Update articol:

Iulian Iancu: Întârzierea implementării Interim Coupling – o abandonare a tuturor principiilor privind piața unică europeană și avantajul nediscriminatoriu al tuturor consumatorilor europeni de energie

O întârziere a cuplării va împiedica reformele pieței și tranziția către un nou model de piață, ceea ce ar putea avea un impact inclusiv asupra securității aprovizionării cu energie electrică la nivelul României și Bulgariei”.

Finalizarea cuplării piețelor pentru ziua următoare reprezintă o prioritate, potrivit Comisiei Europene, și, prin urmare, proiectul Interim Coupling ar trebui să fie recunoscut ca prioritar față de alte cooperări în contextul implementării foii de parcurs a cuplării unice a piețelor pentru ziua următoare (SDAC), susţine deputatul PSD Iulian Iancu, preşedintele Comisiei de Industrii şi Servicii. 

Domnia sa a scris pe Facebook: “În acest an se află în implementare un proiect extrem de important (n.r. Interim Coupling), destinat să contribuie în mod semnificativ la integrarea pieței regionale și să aducă beneficii pieței anterior lansării cuplării pe bază de fluxuri a pieței pentru ziua următoare, așa cum este prevăzut în CACM (n.r. Alocarea capacităților și gestionarea congestiilor). Iar acum stau și mă întreb cum este posibil ca Germania și Austria, țările cele mai avansate în procesul de digitalizare a sistemelor de transport și distribuție a energiei electrice, să nu respecte acest program european extrem de important?

Planificarea actuală prevede lansarea proiectului Interim Coupling la finalul trimestrului al treilea 2020, însă OPEED-urile (n.r. Operator al Pieţei de Energie Electrică Desemnat) active în Germania și Austria, respectiv EPEX Spot, EMCO și EXAA, au anunțat că se află în întârziere cu implementarea modificărilor necesare în platformele locale de tranzacționare și nu pot asigura pregătirea necesară și alocarea corespunzătoare de resurse, la implementarea Interim Coupling în luna septembrie 2020″.

În opinia domnului Iancu, această întârziere nu este o sfidare a Comisiei Europene, dar în mod special o abandonare a tuturor principiilor privind piața unică europeană și avantajul nediscriminatoriu al tuturor consumatorilor europeni: “Să nu mai amintesc și de faptul că este afectat și Proiectul de cuplare a piețelor pentru ziua următoare dintre România și Bulgaria!

Această atitudine este cu atât mai surprinzătoare cu cât aceste țări sunt vocile cele mai vehemente în implementarea noului cadru legislativ al UE și al politicilor care necesită tranziția către un nou model de piață cu emisii scăzute de dioxid de carbon. Plus că Austria este extrem de vehementă în a impune României exportul de gaze naturale invocând tocmai acest nou cadru legislativ.

O întârziere a cuplării va împiedica, de asemenea, reformele pieței și tranziția către un nou model de piață, ceea ce ar putea avea un impact inclusiv asupra securității aprovizionării cu energie electrică la nivelul României și Bulgariei”.

La data de 21 decembrie 2018, autoritățile de reglementare ANRE, BnetzA, E-Control, ERU, HEA, URSO și URE au solicitat, printr-o scrisoare comună adresată operatorilor de transport și de sistem și operatorilor pieței de energie electrică desemnați din statele vizate, inițierea proiectului interimar pentru cuplarea piețelor pe baza NTC, între DE, AT, PL și 4MMC (Proiectul DE-AT-PL-4MMC), pentru a dezvolta în continuare integrarea regională a piețelor pentru ziua
următoare.

Potrivit ANRE, proiectul DE-AT-PL-4MMC – dacă va fi implementat – va avea ca finalitate fuzionarea cooperării 4MMC cu proiectul MRC (Cuplarea multi-regională) și va reprezenta un pas important pentru extinderea cuplării unice a piețelor pentru ziua următoare, prevăzută de legislația europeană.

Implementarea în timp util a Proiectului DE-AT-PL-4MMC va introduce beneficiile alocării implicite pentru capacitățile zilnice transfrontaliere pe granițele HU-AT, AT-CZ, CZ-DE, DE-PL, CZ-PL și PL-SK chiar înainte ca Proiectul de cuplare a pieței bazat pe flux (FBMC) să intre în vigoare.

Astfel, Proiectul de cuplare DE-AT-PL-4MMC ar putea permite o tranziție treptată pe granițele vizate, de la alocarea explicită bazată pe NTC către alocarea implicită bazată pe flux, oferind o mai mare transparență pentru piață în timpul testării externe a FBMC.

În opinia autorităților de reglementare DE-AT-PL-4MMC, Proiectul DE-AT-PL-4MMC nu va conduce doar la alocarea mai eficientă a capacităților transfrontaliere pe granițele vizate și la creșterea bunăstării sociale, ci va avea ca efect și
convergența prețurilor, ceea ce contribuie la formarea fiabilă a prețului energiei electrice pe piețele regionale pentru ziua următoare și oferă mai multă lichiditate și oportunități de tranzacționare pentru participanții la piață din regiune.

Potrivit unui comunicat ANRE de la inceputul anului trecut, în paralel cu realizarea Proiectului DE-AT-PL-4MMC, toate părțile implicate în proiect și autoritățile de reglementare își reafirmau angajamentul de a implementa la timp sarcinile privind soluțiile și metodologiile care decurg din legislația UE obligatorie.

BVBStiri BVB

VES SA (VESY) (23/10/2020)

Neintrunire cvorum AGA O & E 22.10.2020

PRIMARIA ORASULUI ORAVITA (ORV27) (23/10/2020)

Informare - plati restante aferente emisiunilor de obligatiuni emise de Primaria Oravita & calcul rata dobanda pentru cuponul 26