Update articol:

Narcisa Oprea, Schoenherr și Asociații: Cea mai mare parte a legislației de pe piața de capital este europeană; toți investitorii, intermediarii și emitenții „vorbesc aceeași limbă″

  • Este nevoia de modificarea reglementărilor Autorității de Supraveghere Financiară, astfel încât acțiunile noi să fie înregistrate la această autoritate imediat după înregistrarea majorării de capital social la registrul comerțului.
  •  “Competiția cu platformele forex și de criptomonede nu este tocmai „fair″, întrucât aceste platforme nu sunt reglementate și, ca atare, în unele cazuri își pot lua libertatea de a folosi instrumente de marketing agresive și persuasive, fără temerea că ar putea fi sancționați”.

Este nevoia de modificarea reglementărilor Autorității de Supraveghere Financiară, astfel încât acțiunile noi să fie înregistrate la această autoritate imediat după înregistrarea majorării de capital social la registrul comerțului, întrucât, acum durează foarte mult, ceea ce generează efecte adverse pentru toți participanții, consideră Narcisa Oprea, partener, coordonatoarea practicii de capital markets a Schoenherr și Asociații SCA, care ne-a acordat un interviu în exclusivitate.

“Flexibilizarea procedurilor de procesare a acțiunilor corporative, atât ca durată, cât și ca volum de documente care trebuie depuse, modernizarea Legii 31/1990 astfel încât să fie coordonată cu normele europene, flexibilizarea procedurilor de raportare ale emitenților (încărcarea raportărilor într-o bază de date unică), standardizarea raportărilor emitenților, promovarea celor mai bune practici de guvernanță corporativă, promovarea implementării de către emitenți a politicilor de sustenabilitate sunt câteva dintre aspectele de reglementare care cred că ar aduce beneficii reale dezvoltării pieței de capital din România”, a spus Narcisa Oprea.

***

Cum vedeți legislația și reglementările incidente pieței noastre de capital, din perspectiva atragerii de investitori/ emitenți și a dezvoltării BVB în general?

Narcisa Oprea: Cea mai mare parte a legislației este europeană (fie transpunere de directive europene, fie regulamente europene de directă aplicare). Și este foarte util să ai aceleași reguli în toată Uniunea Europeană, întrucât toți investitorii, intermediarii și emitenții „vorbesc aceeași limbă″. Asta nu înseamnă că întotdeauna soluțiile legislative sunt cele mai bune. Dar mecanismele europene de consultare prealabilă și dialog constructiv înainte de adoptarea unui act normativ sau de monitorizare a eventualelor efecte adverse ale normelor deja adoptate sunt foarte eficiente. De aceea cred că e bine să fim din ce în ce mai activi în procedurile de consultare derulate la nivelul UE, astfel încât problemele noastre „locale″ să își găsească soluții prin actele promovate în plan european.

În ceea ce privește normele care nu sunt armonizate la nivel european, cred că putem face îmbunătățiri majore, care să fie în egală măsură în beneficiul investitorilor, al emitenților și al intermediarilor. Un exemplu în acest sens este nevoia de modificare a reglementărilor ASF astfel încât acțiunile noi să fie înregistrate la această autoritate imediat după înregistrarea majorării de capital social la registrul comerțului. Acum, durează foarte mult înregistrarea la ASF a acțiunilor, ceea ce generează efecte adverse pentru toți participanții: investitorii plătesc acțiunile și le dobândesc peste câteva săptămâni sau, uneori, chiar peste câteva luni; emitenții pot înregistra diminuări nejustificate ale capitalizării; întârzierea apariției noilor acțiuni în piață înseamnă mai puține tranzacții pentru intermediari, operatorul de piață și depozitarul central; și, în general, stabilirea unei date de înregistrate la câteva luni după adunarea acționarilor denotă o piață ineficientă, în lumea în care informația se schimbă de la secundă la secundă și – odată cu ea – și comportamentul investitorilor.

Ce măsuri considerați ar fi benefice din partea autorităților pentru încurajarea dezvoltării pieței de capital?

Narcisa Oprea: Flexibilizarea procedurilor de procesare a acțiunilor corporative, atât ca durată, cât și ca volum de documente care trebuie depuse, modernizarea Legii 31/1990 astfel încât să fie coordonată cu normele europene, flexibilizarea procedurilor de raportare ale emitenților (încărcarea raportărilor într-o bază de date unică), standardizarea raportărilor emitenților, promovarea celor mai bune practici de guvernanță corporativă, promovarea implementării de către emitenți a politicilor de sustenabilitate sunt câteva dintre aspectele de reglementare care cred că ar aduce beneficii reale dezvoltării pieței de capital din România.

Ați asistat Agricover la emisiunea de obligațiuni. Cum vedeți evoluția numărului de plasamente private, finalizate cu listare la bursă, în ultimii ani?

