- Cionca: ”Aprobarea vaccinului cât și eficacitatea acestuia coroborate cu viteza implementării la nivel mondial vor determina o reacție pozitivă la nivel mental în rândul oamenilor care va ajuta mult la recăpătarea încrederii și la revenirea economică”
Deși fiecare an este diferit, 2020 ne-a arătat puterea tehnologiei, a lucrului la distanță și a unui business de criză care merge contra curentului, consideră Andrei Cionca, CEO Impetum Group.
E rezonabil să ne așteptăm ca anul viitor să înceapă ezitant, dar per ansamblu sperăm să vedem stabilitate față de aceeași perioadă a 2020. Consider că este necesar ca partea de creditare să fie stimulată în continuare de programe guvernamentale și europene concrete și eficiente anul viitor, bineînțeles cu politici economice și fiscale coerente și adaptate situației, ne-a spus Andrei Cionca într-un interviu acordat în exclusivitate pentru Financialintelligence.ro.
Să ne așteptăm pentru anul viitor la o criză mai adâncă precum cea din 2008-2009? Care ar fi soluțiile din punctul dumneavoastră de vedere pentru atenuarea efectelor acestei crize? Cum va fi revenirea, din punctul dumneavoastră de vedere?
Andrei Cionca: Am observat că, în perioada în care am primit răspunsurile pentru chestionarul Confidex (în septembrie 2020), majoritatea managerilor români nu resimțeau criza sanitară. Asta se datorează faptului că, spre deosebire de criza din 2008, criza actuală a survenit într-un context de capitalizare mai bună, atât a firmelor cât și a băncilor, acestea având un acces mai bun la surse de finanțare și la diverse scheme de sprijin din partea statului. Desigur că există riscul ca și această criză sanitară să se transforme într-una de ordin financiar, sau cel puțin într-o recesiune la nivel macro cu crize sectoriale. Cred că stă în puterea companiilor și guvernantilor să aplatizeze curba de scădere și să accelereze revenirea prin măsuri concrete și eficicace.
Soluțiile pentru atenuarea efectelor acestei crize sunt un cumul, din punctul meu de vedere. În primul rând trebuie să acționăm, nu ne ajută cu nimic dacă stăm și așteptăm să vedem ce se întâmplă. Cred că trebuie să fim creativi și să găsm soluții inovative pentru a ne adapta perioadei și a ne îmbunătăți constant. De exemplu, am fost foarte plăcut surprins să primesc oferta unui hotel dintr-o zonă frumoasă a României pentru „work from hotel”. Deși zona HoReCa este printre cele mai lovite de această criză, iată că se poate reinventa. Putem lucra într-un mediu business, iar după asta putem petrece timp în natură, un lucru care ne-a lipsit mult în perioada COVID.
Cât despre revenire, sunt în asentiment cu managerii respondenți ai studiului Confidex Q3, care estimează că va fi nevoie de o periodă mai lungă de revenire, de aproximativ doi ani, desigur cu reveniri sectoriale la viteze variabile în funcție de expunerea la actuala criză sanitară.
Consider că aprobarea vaccinului cât și eficacitatea acestuia coroborate cu viteza implementării la nivel mondial vor determina o reacție pozitivă la nivel mental în rândul oamenilor care va ajuta mult la recăpătarea încrederii și la revenirea economică.
Pe termen scurt e rezonabil să ne așteptăm ca anul viitor să înceapă ezitant, dar per ansamblu sperăm să vedem stabilitate față de aceeași perioadă a 2020. Consider că este necesar ca partea de creditare să fie stimulată în continuare de programe guvernamentale și europene concrete și eficiente anul viitor, bineînțeles cu politici economice și fiscale coerente și adaptate situației.
Cum vedeți criza actuală față de criza din 2008/2009 sau față de Marea criză economică din 1929-1933?
Andrei Cionca: Una dintre concluziile Confidex Q3 a fost că am analizat un moment caracterizat prin reactivitate a managerilor români, care acționau ca urmare a ceea ce li se întâmpla, nu ca să își atingă un obiectiv clar. Această reacție este identică cu cea a managerilor din criza anterioară, criza financiară care a fost prelungită probabil de noi, tocmai prin această reactivitate de care am dat dovadă atunci.
Cum spuneam mai sus, spre deosebire de criza din 2008, acum stăm mai bine la partea de lichiditate și creditare așa că, dacă nu greșim ceva suficient de grav, este probabil să nu ne reîntoarcem la scenariul acela. În orice caz, criza aceasta nu ne mai găsește nepregătiți. Ne-am dat seama că avem nevoie de un jurnal al crizei și așa s-a născut CONFIDEX, care acum ne ajută să luăm decizii în spiritul economiei.
Cum vedeți revenirea sectorului HORECA dupa criză?
Andrei Cionca: Cred că oamenii de-abia așteaptă să revină la vechile obiceiuri: să meargă la restaurant, să călătorească, să iasă din case. Prin urmare mă aștept la o revenire puternică a sectorului după ce depășim criza medicală.
Credeți că scăderea dobânzilor de către BNR ar fi oportună în acest moment pentru economie?
Andrei Cionca: Scăderea dobânzilor este benefică pentru economie fiindcă ne putem împrumuta mai ieftin, dar în același timp există riscul de a deprecia leul în fața principalelor valute, ceea ce pentru cetățeanul de rând ar scumpi cam toate aspectele vieții, cum majoritatea salariilor nu sunt legate de fluctuațiile principalelor valute. There is no free lunch cum s-ar spune și este un echilibru foarte fragil, greu de menținut.
