“Ați ales să comunicați că este treaba noastră, a agențiilor de turism, să găsim soluții de garantare în piață, în contextul în care statul român a abandonat peste noapte fondul de garantare”
Industria agenţiilor de turism din România aşteaptă scuze din partea ministrului Turismului, Bogdan Trif, pentru declaraţiile acestuia făcute în conferinţa de bilanţ, potrivit cărora “agenţiile de turism opun rezistenţă şi se împotrivesc” garantării pachetelor turistice, iar aceleaşi agenţii sunt “şmecheri” care încasează bani în avans de la turişti şi îi folosesc în alte scopuri, se arată într-o scrisoare deschisă a Consiliului Director al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).
Preşedintele ANAT, Nicolae Demetriade, susţine în document: “Am așteptat și ascultat cu mare interes conferința de presă de bilanț la șase luni a ministerului pe care îl conduceți. Am sperat că ministerul pe care cu toții l-am dorit, cel al Turismului, ne va face să fim mândri de meseria pe care, cu pasiune, o exercităm. Rezultatul a fost însă altul: ne-am întristat și ne-am revoltat! (…) Din păcate, dumneavoastră, domnule ministru, ați ales să defăimați generalizat agențiile de turism din România și doar la întrebarea directă a jurnaliștilor v-ați adus aminte să menționați că «majoritatea agențiilor de turism lucrează corect». Ați ales să comunicați public că agenții de turism sunt «șmecheri», că încasează bani în avans de la turiști și îi folosesc în alte scopuri, că fură turiștii români și că au profituri mari la care ar mai trebui să renunțe pentru a acoperi costurile garantării serviciilor turistice. Ați ales să creați așteptări false turiștilor români în sensul în care serviciile turistice vor fi garantate 100%, deși știți foarte bine că majoritatea serviciilor oferite de agențiile de turism nu se încadrează în scopul directivei transpuse recent în legislația românească. Ați ales să comunicați că este treaba noastră, a agențiilor de turism, să găsim soluții de garantare în piață, în contextul în care statul român a abandonat peste noapte fondul de garantare pentru că a înțeles că cerințele formulate de dumneavoastră nu sunt realiste și implementabile. Ați ales să dezinformați spunând că în toate țările din Europa serviciile sunt garantate 100%, deși știți extrem de bine că nu este așa. Ați ales să dați exemplul Germaniei unde garantarea este limitată la un procentaj redus din cifra de afaceri a firmelor de acolo.(…) Domnule ministru, în 28 de ani, au fost foarte puține insolvențe și într-o proporție covârșitoare nu au fost cazuri de «țeapă», așa cum v-ați exprimat, ci de insolvențe «normale». Cazul OMNIA TURISM nu a provocat pagube de opt milioane de euro ci, după cum știți foarte bine, suma respectivă se ridică la maximum 2,5 milioane de dolari (vă poate spune asiguratorul). Firma respectivă era activă de 26 de ani pe piață, iar incidentul s-a declanșat prin sinuciderea administratorului și incapacitatea autorităților și a justiției din România de a desemna în regim de urgență un administrator judiciar care să poată vedea exact ce s-a întâmplat. Chiar vă imaginați că cineva dă o «țeapă» după 26 de ani de activitate în piață și apoi se sinucide?
În toate cazurile de până acum, dincolo de un număr relativ mic de turiști păgubiți (față de care ne cerem noi scuze, ca breaslă) cei mai păgubiți, valoric, au fost tot operatorii din turism care au plătit din buzunar milioane de euro pentru a despăgubi clienții sau a-i face să nici nu simtă incidental”.
“Toate demersurile agenţiilor din ultimii ani de a găsi soluții pentru garantare pachetelor de călătorie au fost ignorate de autorități”
În opinia ANAT, toate demersurile agenţiilor din ultimii ani de a găsi soluții pentru garantare pachetelor de călătorie au fost ignorate de autorități: ”Acum dumneavoastră comunicați public că «agențiile de turism opun rezistentă și se împotrivesc». Se împotrivesc la ceea ce ele au propus?
Agențiile de turism se împotrivesc modului în care autoritățile, fără niciun studiu de impact, își imaginează că se pot găsi soluții peste noapte la probleme pe care chiar ele le-au ignorat. Se împotrivesc unor soluții aberante de tip «cont fiduciar» pentru că acestea distrug toate agențiile mici și mijlocii care sunt cronic subfinanțate și necapitalizate suficient pentru că, așa cum ați afirmat corect de această dată, au supraviețuit într-o industrie sălbatică și haotică”.
Ministrul Turismului, Bogdan Trif, a declarat, luni, în cadrul conferinţei de bilanţ, că agenţiile de turism din România vor avea timp, până la sfârşitul anului, să-şi înfiinţeze un fond mutual sau să găsească un alt sistem de garantare a pachetelor de servicii turistice, astfel încât turistul să fie protejat.
“Predecesorii mei, din păcate, nu au avut curaj să facă acest lucru, motiv pentru care am ajuns în situaţii destul de delicate. În afară de procedurile de infringement, am avut insolvenţe răsunătoare şi cel mai elocvent exemplu este cazul Omnia, de anul trecut, unde prejudiciul a fost undeva la 8 milioane de euro, iar poliţa de asigurare doar de de 50.000 de dolari. Putem să facem un calcul simplu când împărţim 50.000 de dolari la 8 milioane şi constatăm că românii au fost păgubiţi, pot spune chiar ţepuiţi, pentru că au pierdut şi banii şi nu şi-au efectuat nici concediile”, a susţinut Trif.
Ministrul Turismului a adăugat că, până la transpunerea noii ordonanţe, licenţierea agenţiilor de turism se va face pe sistemul actual: “La ora actuală, până la transpunerea noii Ordonanţe de Guvern, funcţionează încă aceeaşi formulă, adică pentru a se obţine licenţa este nevoie doar de o poliţă de 50.000 de dolari şi tu poţi să rulezi sume importante, vorbim de milioane de dolari, fără nicio restricţie, pentru că în interiorul unei societăţi sunt mai multe coduri CAEN, iar acei bani pe care societăţile îi colectează în urma vânzării ofertelor de pachete turistice pot să-i folosească şi în imobiliare sau în alte activităţi. Cu alte cuvinte, este o metodă foarte simplă de creditare, deci nu mai ai nevoie să mergi la bancă. Prin această implementare a Directivei nu mai permitem acest lucru. Am avut discuţii atât cu Comisia Europeană, cât şi cu mediul privat. Avem adrese în scris din partea ANAT care contestă Fondul de garantare gestionat de FNGCIMM şi spun clar că nu au fost de acord cu acesta şi că trebuie să dăm drumul şi altor posibilităţi cum ar fi scrisorile de garanţie bancară, poliţele de asigurare, fondurile mutuale, dar şi alte forme de garantare, ceea ce am şi făcut. Agenţiile de turism au de ales, dar pe noi ne interesează ca, în momentul în care vinzi un pachet de servicii turistice, să ştim că turistul este asigurat”.
La începutul lunii iulie, Bogdan Trif, declara într-un interviu acordat Agerpres, că “avem deja trei societăţi care anul acesta au furat banii românilor, şi nu mi-e ruşine să folosesc termenul acesta, şi au intrat în insolvenţă”. Aceste societăţi sunt: Terra Tourism, Jade Turism şi Euphoric Travel.