Narcisa Oprea: Dacă ne raportăm la piața reglementată, cred că numărul plasamentelor de obligațiuni din ultimii ani este foarte mic. Tocmai de aceea ne-am bucurat tare mult să fim alături de Agricover Holding în cadrul plasamentului de obligațiuni finalizat la începutul acestui an. Sper, totodată, ca din ce în ce mai multe companii să facă uz de această opțiune de finanțare. Este salutară în acest context și recenta modificare de către ASF a normelor privind investițiile fondurilor de pensii, care permite fondurilor de pensii să investească în obligațiuni fără rating emise de companii ale căror acțiuni sunt listate pe piața reglementată.

Ne puteți spune dacă mai lucrați și la alte plasamente similare?

Narcisa Oprea: Avem în lucru o serie de proiecte de listare de instrumente financiare. Ne dorim să fie finalizate cu succes și ne bucură interesul din ce în ce mai crescut al antreprenorilor locali pentru piața de capital.

Care sunt motivele care considerați îi fac pe antreprenori se gândească la finanțarea prin bursă?

Narcisa Oprea: Cred că motivele determinante ar trebui să fie accesul ușor la finanțare în condiții bune și, mai ales, faptul că afacerile fondate de ei au o valoare recunoscută de piață. Deopotrivă, creșterea vizibilității companiei și posibilitatea de a vinde acțiuni cu ușurință și în condiții predictibile de preț sunt elemente care susțin adesea decizia de listare.

Dar cele care îi țin departe de bursă?

Narcisa Oprea: Am auzit adesea de temerea că vor pierde controlul, temere care din punctul meu de vedere este nejustificată. Este foarte adevărat că listarea aduce modificări majore ale sistemului de guvernanță, însă – prin definiție fiind vorba de companii mari – sustenabilitatea lor pe termen lung depinde de crearea unui cadru de guvernanță adecvat și potrivit.

Uneori, se mai manifestă rețineri generate de percepția (la rândul ei, subiectivă) că vor avea probleme cu „minoritarii″. Cred că aici este doar o preconcepție, întrucât experiența mea profesională a demonstrat că, dacă sistemul de guvernanță este adecvat și implementat ca atare, sunt excluse contestări în van ale deciziilor de către acționarii minoritari.

Nu în ultimul rând, nivelul ridicat de transparență și conformitatea la o gamă nouă și destul de amplă de reguli ridică provocări pentru antreprenori, însă și din această perspectivă cred că este subestimat nivelul benefic din perspectiva vizibilității al transparenței.

Cum vedeți competiția pieței de capital reglementate cu platformele forex, în țara noastră, din perspectiva reglementării? Cum vedeți investiția în criptomonede, tot din perspectiva reglementărilor (sau a lipsei acestora). Ce trebuie știe investitorii? La ce trebuie fie atenți investitorii?

Narcisa Oprea: Investitorii trebuie să aibă permanent în vedere faptul că pot pierde toți banii investiți și că nu beneficiază de nicio protecție legală. Uneori, competiția nu este tocmai „fair″, întrucât aceste platforme nu sunt reglementate și, ca atare, în unele cazuri își pot lua libertatea de a folosi instrumente de marketing agresive și persuasive, fără temerea că ar putea fi sancționați.

Cum considerați că a evoluat numărul litigiilor legate de spețe de pe piața de capital? Ce înseamnă acest lucru din perspectiva maturizării pieței?

Narcisa Oprea: Cred că, pe ansamblu, se manifestă o scădere a numărului de litigii tinzând la anularea hotărârilor adunărilor generale ale acționarilor. Iar această direcție este un semn de maturizare a pieței, căci semnifică faptul că emitenții au un nivel de conformare cu cerințele legale din ce în ce mai ridicat.

***

Narcisa Oprea are peste 23 de ani de experiență în domeniul pieței de capital din România. De la rolul de coordonator al departamentului juridic al Bursei de Valori București, respectiv al Bursei Electronice RASDAQ, până la pozițiile de coordonare a practicii specializate în cadrul unor firme de avocatură internaționale și locale, numele ei este legat de un număr considerabil de proiecte derulate pe piața de capital din România, precum și de numeroase inițiative legislative în acest domeniu.

Din anul 2008, Narcisa Oprea coordonează practică de capital markets a Schoenherr în România, cotată pe primele pozițîi în toate topurile emise cu privire la acest domeniu de cele mai importante organisme internaționale de cercetare a pieței de avocatură (Chambers and Partners, Legal500, IFLR1000).

Schoenherr este o firmă regională de avocatură, activă în Europa Centrală și de Est și Europa de Sud Est, unde operează 15 birouri. Firma este prezentă în România de 25 de ani, oferind servicii de asistență juridică în principalele arii de practică relevante pentru activitatea companiilor locale și multinaționale.

BVBStiri BVB

CONPET SA (COTE) (12/04/2021)

Completarea ordinii de zi a AGOA din data de 28(29).04.2021 si B.V.C. 2021

SOCIETATEA ENERGETICA ELECTRICA S.A. (EL) (12/04/2021)

Actualizare lista preliminara persoane propuse pentru functia de administrator

OIL TERMINAL S.A. (OIL) (12/04/2021)

Actualizare si completare materiale AGOA 29.04(04.05).2021