actelor normative în cauză;
– principii privind regulile de investire și atribuțiile directorilor de investiții din cadrul administratorilor;
– atribuțiile structurii de management al riscului în cadrul administratorilor;
– principii privind modul de evaluare a activelor fondurilor și responsabilitatea administratorilor;
– suplimentarea activităților privind administrarea unui fond de pensii;
– stabilirea obligației administratorului de a deține permanent un nivel adecvat de lichiditate, a cărui valoare acoperă activitatea curentă pentru o perioadă de cel puțin 6 luni;
– obligația de constituire la nivelul entității a unui comitet de investiții format din membrii independenți (care va adopta decizii pentru operațiunile de investire/dezinvestire), precum și a unui comitet de remunerare;
– introducerea unor prevederi privind cerințele pentru persoanele cu funcții-cheie și introducerea unor prevederi exprese privind autorizarea acestor persoane;
– stabilirea obligațiilor consiliului de a defini şi supraveghea implementarea mecanismelor de guvernanță care asigură gestionarea eficientă şi prudentă a unei organizații, inclusiv separarea sarcinilor în cadrul organizației şi prevenirea conflictelor de interese, într-un mod care promovează integritatea pieţei;
– segregarea atribuțiilor și responsabilităților diferitelor structuri de conducere, supraveghere și control, după caz, astfel încât să fie evitate eventualele conflicte de interese și să fie acordată autoritatea și independența necesară funcțiilor de control;
– completarea documentației aferente cererii de autorizare de constituire;
– informații privind politicile şi practicile de remunerare;
– prevederi privind obligația respectării, în orice moment, pe parcursul activității, a condițiilor de autorizare și a celor de funcționare;
– completarea cerințelor de raportare și transparență;
– introducerea unor prevederi privind efectuarea verificărilor asupra evidențelor contabile ale administratorului și ale fondurilor de private;
– introducerea unor prevederi privind avizarea persoanelor care sunt responsabile pentru activitatea de depozitare a activelor fondurilor de pensii și pentru activitatea agentului de marketing persoană juridică desfășurată în sistemul de pensii private;
– completarea și clarificarea regimului sancționatoriu.
In proiectul de Ordonanță se mai arată că beneficiarul are dreptul să opteze între: “a) cumularea conturilor, dacă are calitatea de participant la un fond de pensii;
- b) plata unică sau plăți eșalonate în rate pe o durată de maximum 5 ani, fără a datora penalități, indiferent dacă beneficiarul are sau nu calitatea de participant.
(4) Plata drepturilor beneficiarului se face în termen de 30 de zile calendaristice de la data solicitării acestora.”
Totodata, „Dreptul participanților și al beneficiarilor de a cere plata activului personal net sau a pensiei private este imprescriptibil.”
De asemenea, “A.S.F. efectuează verificări asupra evidențelor contabile ale administratorului și ale fondurilor de pensii administrate.
(2) În aplicarea alin. (1), administratorul pune la dispoziția A.S.F. registrele contabile, evidenţe contabile, rapoarte contabile, documente de afaceri şi orice alte înscrisuri. În acelaşi scop, A.S.F. poate solicita informații sau înscrisuri şi altor persoane cu care administratorul are sau a avut raporturi economice sau juridice.”
În ministerul finanțelor se lucrează la un nou plan de naționalizare a pilonului 2 de pensii, a scris, recent, pe Facebook, deputatul USR Claudiu Nasui.
Valoarea sumelor acumulate în Pilonul II de pensii private obligatorii a recuperat în mai puțin de două luni peste jumătate din scăderile din anul 2022, pe fondul îmbunătățirii cotațiilor titlurilor de stat, potrivit calculelor realizate de Asociația pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) pe baza celor mai recente date disponibile public. Astfel, la data de 12 august 2022 randamentul mediu al Pilonului II în 2022 arăta un minus de doar 3,2%, comparativ cu -7,6% la finele primului semestru, arată un comunicat de presă.