Update articol:

Răzvan Nicolescu: Contractele pentru diferență la eolian și fotovoltaic nu fac bine sectorului energetic, inclusiv nuclear, în acest moment

Răzvan Nicolescu

Contractele pentru diferență la eolian și fotovoltaic nu fac bine sectorului energetic, inclusiv nuclear, în acest moment, consideră fostul ministru al energiei, Răzvan Nicolescu, adăugând  că bariera în calea energiei regenerabile sunt rețelele și stocarea care trebuie să fie obligatorie.

Răzvan Nicolescu a explicat: “Dacă cineva îmi explică ce are de câștigat România din implementarea, în acest moment, a unei scheme de contract pentru diferența în energie îi rămân recunoscător.

Avem un boom investițional în producția de energie, fără contracte pentru diferență. Menirea contractelor pentru diferența este să ajute investițiile care, în acest moment, nu au nevoie de ajutor.

Avem prețuri (încă) mari, volatilitate mare, inflație mare și cost mare cu finanțarea, adică condiții de manual când nu este recomandat să implementezi schema de contract de diferență pe 15 ani.

Avem o piață bulversată de criza energetică și de război pe partea de prețuri. Nu ne trebuie un strike price care va fi referința în piață (semnal de preț) pentru 15 ani de acum înainte.

Pentru câțiva investitori fără apetit la risc, contractul pentru diferență este o mișcare deșteaptă pentru că le transformă investiția în energie într-o investiție în titluri de stat.

Cu trei miliarde de euro pe care ne pregătim să-i alocăm contractelor pentru diferență, puteam atrage încă trei miliarde capital privat. Cu șase miliarde euro puteam instala în România peste 10.000 MW în eolian și fotovoltaic, dacă chiar dorim să intervenim într-un sector care merge bine.

Spun, din nou, în interes public: contractele pentru diferență la eolian și fotovoltaic nu fac bine sectorului energetic, inclusiv nuclear, în acest moment.

Bariera în calea energiei regenerabile sunt rețelele și stocarea care trebuie să fie obligatorie.

Argumentul că așa ne-am angajat în PNRR nu mă convinge. Nimeni la Bruxelles nu are interesul ca România să instaleze mai puțină energie regenerabilă. Trebuie însă explicat că situația nu mai este că atunci când s-a discutat PNRR și când investițiile erau la un nivel dezastruos”.

  • Burduja despre contractele pentru diferență: Anticipăm lansarea procesului de licitație cel târziu până la sfârșitul acestei luni

Anticipăm lansarea procesului de licitație pentru contractele pentru diferență cel târziu până la sfârșitul acestei luni, depunerea ofertelor cel mai târziu până la sfârșitul lunii iunie și selectarea câștigătorilor și semnarea contractelor în cursul lunii august a.c., a declarat ministrul energiei, Sebastian Burduja. 

Aceste fonduri vor veni din Fondul pentru Modernizare. 5000MW energie verde (3000 MW parcuri solare și 2000MW parcuri eoliene) reprezintă cea mai mare investiție pentru tranziția energetică a României. Prin contractele pentru diferență, în urma unei proceduri competitive publice și transparente, se va fixa prețul de vânzare a energiei electrice generată de aceste investiții pentru următorii 15 ani.
Sebastian Burduja, ministrul Energiei: „Pentru toți românii, aceste investiții înseamnă un preț mai mic al energiei electrice pe termen mediu și lung, un aer mai curat și o producție mai mare de energie. România a devenit anul trecut, după mulți ani, net exportator de energie. Și vom continua să exportăm, România consolidându-și statutul de lider regional în sectorul energetic. Mulțumesc întregii echipe care a reușit această victorie pentru România. Este un nou jalon PNRR îndeplinit și, de departe, cel mai important sprijin acordat până acum de România producției de energie verde. Am făcut un calcul rapid. În mandatul meu de ministru al energiei, am sprijinit investiții cu o valoare de peste 15 miliarde EUR în sectorul energetic românesc.”

Cadrul juridic oferit de Comisia Europeană facilitează dezvoltarea și implementarea tehnologiilor cu emisii reduse de carbon în sectorul energetic, contribuind la reducerea amprentei de carbon a țării și la combaterea schimbărilor climatice.

Totodată, se creează un mediu atractiv pentru investitorii din domeniul energiei, stimulând astfel investițiile în proiecte de energie verde și tehnologii eficiente din punct de vedere energetic.

Schema de sprijin prevede două runde de licitație, respectiv în 2024 (prima licitație de 2 GW – constând din 1 GW solar și 1 GW eolian) și în 2025 (restul de 3 GW în a doua licitație, cuprinzând 1,5 GW eolian și 1,5 GW solar). Mecanismul va fi finantat din Fondul de Modernizare, pentru reducerea impactului la consumatori.

BVB | Știri BVB