Update articol:

Soros: Criza economică este acum mai gravă decât în 2008 – există o singură cale de ieșire: este momentul pentru a emite obligațiuni perpetue

soros-poster
  • Să finanțăm deficitul bugetar al Marii Britanii prin emiterea de obligațiuni perpetue, profitând de faptul că ratele dobânzilor globale nu pot scădea mult mai jos

O variantă mai contagioasă a Covid-19 a creat o nouă situație de urgență, astfel încât toate țările care pot ar trebui să emită obligațiuni perpetue pentru a plăti costul combaterii virusului, potrivit unui articol al lui George Soros, publicat în The Independent.

Principalii candidați pentru acest lucru sunt Regatul Unit și așa-numitele Frugal Five: Austria, Danemarca, Finlanda, Olanda și Suedia. Nu sunt vremuri normale. Pandemia a creat o situație de urgență, deoarece autoritățile nu au reușit să o controleze suficient de repede pentru a evita un șoc economic global.

Epidemia va fi în curând controlată de un fapt remarcabil de epidemiologie și știință medicală. Astfel, o serie de vaccinuri vor deveni disponibile pe scară largă în decurs de un an. Între timp, însă, virusul a făcut ravagii, cu un impact economic mai grav decât criza financiară din 2008. Acest lucru necesită un răspuns economic îndrăzneț.

Din păcate, răspunsul Europei a fost slab. Motivele acestui eșec pot fi atribuite relației complicate dintre instituțiile centrale ale UE și statele sale membre. De mult susțin obligaţiunile perpetue. Acestea sunt obligațiuni care nu trebuie rambursate niciodată; trebuie plătită doar dobânda anuală. Pentru unii, acest lucru poate suna ca o idee radicală, totuși obligaţiunile perpetue au fost folosite de secole. Marea Britanie a emis obligațiuni perpetue, numite „Consols” în 1752 și ulterior a folosit „obligațiuni de război”, care erau și perpetue, pentru a finanța războaiele napoleoniene. SUA au emis obligaţiuni Consols în anii 1870.

George Soros spune că pandemia de coronavirus amenință supraviețuirea UE

Obligațiunile perpetue ar trebui introduse acum, când ratele dobânzii globale nu mai pot scădea. Acestea ar putea fi introduse treptat pentru a permite piețelor financiare să se familiarizeze cu un nou instrument. Acest lucru nu prezintă nicio problemă, deoarece o obligațiune nedatată poate fi vândută cu ușurință în tranșe. Până de curând, am susținut că Uniunea Europeană, mai degrabă decât statele sale membre, ar trebui să emită obligațiuni perpetue. Acum recunosc că acest lucru este imposibil în circumstanțele actuale. În ciuda unui număr important de chestiuni politice, UE nu a fost înzestrată cu o putere fiscală suficientă pentru a finanța tipul de stimul fiscal care ar fi necesar pentru a face față pandemiei. În această situație, guvernele europene trebuie să își extindă propria capacitate de răspuns fiscal la pandemie. De aceea, fiecare țară ar trebui să emită obligațiuni perpetue pentru a finanța costurile luptei împotriva Covid-19.

Dar țările din Europa nu au experiență în utilizarea acestui instrument. Marea Britanie le-ar putea oferi un mare serviciu în acest sens prin emiterea de obligațiuni perpetue. Ar crea un precedent care ar putea fi invocat și de alte guverne europene. Acest lucru ar contribui la consolidarea încrederii și cooperării între Marea Britanie și UE. Mai presus de toate, ar fi calea corectă de finanțare a deficitului bugetar al Marii Britanii. Deși este în general necunoscut de publicul larg, Banca Centrală Europeană (BCE) a introdus deja obligațiuni perpetue. BCE a cumpărat cantități masive de obligațiuni de stat ca parte a programului său de relaxare cantitativă. Experții știu că BCE nu are de ales decât să dețină această datorie perpetuu.

Vânzarea obligațiunilor acumulate pe piață ar putea provoca prea multe tulburări de piață – obligarea guvernelor să le răscumpere nu ar putea fi niciodată făcută, deoarece ar provoca o austeritate de neconceput. În schimb, atunci când obligațiunile deținute de BCE devin scadente, acestea vor fi pur și simplu înlocuite cu obligațiuni de stat nou emise. Această răsturnare ar putea continua continuu. Acesta este modul în care relaxarea cantitativă a transformat efectiv obligațiunile cu scadență fixă în datorii perpetue.

Există o mare diferență între obligațiunile perpetue emise direct de guverne și datoria perpetuă creată pe o cale circuitată. Dacă un guvern european emite obligațiuni perpetue, acesta va bloca ratele dobânzilor scăzute pentru totdeauna. Dacă, pe de altă parte, guvernul emite noi obligațiuni ordinare pentru a umple stocul de obligațiuni al BCE scadent, este posibil să fie nevoit să plătească rate ale dobânzii mai mari. Obligațiunile perpetue emise direct de guvernele europene au un avantaj suplimentar important: sunt mai democratice. În acest moment, datoria perpetuă este creată de BCE, o instituție care nu răspunde direct electoratului unui anumit stat membru.

BCE este ghidată de un mandat restrâns – menținerea stabilității prețurilor pe termen lung în întreaga zonă euro. Acesta nu este mandatul care ar trebui să ghideze răspunsul fiscal al guvernelor europene la situația de urgență Covid-19.

Autorităţile au obligația față de cetățenii lor de a face față acestei situații de urgență prin orice mijloace necesare. Aceasta ar trebui să includă emiterea de obligațiuni perpetue din cauza avantajelor lor înnăscute.

***

George Soros este președinte al Soros Fund Management și al Open Society Foundations. Pionier al industriei fondurilor speculative, el este autorul „Alchimiei finanțelor” și „În apărarea societății deschise”, precum și a multor alte cărți.

BVBStiri BVB

MedLife S.A. (M) (16/09/2021)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

SIF BANAT CRISANA S.A. (SIF1) (16/09/2021)

Modificare calendar financiar 2021