Update articol:

Dorin Tănase, CREDERE: “Prin reducerea cuantumului amenzilor, devine mai avantajos să încalci legea decât să o respecți”

Operatorii economici care încalcă legea plătesc din această vară amenzi extrem de mici, în urma unor modificări efectuate în Parlament la OG 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor. Modificarea s-a realizat prin intermediul Legii 203/2018 privind măsurile de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale. Diminuarea amenzilor este aplicabilă companiilor din multe domenii, care vor putea încălca legea cu bună-ştiinţă, preferând să plătească amenzile infime, acordate de ANPC, de exemplu, în loc să respecte legea.

ANPC sancţionează ING Bank cu amendă contravențională … de 20.000 lei

Dorin Tănase de la Asociaţia Credere ne-a declarat: “Noi reprezentăm consumatorii de servicii financiare, de aceea suntem în măsură să dăm exemple din activitatea desfășurată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Cu titlu de exemplu, dacă o bancă ori o instituție financiar-nebancară utilizează practici comerciale înșelătoare, în mod normal amenda aplicată poate fi de până la 100.000 de lei. Cu toate acestea, dacă banca ori instituția financiar-nebancară achită amenda în termen de cel mult 15 zile, atunci cuantumul acesteia se reduce la jumătate din minimul prevăzut în actul normativ, adică 500 (cinci sute) de lei. Această anomalie a fost posibilă prin modificarea art. 28 alin. (1) din OG 2/2001, dar mai ales prin introducerea art. 22 alin. (1) în Legea 203/2018.
Din nefericire, această facilitate de reducere drastică a cuantumului amenzilor este aplicabilă în numeroase sectoare de activitate. Devine astfel mai avantajos să încalci legea decât să o respecți. Pentru că nivelul amenzilor nu mai este proporțional cu gravitatea faptei.
Sperăm ca legislativul să ia măsuri și să corecteze această anomalie. Chiar marți, 13 noiembrie 2018, în cadrul Comisiei juridice din Camera Deputaților, va fi pus în discuție un proiect de lege care vizează modificarea art. 28 din OG 2/2001, adică unul dintre articolele «vinovate». Din punct de vedere juridic, este dificil de spus dacă situația poate fi corectată prin acest proiect de lege ori dacă trebuie promovat unul distinct. Tot ce ne dorim este ca un consumator din România să fie protejat, iar operatorii economici să fie descurajați din a obține diverse avantaje prin încălcarea legislației în vigoare. Până la urmă, acesta este și spiritul directivelor europene care arată că o sancțiune trebuie să fie eficientă, proporțională și disuasivă. De aceea, asociația noastră va fi prezentă în comisia de specialitate și va încerca să atragă atenția, încă o dată, asupra acestor texte de lege bizare”.