Update articol:
EXCLUSIVITATE

Artur Stratan: Amendarea/abrogarea Legii Offshore nu cred că se va produce până când nu se va realiza transferul către Romgaz de la Exxon (IV)

  • Gazele din Marea Neagră: Proiectul de dezvoltare va dura mai mult decât se anticipează și cred că primele gaze nu vor putea fi produse mai devreme de 2028.

  • Pe lângă îndatorarea Romgaz pentru achiziția participației ExxonMobil de 50%, se vor adăuga pentru anii următori și obligațiile de plată pentru dezvoltarea proiectului, ceea ce va mai goli vistieria Romgaz de încă câteva miliarde de dolari, pe care nu îi va mai putea împrumuta și pe care va trebui să îi genereze din producția proprie din zăcămintele onshore (terestre) aflate în plin declin de producție. Statul român poate uita de conceptul de dividende de la Romgaz în următorii ani.

  • România nu are foarte mult de lucrat la reducerea emisiilor de carbon, pentru că producem mult mai puțin decât majoritatea țărilor europene.

  • Mașinile electrice în România vor începe să aibă un viitor asigurat în primul rând când prețurile lor vor fi mai mici decât cel al mașinilor convenționale cu motoare cu ardere internă.

 

În al patrulea episod al interviului cu  domnul Artur Stratan, am vorbit despre gazele din Marea Neagră, viitorul maşinilor electrice şi reducerea emisiilor de carbon. Reamintim că, în al treilea episod, am discutat despre Green Deal şi implicaţiile pentru România, despre Strategia Energetică şi PNRR. În al doilea episod al interviului, domnul Artur Stratan ne-a vorbit despre criza actuală de pe piaţa de energie din România şi care sunt soluţiile în opinia domniei sale, iar, în primul episod, domnul Stratan ne-a vorbit despre criza energetică globală, dar şi despre evoluţia preţului petrolului.     

Reporter: Când credeți că vom putea exploata gazele din Marea Neagră? Cum vedeți preluarea participației din Marea Neagră a Romgaz de către Exxon?

Artur Stratan: Dacă guvernul următor va reuși să modifice sau char să abroge Legea Offshore, atunci consorțiul OMV Petrom – ExxonMobil va putea în sfârșit să ia decizia finală de investiție (FID) și va putea demara lucrările de dezvoltare a zăcământului sau zăcămintelor de gaze din Marea Neagră.

Conform planului inițial, în acest an 2021 ar fi trebuit să începem să producem aceste gaze din Marea Neagră. Dezvoltarea proiectului ar fi durat 4-5 ani dacă ar fi început acum câțiva ani. “Patriotismul” unora a fost cel care ne-a sabotat interesul național și de aceea suntem acum în mijlocul acestei situații de criză. Neînțelegerea industriei, a modului și a cadrului de operare a condus la generarea unor situații tensionate ce au blocat continuarea proiectului. Regulile sunt internățional recunoscute și noi am vrut să reinventăm roata. Politicienii noștri nu au înțeles niciodată că o companie ca ExxonMobil nu își poate permite niciodată să accepte în fața întregii lumi o renegociere de acord de concesiune după finalizarea fazei de explorare pe risc propriu de 100% împreună cu partenerul OMV Petrom, după ce a investit 1,5 miliarde USD și după ce a declarat existența unei rezerve comerciale de gaze naturale. Dacă ar fi acceptat această situație, atunci ar fi declanșat un val de renegocieri peste tot în lume și expunerea sa ar fi fost uriașă. Refuzul negocierii ține de apărarea unui principiu și nicidecum de rațiuni comerciale. Intenția României de a-și spori cota de beneficii din acest proiect trebuia declarată din faza de explorare și ar fi trebuit finanțată la acel moment ca investiție pe risc propriu. Abia atunci ar fi fost îndreptățită să ceară o altă împărţire a beneficiilor. Și cum acest foarte simplu principiu nu a fost înțeles de către nimeni, s-a perseverat în această idee ce a dus în final la oprirea proiectului.

Un alt aspect care nu a fost pe deplin înțeles este că un beneficiu în favoarea statului de 20% sau 30% din 100% este mult mai mult și mult mai timpuriu obținut decât 70% din 0% peste câțiva ani.

Este evidentă intenția statului de a obține cota de participare a ExxonMobil și de a o transfera Romgaz. După cum bine se poate citi printre rândurile din presă, amendarea sau abrogarea Legii Offshore nu cred că se vor produce până când nu se va realiza transferul către Romgaz. Dacă Legea Offshore se amendează sau abrogă înaintea transferului, s-ar putea să avem surpriza ca ExxonMobil să rămână în proiect și statul român nu cred că își dorește acest lucru.

Pierdem oricum un partener de clasa mondială, care ar fi putut contribui tehnologic în nenumărate moduri, pe care la acest moment le citim doar prin revistele de specialitate frumos colorate și cu poze despre tehnologii de pionerat, care la noi încă nici nu au echivalent în limba română.

Proiectul va merge înainte, dar mult mai greu, și cu riscuri asociate mult mai mari. Operarea proiectului de către ExxonMobil ar fi venit în asociere cu o matrice de riscuri mult îmbunătățită. În formula dorită, riscurile vor fi mult mai mari și expunerea la daune financiare și de mediu este uriașă.

Din această cauză, proiectul de dezvoltare va dura mai mult decât se anticipează și cred că primele gaze nu vor putea fi produse mai devreme de 2028. Pe lângă îndatorarea Romgaz pentru achiziția participației ExxonMobil de 50%, se vor adăuga pentru anii următori și obligațiile de plată pentru dezvoltarea proiectului, ceea ce va mai goli vistieria Romgaz de încă câteva miliarde de dolari, pe care nu îi va mai putea împrumuta și pe care va trebui să îi genereze din producția proprie din zăcămintele onshore (terestre) aflate în plin declin de producție. Statul român poate uita de conceptul de dividende de la Romgaz în următorii ani.

