Update articol:

Impozitele pe clădiri în anul 2025 – Ghid pe scurt (Adrian Vascu)

Sursa foto - Facebook

Autor: Adrian Vascu (articol preluat de pe vascu.ro)

A. Prorogarea

În 24 octombrie 2024 s-a publicat în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 1069, OUG nr. 124/2024 s-au prorogat prevederile pct. 106 și 107 – 116, de la art. IX din OG nr. 16/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal.

Vă amintiți celebra OG16 prin care se prevedea că de la 1 ianuarie 2025, stabilirea valorilor impozabile ale clădirilor se va realiza pe baza “grilei notarilor”.

Aceste articole s-au amânat un an, nu pentru că peste un an vor putea fi aplicate, ci că până atunci (se spera că) va apărea un alt sistem care să înlocuiască cu succes sistemul actual.

Prorogarea s-a referit la toate articolele de mai sus ( 106 și 107 – 116) astfel încât nimic din ce este prevăzut în ele nu intră în vigoare.

Am văzut că unele opinii prezentau eronat schimbări, de exemplu, în modalitatea de stabilire a valorilor impozabile pentru clădirile cu utilizare mixtă.

NU, nu se operează în anul viitor nicio schimbare în modalitatea de stabilire a valorilor impozabile.

B. Vor există creșteri de impozite în aceste condiții?

Acest lucru nu este exclus având în vedere atât posibilitatea autorităților locale de a actualiza cu rata inflației valoarea impozabilă cât și dreptul acestor autorități de a crește cotele impozabile.

Fiecare UAT este suveran în aceste decizii.

C. Cum se stabilesc așadar valorile impozabile pentru fiecare tip de clădire și utilizator

  1. Clădiri rezidențiale – persoane fizice

Autoritățile locale calculează valoarea impozabilă (cf art 457 cod fiscal) pe baza căreia calculează impozitul transmis prin decizia de impunere contribuabililor. Contribuabilii nu trebuie să exercite nicio acțiune. După primirea informației legate de impozit pot beneficia de bonificație, dacă efectuează plata în trim 1 2025.

2. Clădiri nerezidențiale – persoane juridice

Valorile impozabile în acest caz sunt stabilite de către evaluatori autorizați iar contribuabilii au posibilitatea să solicite un raport de evaluare. Periodicitatea realizării acestei evaluări este de 5 ani astfel încât cei care au realizat ultima evaluare în anul 2020 (cu dată evaluării 31.12.2019), ar fi bine să solicite un raport de evaluare în trim 1 2025 pentru a nu plăti o cota de impozitare de până la 20 de ori mai ridicată.

3. Clădiri cu utilizare mixtă – persoane fizice

În cazul acestor tipuri de clădiri nu este necesar un raport de evaluare. Contribuabilii au posibilitatea să declare care sunt suprafețele nerezidențiale și care sunt cele rezidențiale. Valoarea impozabilă este stabilită de către autoritățile locale (ca la clădirile rezidențiale), iar impozitul se va calcula însumând valorile rezultate din înmulțirea cotelor de impozitare (rezidențial – nerezidential) cu suprafețele declarate (rezidențial – nerezidential). Pentru contribuabilii care declară că “nu declară” cât sunt cele două tipuri de suprafețe, autoritatea locală calculează impozitul prin înmulțirea valorii impozabile pentru întreagă suprafață, calculată conform Art 457 CF (ca la clădiri rezidențiale) cu o cotă de impozitare fixă de 0,3%.

4. Clădiri aparțînând persoanelor juridice (nerezidențiale, rezidențiale sau mixte)

Indiferent de tipul de utilizare al clădirii, persoanele juridice care au realizat ultima dată evaluări la începutul anului 2020 (cu dată de referință a evaluării 31.12.2019) este recomandat să contacteze un evaluator autorizat care îi va informa cu procedurile care trebuie urmate, astfel încât să fie evitată plata unei cote de impozitare penalizatoare.

DCe va urmă de la 1 ianuarie 2026

Se așteaptă că până la sfârșitul anului 2025 să fie pus la punct un sistem de stabilire automată a valorilor impozabile care să genereze “valoarea de piață” ca valoare impozabilă pentru toate clădirile rezidențiale din România.

În acest sens OUG 124/2024 a prevăzut și înființarea unei structuri în cadrul MF care să gestioneze pe viitor acest proces.

Acest pas este prevăzut și în PNRR și se urmărește finalizarea lui cu succes.

Dacă se va întâmplă, va implementat noul sistem și prevederile din OG16 vor dispărea definitiv.

Mecanismul de mai sus reamintesc că se va referi doar la clădirile rezidențiale.

Pentru cele nerezidențiale nu se va putea aplică un model automat de evaluare și, cu siguranță, nici grilă notarilor. Cel mai practic va fi să fie calculate valorile impozabile de către evaluatori autorizați pe baza unui standard de evaluare care să conducă la “valoarea de piață” a acestui tip de proprietăți.

Dacă nu se va întâmplă implementarea noului model cel mai probabil va urma o nouă prorogare. Este exclus că prevederile din OG 16 ce nu au putut fi aplicate nici în 2022 nici în 2025 vor putea fi aplicate oricând altcândva. Astfel, toți cei tentați să aplice părți din aceste articole 106 și 107-116 din OG 16, să nu o facă, pentru că acele articole nu au aplicabilitate practică.

E. Concluzie

Pentru anul viitor (2025) nimic schimbat în legislație față de 2024. Orice soft pregătit să utilizeze grilă notarilor rămâne inutil.

Pentru 2026, ori un nou sistem mai mult sau mai puțin diferit față de cel actual, ori o nouă prorogare.