Update articol:

CFA Romania: Listarea pachetelor minoritare în companiile de stat este și trebuie să fie în continuare prioritară

*CFA:” Proiectul de “Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică”, adoptat de Senat în data de 19 mai a.c., care prevede interzicerea, “pentru o perioadă de doi ani, a înstrăinării participațiilor statului la companiile şi societăţile naţionale, la bănci, precum şi la orice altă societate la care statul are calitatea de acţionar, indiferent de cota de participaţie deţinută” poate afecta dezvoltarea pieței de capital din România”

Niciun stat nu se poate dezvolta sustenabil fără o piață de capital puternică, lichidă și diversificată, considera Asociatia CFA Romania, care sustine ca listarea pachetelor minoritare în companiile de stat este și trebuie să fie în continuare prioritară din 3 motive: dezvoltarea pieței de capital prin listarea de noi companii, creșterea performanței acestor companii ca urmare a cerințelor de guvernanță corporativa și venituri în plus la bugetul de stat.

Asociația CFA Romania susține demersurile de dezvoltare a pieței de capital pentru a permite diversificarea surselor de finanțare a companiilor, potrivit unui comunicat: “Piața de capital poate atrage investitori care să ofere finanțare, în condiții de lichiditate. Așa cum o arată experiența țărilor din fostul bloc comunist, cea mai rapidă măsură este listarea companiilor de stat, pachete minoritare, atunci când condițiile de listare sunt favorabile. Piața de capital din România are nevoie de măsuri rapide, iar listările aduc beneficii prin creșterea calitatii guvernanței corporative și a lichidității. Acestea vor atrage la rândul lor investitorii privați locali si internationali, vor crea noi oportunități pentru finanțare, reprezentând alternative pentru investiții și economisire pe termen lung pentru populație.

În același timp, listările unor pachete minoritare aduc venituri imediate acționarului principal, statul român, precum și venituri constante sub forma dividendelor la nivelul participațiilor deținute în continuare, întrucât în companiile listate investorii așteaptă de regulă dividende.

Proiectul de “Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică”, adoptat de Senat în data de 19 mai a.c., care prevede interzicerea, “pentru o perioadă de doi ani, a înstrăinării participațiilor statului la companiile şi societăţile naţionale, la bănci, precum şi la orice altă societate la care statul are calitatea de acţionar, indiferent de cota de participaţie deţinută” poate afecta dezvoltarea pieței de capital din România și nu ajută recuperarea economiei în acest an greu încercat de pandemia COVID-19, dar și în următorii ani.

Consideram ca exista riscul ca propunerea legislativa sa se dovedeasca contraproductivă si sustinem ca nu trebuie avansata fără studii de impact dezbatute public și fără a avea în vedere consecințele acesteia în întreaga economie. Este de dorit sa se evite situatii similare unor proiecte avansate in ultimii ani, în sensul în care anumite reglementari au avut nevoie de modificări ulterioare – unele dintre ele de mai multe ori – pentru a elimina inadvertențele sau consecințele dezastruoase (a se vedea OUG 114/2018), ori chiar incalcarea  directivelor europene în domeniul legiferat.

România are nevoie de instrumente de finanțare sigure, facile și accesibile astfel încât să poată să fie susținută economia pe termen scurt și mediu. Piața de capital în general și Bursa de Valori București în particular, sunt instrumente cheie în acest demers. Toate țările dezvoltate au piețe de capital puternice. Listarea unor participații minoritare în companiile de stat nu atinge în niciun fel „protejarea intereselor naționale în activitatea economica”, ci dimpotrivă, oferă un cadru în care companiile respective să devină mai performante, să câștige o vizibilitate sporită pentru mediul de afaceri și să contribuie la o creștere economică sustenabilă în România.

Considerăm inoportun să se îngrădească legislativ pe o perioada arbitrară (doi ani) și exhaustiv posibilitatea tranzacționării libere a unor active deținute de Statul Român. Protejarea intereselor economice ale Statului Român în contextul economiei de piață trebuie realizată prin implementarea celor mai bune practici financiar-economice aferente tranzacțiilor de tip M&A (înțelese ca fuziuni, achiziții, listari) și nu prin măsuri legislative atipice.

Mesajele Statului Român trebuie să fie unele încurajatoare pentru investitorii locali și cei străini deopotrivă, concentrate pe o comunicare constantă care să permită găsirea acelor momente oportune pentru inițierea unor oferte publice. “Înghețarea” pieței de capital venită după “înghețarea” economiei din cauza crizei COVID-19, generează o problemă de credibilitate asupra posibilității României de a continua să atragă investiții străine directe, investiții de capital și resurse pentru finanțarea economiei. “

BVBStiri BVB

STK EMERGENT (STK) (07/07/2020)

VAN la data 30.06.2020

SIF MUNTENIA S.A. (SIF4) (07/07/2020)

Declaratie conform Instructiunii CNVM nr. 6/2012

FONDUL PROPRIETATEA (FP) (07/07/2020)

Structura actionariat la data de 30 iunie 2020

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (07/07/2020)

Informare detineri prag >5%

PREBET SA AIUD (PREB) (07/07/2020)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014