Cum poate ajuta Impetum Group o companie aflată în dificultate? Au apelat companiile la serviciile Impetum?
Andrei Cionca: Viziunea noastră, care se întâmplă deja, este să creăm un hub pentru a sprijini companiile românești prin business knowledge specific pentru fiecare din cele 3 etape din viața lor: startup (ROCA -X), criză de creștere sau impas (ROCA), distress (CITR prin paleta de administrare judiciară și servicii de restructurare). Oferim capital, sinergii și cross-uri între business-uri complementare, precum și o comunitate de manageri și antreprenori dornici să participe activ la consolidarea culturii antreprenoriale din România și mai ales la bunăstarea economiei.
Experiența din ultimii 20 de ani ne-a învățat cum să rămânem stabili indiferent de provocări. Deși fiecare an este diferit, 2020 ne-a arătat puterea tehnologiei, a lucrului la distanță și a unui business de criză care merge contra curentului.
În 2021 ne propunem să investim în continuare în digitalizare, proiect început în 2020, în resursa umană care s-a adeverit a fi una dintre cele mai necesare și slab alimentate resurse în ultimii ani. Prognozele noastre ne arată că principalii noștri indicatori vor ramâne constanți sau chiar vor crește în perioadele următoare, însă vom investi puternic în soluții de adaptare la nou, fie că vorbim de digitalizare sau de produse noi, adaptate pieței actuale.
Ce ne puteti spune despre Indicele Confidex? Ce ne arată el la final de an? Sunt managerii optimiști sau pesimiști cu privire la anul 2021? Care este sectorul cel mai vunerabil din economie?
Andrei Cionca: Indicele CONFIDEX a rămas constant la 41, ceea ne arată un nivel de încredere al managerilor moderat, între relaxarea din perioada verii și îngrijorarea din momentul prezent în ceea ce privește viitorul.
Ce e recomandabil pentru o companie aflată în dificultate: insolvența sau restructurare?
Andrei Cionca: Nu există o soluție universal valabilă, ci este adaptată în funcție de fiecare companie și contextul în care se află. Un lucru e cert, cu cât mai devreme managerii conștientizează și acceptă că este în dificultate compania, cu atât șansele de restructurare cresc. Statistic vorbind, din păcate, în România companiile aflate în dificultate ajung la noi târziu, când nu mai poate fi vorba despre restructurare ci în mare parte faliment. Cu toate acestea, observăm o tendință de schimbare, și anume, tot mai mulți acționari și manageri vin spre noi pentru discuții exploratorii de restructurare. Ei înteleg mai bine că restructurarea prin procedura legală de insolvență nu este o rușine, ci o variantă legală de reorganizare a afacerilor utilizată cu succes și în alte țări. În jur există multe exemple de companii pe care le-am ghidat prin această procedură și astăzi sunt afaceri sănătoase care au menținut locurile de muncă și au continuat să creeze valoare în economia românească.
Criza are potențialul să devină catalizatorul schimbării de strategie în business?
Andrei Cionca: Economia generală a suferit un proces de schimbare radicală. Lumea evoluează către o economie nouă, iar schimbările majore sunt influențate de tehnologii noi și sunt accelerate de această criză sanitară. Prin urmare și strategiile de business trebuie să se schimbe.
Teama mea este că nu ne vom schimba suficient de adânc mentalitatea, și la primul semn de încredere și revenire vom uita să facem schimbările fundamentale pe care simțim astăzi că trebuie să le facem. Prin urmare nu vom corecta deficiențele structurale din mediul românesc, iar următoarea criză ne va prinde tot parțial pregătiți.
Credeți că ne vom confrunta cu un val de insolvențe anul viitor/credite neperformante?
Andrei Cionca: Este posibil, mai ales în cazul afacerilor mici care au fost cele mai afectate de această criză.
Sumele datorate statului și băncilor, datorii ce au fost amânate în cadrul pachetelor „anti-criză” nu au disparut și vor deveni scadente într-un termen relativ scurt, fapt ce va cauza blocaje financiare în companiile care nu și-au gestionat finanțele corespunzator sau cele care pe bună dreptate au fost afectate de pandemie. Aici va depinde foarte mult de iscusința instituțiilor publice și a băncilor, care vor face diferența între o recesiune sau o criză și apoi viteza de revenire. Va fi foarte important să atragem fondurile europene din care sa demarăm proiecte ambițioase care la rândul lor vor crea locuri de muncă și creșterea investițiilor străine directe în viitor.
Este pregatit sectorul bancar să facă față unor șocuri generate de criza post COVID?
Andrei Cionca: Nu sunt în domeniu, dar sunt convins că băncile sunt mult mai bine capitalizate decât în 2008, iar calitatea portofoliilor de credite este superioară față de atunci, având și experiența unei crize bancare profunde. Sunt încrezător că sistemul bancar din România este bine pregătit pentru cele ce vor urma.
Au încredere managerii români în economie și în măsurile luate de autorități pentru combaterea efectelor pandemiei?
Andrei Cionca: După cum am menționat, încrederea managerilor este moderată și noi vom continua să monitorizăm “pulsul” în perioada ce urmează, ba mai mult, vom duce CONFIDEX la un alt nivel, fără precedent în România.
Următoarea culegere de date va începe în ianuarie și invităm toți managerii din companii românești care doresc să contribuie la bunăstarea economiei noastre să răspundă la întrebările chestionarului nostru. Urmăriți siteul și canalele de comunicare Impetum Group din social media pentru detalii.
Citește și: Confidex, cel mai curajos proiect pro-business – premiat la Gala Financial Intelligence 2020 (video)