Oricum, fereastra de oportunitate pentru exploatarea gazelor naturale din Marea Neagră a început ușor să scârțâie a închidere.

Reporter: Cum vedeți viitorul mașinilor electrice în România? Ce ar trebui să facă autoritățile române pentru a crește producția de mașini electrice în România?

Artur Stratan:  Mașinile electrice în România vor începe să aibă un viitor asigurat în primul rând când prețurile lor vor fi mai mici decât cel al mașinilor convenționale cu motoare cu ardere internă. Apoi vor avea un viitor și mai mare când tehnologia bateriilor auto va produce baterii mai mici, mai ușoare și care vor asigura o autonomie de peste 500-600 Km. Deocamdată mașina electrică este ideală pentru traficul de oraș, dar creează probleme la deplasarea pe distanțe lungi. Cu puțin curaj se poate ajunge de la București la Mangalia cu o mașină electrică.

Apoi, trebuie mărită capacitatea de alimentare a acestora în benzinării (care în curând se vor putea în sfârşit numi prizării sau electro-stations). Cine posedă astăzi o mașină electrică, știe că are probleme de alimentare, ori acasă, ori la birou. Și nici alimentarea nu este ieftină, la prețurile actuale ale energiei.

Ironia este că, dacă se rămâne în pană de curent pe autostradă, vom putea chema o unitate mobilă cu un generator electric pe bază de benzină sau motorină. Cu cât parcul auto electric va crește, cu atât mai mult vom avea nevoie de soluții alternative de încărcare pentru aceste mașini.

Cred totuși că mașină electrică în forma actuală tehnologică este doar o etapă de tranziție. Sper să puteam vedea mașini electrice echipate cu baterii/pile nucleare, pe modelul bateriilor utilizate de roverele NASA pe Marte. Orice tip de baterie alternativă va trebui bineînțeles să confere siguranță în exploatare și autonomie mare de deplasare.

Reporter: Când credeți că va reuși România să atingă obiectivele de zero emisii de carbon?

Artur Stratan: România nu are foarte mult de lucrat la reducerea emisiilor de carbon, pentru că producem mult mai puțin decât majoritatea țărilor europene. Perioada de tranziție spre emisii zero depinde de înțelepciunea guvernelor viitoare și de dorința reală de înlocuire a entităților de generare energie pe baza de cărbune și gaze naturale cu altele în totalitate verzi. Noile surse de energie vor trebui să fie sustenabile pe orice fel de vreme și în orice anotimp. Apoi, populația va trebui să își permită trecerea de la centrale pe gaze la altele pe altă sursă de energie.

Dacă văd ca fiind fiabilă înlocuirea în totalitate a cărbunilor în orizontul de timp 2040, nu văd înlocuirea totală a gazelor naturale cu alte formă de energie mai devreme de 2060, și nici nu cred că gazele vor dispărea în totalitate. Cu toate certificatele de CO2 care vor fi impuse și cu toate costurile mărite de folosire și operare, gazele vor continua să fie folosite, dar la o scară mult mai mică. Scara mică va atrage după sine costuri foarte mici ale gazelor naturale și implicit va exista tentația de a folosi o resursă abundentă și ieftină. Nu uitați că gazele naturale, spre deosebire de petrol, nu pot fi stocate decât în înmagazinări subterane cu capacități limitate și că de fapt ele trebuie consumate în fluxul continuu. Un consum mult redus de gaze naturale în Europa va crea inițial o reorientare a exporturilor către Asia și ulterior un colaps al zăcămintelor din Siberia. Abia atunci vectorul geopolitic și geostrategic al gazelor naturale va fi fost anihilat.

Domnul Stratan este un manager orientat spre rezultate și un lider al industriei petroliere upstream, cu peste 34 de ani de experiență în diferite funcții din Europa Centrală și de Est, Asia de Sud și țările CSI, având o activitate cu un spectru larg în sectorul E&P, dublată de experiență în activități de management, operațiuni petroliere, coordonare, comerciale, dezvoltare de afaceri și negocieri complexe. Mai presus de orice, prețuiește integritatea personală și de afaceri și a acumulat un volum substanțial de cunostinte și know-how în afacerile din sectorul upstream, fiind implicat în multiple negocieri critice interne și internaționale, care au fost încheiate cu succes, și au devenit parteneriate strategice și benefice pe termen lung și alianțe intre părțile interesate implicate.

În perioada 2014-2018 a acționat în calitate de președinte și membru al Comitetului de Conducere al Asociației Companiilor de Explorare și Producție a Petrolului din România (ROPEPCA) și s-a implicat profund în negocieri și discuții critice cu agenții industriale de profil, autorități, instituții de stat și guvernamentale si cu toate părțile interesate din industria petrolieră din România, referitoare la impozite, regim fiscal, legislație petrolieră, legi și reglementări, norme și standarde.

Din anul 2018, activează in sectoarele upstream si energie oferind servicii de consultanță pentru activități de dezvoltare afaceri și comerciale.

 

BVB | Știri BVB

Sphera Franchise Group (SFG) (21/01/2025)

Erata notificare - rascumparare actiuni proprii 13-17.01.2025

S.N.T.G.N. TRANSGAZ S.A. (TGN) (21/01/2025)

Hotarari AGOA & AGEA 21.01.2025

FONDUL PROPRIETATEA (FP) (21/01/2025)

Actualizare cu privire la procedura de selectie a unui AFIA